Gå til innhold

Enda en ny ide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I grunnen har jeg ikke noe spesielt å si bortsett fra:

 

- Jeg ville fjernet/erstattet den bakgrunnen! (Synes den var, vel... likte den ikke for å si det sånn)

- Siden kan godt jobbes videre på, det skal ikke være så vanskelig å gjøre store endringer på den.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Ja, lurte litt på om bakgrunnen var for voldsom.

Laget den nå etter torsdagsklubben, fikk ideen av cubus reklamen i pausen ;) , så detaljer og sånt er ikke med. Det er bare ideen som er skriblet fort inn i ps.

 

Edit: Nå begynner jeg å få litt å velge mellom. Noen formening om hva jeg bør jobbe videre med?

 

Første fisk

Andre fisk --- med meny

Tredje fisk

 

Elle melle..

Endret av gordito
Lenke til kommentar

ÆÆÆ!!! The background is destroying my beautiful eyes!! Den må nok gå... Bedre å beholde enten grønnfargen som er i sirklene, eller den mørkegrønne rundt... Siden kan definivt jobbes videre på, så lenge du fjerner den litt grelle bekgrunnen ;):) Ikke noe mer å tilføye nå, da jeg skal tidlig på skolen i morgen (opp klokka 6 :omg: ), kan se om jeg kanskje slenger inn en edit i morgen :yes:

Lenke til kommentar
@trådstarter; BG'en må gå.. Får sånn Ebaumsworld.com flashback, der jeg skal stirre på et bilde og så se i veggen etter på (og se noe rart) ;) Men det kan bli stilig..:)

 

@OT'ere; Får jeg minne om at jeg har ferie i 3 uker.. :devil: Råkker passlig bra det ja.. :yes:

NEI det får du IKKE minne om...

 

Mad bad, assa... Hvis flommen fortsetter og blir større, får kanskje jeg også litt velfortjent ferie :p

 

@ Trådstarter: Syns siden var nydelig, men at bakgrunnen må gå. Ellers nydelig. Fin font i den rundingen!

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Den tredje fisken var utrolig fresh da :D Likte bakgrunnen enormt godt!

 

Men andre fisk er eksjepsjonelt kul, eneste som er å utsette på den er det store brune feltet som kanskje burde fått litt avveksling. Men ellers nydelig.

 

Forøvrig synes jeg absolutt at du burde fortsette på Fisk 1! :D

Lenke til kommentar

Hehe, takk for det. Problemet er at jeg er fryktelig dårlig å kode, så det ender bare opp med fisk-produksjon. Skulle også gjerne lært meg ps skikkelig. Jaja, får ta en aktiv læreperiode en gang jeg har tid ;) Bakgrunnen er "fikset" nå forresten.

Men nå må jeg pakke.. Skal til oslo på konsert :D Så web-design får vente til over helgen. Takker for alle tilbakemeldinger..

Lenke til kommentar

Du sier du er fryktelig dårlig til å kode, og har lyst til å lære deg PS bedre..

 

Da har jeg bare et par ord å si, og det er; Kom igang. Det er kjempemorro og lærerikt. Det er _ikke_ noen negativ ting å ha med seg å kunne HTML/CSS og billedbehandling. Fremtiden ligger i datamaskinene, så ha kjennskap til dem er lurt. Det er med dette som med all annen lærdom; Det som gir best effekt og læring, er å løse oppgaver og fikle selv. Ifølge en meget flott pyramide ved navn Læringspyramiden, er det dokumentert at det som gir mest og best effekt som sagt er å løse oppgaver selv og prosjektarbeider, der deltakerene må delta og jobbe for å lage et produkt. I andre enden (nei, ikke han) ligger det som man ikke lærer noe av, det vi på fint kaller Tavleundervisning. Det innebærer at man har to parter av læringen. En lærer, den aktive og eleven, den passive. Man lærer særs lite av at læreren sier til deg at slik gjør vi, uten at du får ta del og prøve selv. I prosenter (%) er det bevist at slik undervisning, tavleundervisning, gir under 5% lærdom, men alikevel er det denne læreformen som blir mest brukt i undervisningen i dag. Dette har forskjellige grunner, men mye av det ligger i at det er minst jobbing for læreren. Læreren kan bruke samme opplegget på undervisningen år etter år, bare bytte om på klassenavnet. Dette skjer litt for ofte, noe jeg selv har fått/får erfare. Få gidder ikke tenke nytt og kreativt, og gir blanke i hva forskningen viser. Problemet er bare at forskningen er såpass godt underbygd at man må være rimelig tett i pappen for å ikke skjønne logikken. Lærerjobben kan egentlig sees på med to vidt forskjellige øyne.

En; Man trenger egentlig ikke å etterskaffe seg informasjon, mye er likt og mange bruker samma opplegget år etter år.

To; Det er så mange og kreative måter å gjøre alt på. Det er så mye man kan skaffe seg informasjon om, bare man har viljen og innsats til å kunne gjennomføre det.

Samma gjelder prøver. Det er såpass bortkasta at det egenlig bare kunne vært forkasta. Eneste man trenger å være god i er å kunne reprodusere, eller gulpe opp, noe man leste dagene før hele greia. Har selv testet dette med folk som var ivrige prøve-folk, spurte dem noen spørsmål fra en prøve vi hadde en uke i forveien, _HELT_ blankt. Og de mente at man lærte enormt mye av prøver. Det finnes _SÅ_ mange andre måter å måle kunnskapen til elevene på, ikke bare å gi god karakter til dem som er flinke til å gulpe opp et plagiat av noe som står i en bok..;)

 

Hm, ja. Dette ble kanskje et litt OT-innlegg, men poenget er at den måten som gir mest lærdom (vertfall for storparten av folket) er å prøve og feile selv. Ta det fra en som for to måneder siden satt med FrontPage og mente at å kunne HTML/CSS var bortkasta, at FP eide verden. Skal man først gjøre noe, kan man like gjerne gjøre det skikkelig. Når det gjelder PS er det bare å leke selv, og å lese plenty med tutorials, så kommer det etterhvert.

Har et fint ordtak;

"Det er først når man vet hvor mye man egentlig ikke kan, at man har blitt skikkelig vis." (eller noe lignende) Ganske fint igrunn.

 

Mvh Marvil som liker dagens skolesystem like godt som katta mi liker at jeg spiser maten hans.. :)

 

Kanskje jeg skulle bli rektor eller lærer eller noe slikt.. :laugh:

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Hehe, det var da voldsomt så sent på kvelden ;)

Mye bra poenger her..

Når det gjelder web-design, så har jeg nok lært alt jeg kan av meg selv, spesielt i PS. Den "læringsformen" jeg har brukt er trykk på alle knapper og lær etterhvert. Faktisk 80% av all kunnskap jeg har om data har jeg fått ved hjelp av denne metoden. Fikk nettopp 6 i IT på VK1, ikke at det er noen stor prestasjon for oss nerder ;), men poenget er at jeg aldri kjøpte boken i det faget. Begynte i første time å trykke i access og lærte på den måten. Dette funker strålende i PS til en viss grad. I det siste har jeg fått litt mer struktur på arbeidene og faktisk fått til ting slik jeg tenkte og ikke ved tilfeldigheter som tidligere.

 

Vet at det ikke er er en negativ ting med HTML/CSS, men jeg har et stort problem når det gjelder dette. Latskap. Det fungerer ikke på samme måte som PS, her må det faktisk leses. Husker jeg var litt inne i PHP/MySQL for noen måneder siden. Det lærte jeg gjennom bøker/tutorials/spørsmål til kyndige. Mistet litt interressen for det og nå rekker kunnskapene mine såvidt til å redigere et ferdigscript. På samme måte må jeg lære meg HTML/CSS, og forhåpentligvis kommer jeg ikke til å glemme dette så fort ;)

Når det gjelder HTML/CSS så er det vanvittig fristende å få Dreamweaver til å lage en kode som ser korrekt ut for 90% av de besøkende. De vet sikkert ikke hva en kildekode er og de bryr seg lite om den følger noen standarder eller ikke.

Sier ikke det er feil med riktig kode, jeg digger flott kode, men latskapen får meg til å velge de enkle løsningene da resultatet blir noenlunde likt.

Jeg har LYST å lære meg HTML/CSS, men jeg gidder ikke. Men etter 73 fisker til, når jeg er lei av å lage design, så kommer jeg nok til kode det endelige resultatet, og da skal jeg gjøre allt i min makt for å få en skikkelig og ordentlig kode.

Et annet problem med min "webdesigning" er at jeg går fort lei av det jeg har laget. Gir meg aldri tid til å finpusse og perfeksjonere. Det må jeg lære.

En annen ting som får meg til å designe fremfor å kode, er at resultatene blir så mye mer synlige. Du ser ikke mye forskjell fra en side i css eller tables, selv om arbeidet med css-siden tok 14 ganger så lang tid.

Jeg er et slikt prøve-menneske som du skriver om. Jeg leser dagen før prøven og sier meg fornøyd med det. Mer er ikke nødvendig. Glemmer det selvfølgelig kort tid etter på, men det krever ikke så mye for å få det tilbake, f.eks ved tentamen/eksamen. Det blir nok lagret baki hjernebarken et sted. Denne måten å "lære" på har fått meg helskinnet igjennom 12års skolegang. Grunnen til dette er at det lærerne gir en blanke f. i hva du gjør i timen. Karakterene på prøver er det som teller tilslutt, uansett. Spesielt på videregående. Tankene dine kunne nok revolusjonert skolesystemet, men det kommer nok til å ta lang tid før det skjer. Til dess er det vel best å velge den måten som passer det nåværende skolesystemet best.

 

Men ihvertfall takk for gode lærings-tips, skal prøve å sette meg inn i CSS osv. Men først skal jeg sove. Tidlig opp i morgen :(

 

- gordito

Endret av gordito
Lenke til kommentar

PS er genialt på den måten med trykk og se hva som skjer.. Man får se effekten med en gang, noe jeg er stor tilhenger av. Hater ting jeg ikke får resultater på, og ordtaket "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves", er ikke helt meg..;)

 

Når det kommer til HTML/CSS er det annerledes.. Jeg er selv en nybegynner, har ikke så mye tid nå til å drive med det, så jeg avventer det litt.. Syns Polecat er et godt eksempel på en som går inn for noe og gjennomfører det. Klart han er ferdig med skole osv, og har ikke den samma "trykket" med ting som vi egentlig burde ha gjort (innleveringer, lese til prøve osv osv). Nå sier jeg ikke at Polert er en dans på roser, aner jeg særs lite om..:) Men han var en ihuga FrontPagemann for ikke så lenge siden. Så fikk han det for seg at han ville lære seg HTML/CSS. I begynnelsen fikk til og med jeg spørsmål fra ham om saken, og kunne svare ham på noen av dem. Så gikk det noen dager og manne var full av visdom. Han la ut om koder i hytt og pine som løste alle mine problemer..;) Mitt trix er at jeg lager et design i PS, åsså koder jeg det etterpå. Slik får jeg erfaring, og det hele blir et "prosjektarbeid", noe jeg lærer _MYE_ av. Jeg ser hvordan de forskjellige sidene blir bygd opp og teknikkene. Etter en stund, når du først kan det, så tar det ikke 14 ganger lengre tid å lage et design med DIVs og CSS, i forhold til tables.

Det med VKI IT er jo ikke spesielt vanskelig da.. Jeg gadd aldri sette meg helt inn i Access (driver med VKII Access nu), og å lage sider i frontPage var jo lett som pokker. Ble til at jeg fikk lov til å oppdatere min daværende side, mens de andre laget sider from scratch. Var alltid slik at på prøvene dro hjemmesidene opp, og Accessen ned, slik at jeg alltis havna på 4+/5-, og fikk til slutt 5 i faget noe jeg er nøyd med. Om det å lære elevene å bygge sider med tabeller og i tillegg i en WYSIWYG-editor som lager kode på linje med en treåring, er helt bak mål er en _HELT_ annen sak.

 

Problemet med skolen i dag er at det er litt for mange som "deg". (Ikke på noen slags helst nbegativ måte mot deg ;) ) Folk sitter i ro, sier ingenting på metodene som blir brukt og lærerene gidder ikke endre noe for dem får jo ikke noen tilbakemeldinger. Jeg gjør ikke så mye, men jeg gjør litt imot det. "Boikotter" ting vi skal gjøre, og spør ofte lærern om han/hun har hørt om "Læringspyramiden".. Problemet er at dem sier "Ja", men bruker 98% tavleundervisning fremdeles. Det stemmer som du sier, lærerne ser på prøvene, ikke hva du gjør i timene. Helt feil. (kanskje positivt for meg, som totalt i år har brukt ca 12 A4-sider totalt i alle fag..:) ) Jeg er heller ikke noe flink til å reprodusere innhold fra en bok. Jeg var flink før, men nå gidder jeg ikke mer. Og det merkes på prøvene. Men det er noe med å ta ansvar for egen læring. Alle ser på de som ikke gjør noe som negativt, men de som leser til prøver noen dager før tar heller ikke spesielt mye ansvar. Spør dem en uke senere hva dem lærte. En storpart av utvalget vil ikke kunne svare noe.. _DET_ er merkverdig. Likevel er det ingen som ser sammenhengene..

 

Mitt poeng er;

Det skjer da vitterlig ikke noe når man sitter i ro og ikke er med på å forme skolen. Man må si ifra hvordan man vil ha det, og hva som nytter.

 

Edit;

Jeg er snakkesalig på natten..;)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Ja, jeg også ble merkverdig snakkesalig i de sene nattetimer. Nå MÅ jeg faktisk legge meg, ellers er jeg død resten av helgen ;)

En siste ting: Du sier at sånne som meg ikke bringer skolen fremover, det er helt rett. Jeg ser på forsøk på å forandre noe som har vært slik helt siden det moderne skolesystemet startet som unyttig. Jeg vet at det er feil holdning hvis jeg vil forandre noe, men jeg innrømmer, ærlig som jeg er ;), at det ikke bryr meg noe særlig. Funker fint for meg og størstedelen av de som satt på pulten før meg. Husker jeg fikk se mye av de "nye læringsmåtene" på ungdomsskolen, kan ikke si de hjalp meg så mye. Det eneste de hjalp meg med var å få masse fri på skolen til unyttige prosjektarbeid. For å ta et fint eksempel der den gode gammeldagse tavleundervisningen fungerer, matematikk. Finnes det noen bedre måte å lære matte enn å følge med på tavlen og regne oppgaver? Ikke som jeg vet om ihvertfall. Det er en del ting som jeg ville forandret med skolen, orker ikke nevne alt her, men en ting så plager meg det er at alt vi lærer er så forbannete generellt og unyttig i arbeidslivet. Greit nok, det er fint å vite litt om verden rundt deg, men jeg trenger strengt tatt ikke vite hva Ibsen spiste til frokost på 12-års dagen sin for å bli ingeniør eller økonom. Før kunne du kanskje greie det, men dagens arbeidsliv krever mer spesialkompetanse enn før.

 

Og det med ansvar for egen læring er vel det viktigste, folk rundt deg bryr seg mindre og mindre om hva du gjør jo høyere opp i utdanningskjeden du kommer.

Jeg må ihvertfall lære å ta ansvar, ellers kommer jeg til å kose meg på trygd i framtiden.

 

Det med IT VK1 var ikke at det var vanskelig, men for å bevise at man ikke nødvendigvis trenger bøker og undervisning for å mestre noe. Bare interesse og nyskjerrighet.

 

Men nok offtopic :D, gidder ikke å diskutere mer skole på fritiden. Sluttkonklusjonen er at jeg bør lære meg CSS/HTML så fort som svint og at jeg vil ha mye nytte og glede av det. God natt.

 

Edit: La til noe :)

EditII: ...og enda litt til

EditIII: Det florerer av skrivefeil, ha meg unnskyldt, klokken er snart 4 ;)

Endret av gordito
Lenke til kommentar

Jeg vil legge til noen ord..:)

 

Skolesystemet fungerer i dag på samma måte som det gjorde i 1970 (og kanskje tidligere). Det _bør_ få noen til å ringe en bjelle.. Tenk på alt som har skjedd etter den tid. Et godt sammenligningsgrunnlag her er verdien på tollfrie pakker. Den er i dag 250 kroner, og har vært slik siden 1970. Tenk så mye penger det var på den tiden, tenk så lite penger det er i dag. Den har ikke øket fordi ikke mange nok har gått inn for det.. Det funket kanskje for deg, og det funker kanskje for mange i dag, men det funker ikke for alle. Man må hele tiden tenke nytt, se om det er andre og bedre måter man kan løse det på. Det blir som med FrontPage-kode. For storparten av brukerne ser det fint ut, men de som skiller seg ut får ikke være med på lasset. Du har så altfor rett når du sier dette med "de nye læremetodene", og at det betydde fri, noe det også gjør i dag. Men det er _EN_ (j4vli) viktig og stor grunn til det; Vi får jo ikke noe opplæring i hvordan et godt prosjektarbeid og samarbeid skal løses. Vi får en oppgave, og så er det opp til oss selv hvordan vi gjør det. Det er jo flott, vi får frihet, men vi aner jo ikke hvilke metoder som lønner seg, hva som er effektivt. Litt for ofte er det et par som jobber, noen som slapper av og et j4vli press på slutten av perioden. Mange lærere snakker om at prosjektarbeid ikke funker, men det er en grunn til det. Ikke bare se på handlingen. Se på grunnlaget og konsekvensene. De er minst like viktige.. I matte er det klart at tavleundervisning må til. Vertfall slik det er idag. Men man må i tillegg til med å regne selv, ellers er det nytteløst. Man regner, og spør etter hjelp når man trenger det. Jeg går selv i en matteklasse med 3 elever (de 10 andre slutta første uka ;) ), og alle sier lissom til meg at "dæven du er heldig, får jo hjelp når duvil. du er sikkert en ræser". Joda, det kunne kanskje stemt det, men for vår klasse er det omvendt. Er man 30 elever blir det litt press om å komme langt, hos oss er det slaraffenliv2k. Kanskje en halv oppgave på 2 timer om man er heldig. To gutter og en jente, klart vi guttene finnes noe annet å gjøre på. Vi har lissom ikke det presset på oss, for 33,3% av klassen er kommet like langt som meg, og sammen blir vi 2/3, eller 66,6%. Hu andre er ikke langt framom oss heller. Den teorien om et kongeår med masse matte slo lissom helt om. Den tok aldri av.

Vi lærer så altfor mye unyttig. Klart man bør kanskje kunne litt, men alt med moderasjon. Alt med moderasjon ffs. Det hele burde bli mer yrkesretta. Mer valgfag der man kunne velge det som passet den fremtidige utdanningen vår. Jeg har vitterlig 0 interesse av hva Ibsen spiste til frokost, men jeg blir omtrent tvunget til å kunne det. Det har da null og nix med noe av det jeg har lyst til å studere, og senere jobbe med. Man må ta ansvar, men lærerne må da også legge opp til det. Det gjør man ikke ved tavleundervisning. Det betyr bare at man må sitte hjemme å lese side opp og side ned, noe ivertfall ikke jeg lærer noe av. Og støter man på problemer, ja så har man kanskje ingen der til å hjelpe seg.

 

:)

 

Oi, h3lvette. Jeg har en avtale på skolen i morgen tidlig.. Dæven, genialt å sitte oppe til 4 på natten da. Pokkern. Stå opp om 4 timer. YESS! :dribble:

 

:thumbdown:

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...