Torjus Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg har en WD 200 GB som ikke har jumper (altså master) Så jeg har en gammel 20GB som jeg vil bruke til masse rart, så jeg lurte på hva den jumpern skal stå på? Slave? cs? ingenting? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Sett WDen som master(whit slave) du må sikkert sette en jumper på den. Så setter du 20Gben som slave. Du kan og sette begge som cs (cabel select)plasering på kabelen bestemmer da hva som blir master og slave.. Tror den som settes yterst på kabelen blir slave( er ikke sikker) TaZ Endret 6. mai 2004 av taz Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Altså : WD: "master and slave" 20gb: "Slave" Og den ytterstre IDE koblinga på kabel til WD eller 20gb? Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jumpere: WD: "Master w/slave present" eller lignende. 20gb: "Slave" Plassering på IDE-kabel: WD: ytterst (Master) 20gb: innerst (Slave) NB: Jeg har opplevd at dersom slaven dør/blir tatt bort med et slikt jumperoppsett, kan master nekte å starte dersom jumperen på denne fremdeles står som "Master w/slave present". Sett i så fall jumperen til "Master". Ganske selvsagt, men lett å glemme... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 du _må_ ikke bruke jumpere på hardiskene. den hardisken som du vil ha som master setter du ytterst på ide-kabelen mens den hardisken som skal være slave skal være innerst/nærmest hovedkortet Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Kablenes plugger er paralellkoplet, slik at rekkefølge på HD ikke har noe å si. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Kablenes plugger er paralellkoplet, slik at rekkefølge på HD ikke har noe å si. der hvor du stiller inn jumperne på hardisken så er det noe som heter "Cable select". tror du hardiskprodusentene har satt det der bare til pynt eller tror du det kan være fordi master/slave-innstillingen gjøres på bakgrunn av hvordan hardiskene er koblet på ide-kabelen? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 "Cable select" bruker man jo kun om man ønsker at master/slave-forholdet skal defineres av fysisk plassering - det er jo mye enklere å bare definere hvilken disk som skal være master og hvilken som skal være slave. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 "Cable select" bruker man jo kun om man ønsker at master/slave-forholdet skal defineres av fysisk plassering det er jo det jeg prøvde å forklare på det første innlegget mitt jo. en disk blir definert som master ytterst på kabelen og slave innerst på kabelen (så lenge en ikke bruker "sukkerbiten" som fulgte med hardisken til å bestemme dette) Lenke til kommentar
norse Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Her kan du lese hva Seagate sier om cable select. Tar for sikkerhet skyld med tegningen for hvordan harddiskene skal plasseres: Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Her kan du lese hva Seagate sier om cable select. Tar for sikkerhet skyld med tegningen for hvordan harddiskene skal plasseres: fint - da er vi enige Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Det er forskjell på 40- og 80- leders IDE- kabel. CS fungerer ikke så bra på 40- leders, så da er det smartest å jumpre diskene men på 80- leders er det problemfritt å bruke CS. Den blå kontakten skal i HK, den sorte er master og den grå slave. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå