gumbie Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg tegnet et ADSL-abonnement hos Blucom i fjor, og ble opplyst om at jeg kunne si opp abonnementet to måneder før bindingstiden utløp. I mitt tilfelle i slutten av juni. Jeg var veldig nøye med å spørre om dette da jeg bestilte ADSL, fordi jeg skulle flytte til Oslo om ett år, og han jeg snakket med forsikret meg om at det ikke var noe problem. MEN, det viste seg at det var det, for da jeg sa opp abonnementet fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale for to ekstra måneder, juli og august, siden det er bindingstid og to måneders oppsigelse. Jeg kontaktet det lokale forbrukerkontoret, men der var det ikke mye hjelp å få. I mailen står det kort og godt at jeg har undertegnet en "fastprisavtale" på 12 måneder med Blucom og at oppsigelsesperioden på 2 måneder kommer i TILLEGG til bindingsperioden. Jeg har sett at også andre her har hatt det samme problemet med Bluecom, så mitt råd er at be om å få det skriftelig før du bestiller at du har anledning til å si opp abonnementet i bindingstiden ellers blir det bare påstand mot påstand. Men én ting er ihverfall helt sikkert. Jeg blir aldri Bluecomkunde igjen, orker ikke snakke med dem en gang. Jeg fikk forresten en kamerat til å ringe Blucom i dag og spørre om oppsigelse innen bindingsperioden, og de tok den samme sleipe tonen overfor han som de gjorde overfor meg, nemlig at Bluecom ikke var firkantet og at han godt kunne si opp abonnementet 2 måneder før bindingsperioden utløp. Et godt råd til alle: IKKE KJØP DEN! Få det skriftelig. -gumbie PS. Jeg har bestilt nytt ADSL-abonnement hos Telenor, og der fikk jeg klar beskjed om at den faktiske tiden jeg knytter meg til Telenor er 14 måneder (binding+oppsigelse). Selv om mange slenger mye dritt om Telenor, så ga de ihvertfall meg et ÆRLIG svar. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Ring igjen, spørr som kameraten din gjorde og så si, "ja, men så fint, da skal jeg si opp mitt abbn". Så kan dere starte å krangle =) Jeg har vært mye uenig med bluecom. Og det har endt med 3 mnd fritak og aldri betalt for linjeleie. EDIT: Her på CD (tidl avidi) sier vi 12 mnd avtaleperiode, og man kan fint si opp etter 10mnd. Har vært her nå i 3 år og vi har aldri kjørt en sleip 14 mnd sak. Sånnt gjør meg kvalm Endret 6. mai 2004 av Wabby Lenke til kommentar
Rim Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Det er 12 måneders bindingstid med 2 måneders oppsigelsetid. Dvs at dersom du ønsker å kobles ned etter 12 måneder må du si opp etter 10 måneder. Grunnen til at det finnes en oppsigelsefrist er fordi Networks har dette ovenfor operatørene som er naturlig. Det tar tid å kjøre en sak gjennom byråkratiet og få sendt en montør dette. Byråkratiet her er helt nødvending ellers ville det vært helt texas i sentralene og ingen hadde hatt kontroll over noe. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Oppsigelses tid er jo også for andre grunner, men alle nevnes bare ikke: *hindre gjennomlufting *bedre overlapping (ved evt ny eier og slik, spess på KTV) *lettere ha styr på fakturering Er sikkert flere grunner, men har jernteppe i hue og ræva akuratt nå... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Ville nok anbefalt deg å ta kontakt med forbrukerombudet, då paragrafer i markedsføringsloven kan gjere kontrakta kanskje ugyldig. Dette fordi det blir annonsert med 12 mnd binding og ei oppseielsetid på 2 mnd. viss du må gå ut oppseiselestida og så sei opp er det i realiteten 14 mnd bindingstid. Ein ting er at dei har oppsigelsestid, men eg trur ikkje at dei har rett til å kreve 14 mnd bindingstid reelt når dei reklamerer med 12. Tenk viss mobiloperatørane skulle ha innført noko liknade. Då hadde ein slitt med å fått skifta operatør. I staden for dei 10 dagane det skal ta, ville det tatt 10 dager og 2 mnd. mvh JanEirik Lenke til kommentar
gumbie Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Ville nok anbefalt deg å ta kontakt med forbrukerombudet, då paragrafer i markedsføringsloven kan gjere kontrakta kanskje ugyldig.Dette fordi det blir annonsert med 12 mnd binding og ei oppseielsetid på 2 mnd. viss du må gå ut oppseiselestida og så sei opp er det i realiteten 14 mnd bindingstid. Ein ting er at dei har oppsigelsestid, men eg trur ikkje at dei har rett til å kreve 14 mnd bindingstid reelt når dei reklamerer med 12. Tenk viss mobiloperatørane skulle ha innført noko liknade. Då hadde ein slitt med å fått skifta operatør. I staden for dei 10 dagane det skal ta, ville det tatt 10 dager og 2 mnd. mvh JanEirik Er nok ikke bare jeg som har hatt problemet med Bluecom. Les dette innlegget fra en annen tråd: -------------------------------------- "Jeg har i januar/februar/mars gått gjennom en -lengre- krangel med Bluecom angående oppsigelse her. Ringte inn i november og sa at siden jeg ikke fikk samme pris som nye kunder så ville jeg si opp mitt abonnement. Da de hadde to måneders oppsigelse, ville jeg i slutten av januar da være bluecom-fri, tenkte jeg. Men nei. I slutten av januar kom regning på 'sluttoppgave', der jeg måtte betale frem tilogmed 21. mars, noe som var -fire- måneder etter jeg ringte inn. Etter mye frem og tilbake endte det med at jeg måtte betale denne regningen, da jeg ikke ønsker å ha betalingsanmerkninger i mitt navn.. Siste mailen jeg fikk fra de var bare 'vi kommer ikke til å se bort fra dette kravet', og så case closed. Etter at de har sagt det absolutt motsatte og ikke tør stå for det, gjør at jeg aldri i mitt liv vil anbefale Bluecom til noen. - René med lyse 10 Mbit, kun gode tider." skrevet av "nicket" slemslem ------------------------------------------- Ellers så står det som du skriver 12 måneders binding og 2 måneders oppsigelse i Bluecom sine avtalevilkår. Svaret jeg fikk fra hun juristen var at Bluecom hadde sitt på det tørre i forhold til den avtalen jeg skrev under på i fjor. Så da så!! En mobilavtale behøver du ikke å si opp, den utløper automatisk etter bindingstiden . Hadde det enda vært sånn med internettabb også. -gumbie Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 En mobilavtale behøver du ikke å si opp, den utløper automatisk etter bindingstiden . Nå går ikkje ein mobil abonnement ut etter bindingstida, abo.et vil forsette heilt til ein har sagt det opp skriftleg. Men då blir det terminert ganske raskt. mvh JanEirik Lenke til kommentar
gumbie Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 En mobilavtale behøver du ikke å si opp, den utløper automatisk etter bindingstiden . Nå går ikkje ein mobil abonnement ut etter bindingstida, abo.et vil forsette heilt til ein har sagt det opp skriftleg. Men då blir det terminert ganske raskt. mvh JanEirik Ble litt kjapp der ja. Det jeg mente var som du skriver at mobilabb'et termineres fort når bindingstiden er over. Er litt sent for meg nå. -gumbie Lenke til kommentar
Rim Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det er da ikke så vanskelig dette her. Les hva jeg skrev... Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) I mailen står det kort og godt at jeg har undertegnet en "fastprisavtale" på 12 måneder med Blucom og at oppsigelsesperioden på 2 måneder kommer i TILLEGG til bindingsperioden. Finn kontrakten du signerte og sjekk om dette stemmer da, har du signert på det har du ikke en dritt du skulle sagt. Endret 10. mai 2004 av lavizh Lenke til kommentar
gumbie Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 I mailen står det kort og godt at jeg har undertegnet en "fastprisavtale" på 12 måneder med Blucom og at oppsigelsesperioden på 2 måneder kommer i TILLEGG til bindingsperioden. Finn kontrakten du signerte og sjekk om dette stemmer da, har du signert på det har du ikke en dritt du skulle sagt. jeg er klar over hva jeg skrev under på, men poenget var at Blucom sa at jeg kunne si opp avtalen etter 10 måneder...noe som viste seg IKKE å stemme. Opfattet??? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Argh! Du kan si opp etter 10 måneder men abonnementet varer da i 12 måneder fordi det er 2 måneders oppsigelsetid. Du kan jo ikke si opp tirsdag klokka 13 og forvente å bli koblet ned 13.15. Sier du opp etter 8 måneder, sier du ikke opp etter 10 måneder. For å illustrere dette. Dag 1 - Oppkobling, abonnementet starter 10. måned - Oppsigelse blir sendt. Oppsigelseperioden på 2 måneder starter nå. 12. måned - oppsigelseperioden og bindingstiden er ferdig, nedkobling, abonnement avsluttes. Her er et annet eksempel. Der forutsetter at bindingstiden er 12 måneder og abonnementet løper som vanlig dette. Dag 1 - Oppkobling, abonnementet starter 12. måned - bindingstiden er ferdig, abonnementet løper som vanlig 15. måned - Oppsigelse blir sendt. Oppsigelseperioden på 2 måneder starter nå. 17. måned - oppsigelseperioden er ferdig, nedkobling, abonnement avsluttes Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Synes dette minner meg litt om kjeltringestreker... STYR UNNA BLUECOM er mitt råd !!!!!!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Synes dette minner meg litt om kjeltringestreker... Tja, fordi man har inngått en gjensidig avtale som BC ikke ønsker og bryte? Vedkommende burde bedt denne BC-typen i telefonen om og fått lovnaden på mail, muntlige avtaler er håpløse og forholde seg til. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Tiscali har 3.mnd oppsigelsestid .... nok en grunn til å styre unna de.... Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Tiscali har 3.mnd oppsigelsestid .... nok en grunn til å styre unna de.... Jeg har vist fått den "edle" rollen som "den som sjekker ut åssen ting funker hos tiscali siden jeg kjenner en som jobber der" personen. *ugh* Vel uansett. Sjekket ut dette, og ja.. tiscali har vist 3 mnds oppsigelsestid, men de legger ikke dette på de 12 månedene med bindingstid. Rim: er jo det som er problemet i denne saken her, trådstarter får effektivt sett 14 måneders bindingstid. Til trådstarter: Kuttet de linja de 2 måneder etter at du sa opp og tvang deg så til å betale for linja i 2 måneder når du ikke hadde den? I så fall hadde jeg IKKE betalt den fakturaen. Hadde betalt frem til den datoen linjen ble kuttet, resten hadde jeg gitt dem skriftlig varsel om at ikke ville bli betalt. så ville saken gått til inkasso, jeg hadde krevd forliksråd og saken hadde enten blitt henlagt i min favør før den havnet der eller bluecom hadde møtt opp. Hadde vært fint å se en argumentering for det å kreve betalt for et produkt man ikke har gitt kunden etter endt bindingstid / kontraktstid... men men, kanskje bare meg Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Han sier jo ikke når han startet abonnementet, men jeg regner med at det var i august, og dermed får han 12 måneder ihht kontrakten. Han trodde sikkert at han kunne si opp etter 8 måneder og bli koblet ned etter 10 og det er selvsagt feil. Endret 11. mai 2004 av Rim Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Han sier jo ikke når han startet abonnementet, men jeg regner med at det var i august, og dermed får han 12 måneder ihht kontrakten. Han trodde sikkert at han kunne si opp etter 8 måneder og bli koblet ned etter 10 og det er selvsagt feil. Som det står skrevet i første posten: "I mailen står det kort og godt at jeg har undertegnet en "fastprisavtale" på 12 måneder med Blucom og at oppsigelsesperioden på 2 måneder kommer i TILLEGG til bindingsperioden." Dette kan man bare lese på 1 måte; at han må ha abbonement med bluecom i 14 mnd før han blir "fri". Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ja fordi han feiltolket mailen. Hvis trådstarter kan paste inn denne mailen samt fortelle når abonnementet startet (altså når han ble koblet opp, ikke når han bestilte) så får vi nok klarhet i dette. Tviler på at noen landsdekkende ISPer operer på overnevnte metode. Det er nok av medier som hadde grepet tak i dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå