Gå til innhold

Gnome loggin

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Først vil jeg bare si att jeg er nybegyner på Linux og har brukt det TOPPEN to mnd'er (da mye win. samtidig)

Men jeg klarte nå i helga og legge inn Gentoo. hadde hørt mye bra om dette.

Jeg kjører 2.6.5 kjernen og Gnome som jeg la inn med emerge (så litt usikker på verson men tror det er 2.4)

Når jeg logger meg inn som "user" så får jeg ikke skrivi noe i terminalen.. og har lakt inn ett par andre terminaler uten hell.. MEN, når jeg logger meg inn som root så funker alt fint..! hva kan dette være?

Og en annen ting, er det stor forskjel på gnome 2.4 og 2.6? og kan jeg bare oppgradere gnome med en parch lignende ting? evntuelt legge til noe miror i emerge?

Så må jeg bare få si att Gentoo er en utrolig fin distro selvom jeg er nybegyner.. instalasjonen gikk fint:f

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først vil jeg bare si att jeg er nybegyner på Linux og har brukt det TOPPEN to mnd'er (da mye win. samtidig)

Velkommen som Linux-bruker! Eller som man sier, velkommen til den frie verden. :) Mange vil nok si at du vil lære Linux bedre om du fjerner Windows helt, siden Windows gjør det veldig lett å «gi opp» når man lærer seg Linux.

Når jeg logger meg inn som "user" så får jeg ikke skrivi noe i terminalen.. og har lakt inn ett par andre terminaler uten hell.. MEN, når jeg logger meg inn som root så funker alt fint..! hva kan dette være?

Tror du må forklare hva du mener med at du ikke får skrevet noe. Får du opp terminalvinduet, men når du taster kommer ingenting frem? Eller kommer det frem, men kommandoer gir deg feilmeldinger a-la «Permission denied»?

Og en annen ting, er det stor forskjel på gnome 2.4 og 2.6? og kan jeg bare oppgradere gnome med en parch lignende ting? evntuelt legge til noe miror i emerge?

Gentoo-brukere kan nok forklare det bedre, men ja, hvis du har 2.4 vil det være en enkel sak å oppgradere til 2.6. 2.6 er ikke radikalt annerledes enn 2.4, men var jeg GNOME-bruker, ville jeg helt klart oppgradert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Har ikke kejmpe lyst til og fjrene win. heeelt for det hender jeg er på LAN og da spiller vi en del..! Men jeg driver mye og lager hjemmesider, irc og surfe og da gir linux meg akkuratt det jeg trenger så win blir nok bare brukt til spilling;)

Og jeg gir ikke opp :thumbs:

Skal prøve og forklare litt bedre jeg!

Jeg har lagt inn gnome og en sån grafisk loggin del som kommer når jeg starter opp..! Jeg har 2 brukere, root og lemen.

Når jeg logger meg inn som lemen så funker det meste men jeg sliter med den Terminalen som følger med gnome! Når jeg starter den så står det ikke noe der..!

skal vel stå lemen@home: eller noe! og jeg får heller ikke skrivi en dritt..!

Men når jeg logger meg inn som root (i den grafiske delen som kommer opp når jeg starter marskinen) så funker det fint..! da såtr det root@root: eller hva som skal stå. husker ikke helt jeg:P og jeg får skrivi alt av komandoer..!

Så det jeg da tror kanskje kan vøre feil er retighetene til user'n lemen eller noe sånt..! veit ikke om det er noe sånne rettigheter en gang jeg men noe rart er det..!

Og Linux uten Terminal er ikke mye og skryte av..! Brukte over 14 timer på og legge inn Gentoo så litt kjedelig om jeg ikke får det til og funke!

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar

Ang gentoospørsmål må jeg bare få anbefale forums.gentoo.org .. Det forumet er genialt. masse folk med peiling, og som ikke har noe imot å hjelpe deg.

Svaret på dette spørsmålet finner du antakeligvis ved å søke på xterm + pty :) Da finner du iallfall mange tråder som har med det samme problemet å gjøre.

Ett tips som en foreslår er:

Go into your kernel config and make sure you have Unix98 PTY support. It should be under Device Drivers --> Charachter Devices.

Endret av Tosh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Ja jeg veit Gentoo forumet er stort og bra men jeg er utrolig dårlig til og skrive engelsk..! og angåene kjernen så har jeg sjekka det...! den er i orden!

Men jeg kan jo kikke litt der og se om det kanskje er andre med samme problem..

men takk skal dere ha!

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...