andm Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg har et Panasonic NV-DS28 DV-kamera, og lurer på om det først og fremst lønner seg å invistere i en ekstern mikrofon. Det jeg vil, er å lettere ta opp filmobjekts stemme, samt lede støy og lyder fra kameramann unna. NV-DS støtter vel stereomikrofon? Jeg antar at det er en vanlig 3-pols mini-jack som kobles i "Mic"-inntaket. Hvilken mikrofon bør jeg kjøpe? Kan jeg lage en selv? F. eks. koble to kondensatormikrofoner på hver sin kanal e.l.? Hvordan er forskjellene ved bruk av en ekstern mikrofon i forhold til den medfølgende mikrofonen i kameraet? Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Av alle pussige Web-sider jeg har samlet på, kom jeg på denne, en mikrofon-bygger-side: http://home.earthlink.net/~gottapes/micdiyers/main.htm Men jeg vil nok anbefale deg å kjøpe en mikrofon. Du vil oppdage en helt ny lyd-verden når du bruker ekstern mikrofon(av en viss kvalitet). Pussig at alle DV-kameraer lages med elendig mikrofon, men produsenten vil vel at vi skal kjøpe ekstraut$$$tyr.. Forøvrig fungerer min Azden SGM-X perfekt med en stereo minijack. Senheizer MKE300 er også en suveren mikrofon. Finn en seriøs butikk og få med deg en på prøve.(3.45 i Trondheim er en slik). Pris? ca 1800 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå