pgdx Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Feilmelding: i /var/log/XFree86.0.log står dette:Fatal server error: Could not open default font 'fixed' Forklaring Alt startet med at jeg skulle kopiere inn en god del filer til home/user-mappen min fra en FTP-server. Da den stoppet midt i en film, oppdaget jeg at jeg hadde gått helt tom for plass på /home og dette var ikke så bra. Så jeg flyttet nesten alle filene jeg hadde på /home (ihvertfall trodde jeg at jeg gjorde det, brukte konqueror i KDE til å flytte de), men det stod fortsatt 0 byte ledig. Dermed slettet jeg det resterende, tømte papirkurven og sjekket igjen. 0 byte ledig. Deretter tenkte jeg at det må være noe gale ( ) så jeg tenkte jeg skulle restarte maskinen (smarte meg). Da jeg skulle logge inn med mitt brukernavn, fikk jeg opp at KDE ikke kunne skrive til harddisken, og at den mest sannsynlig var full, og at jeg derfor ikke fikk logget inn. Så jeg logget inn med root. Det gikk fint, jeg sjekket /home, 0 byte ledig, og jeg fant ingen filer (symlink, kanskje)... Deretter skrudde jeg av PC-en og gikk ut for å sparke fotball. Jeg kom igjen og skulle starte maskinen, og det går fint helt til den skal starte X (automatisk). Det gjør den ikke. I stedenfor stopper den ved innloggingen. Men det som skjer er etter et halvt seekund slår den av skjermen (No signal input), og på igjen etter noen sekunder. Dette gjentar seg til det kjedsomme... Så jeg prøver likevel å logge inn med root, ettersom jeg tenkte det var skjerm / skjermkort, men den registrerer ikke hva jeg skriver så lenge jeg har "no signal input" på skjermen. Og ettersom det bare er et halvt sekund innimellom jeg kan skrive får jeg ikke til noe. Noen som kan hjelpe meg? Er litt desperat for øyeblikket... Endret 7. mai 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 kontroll+alt+f1 logge inn som root eller starte opp i single-user modus deretter slette noen filer. Forøvrig pussig at du får problemer. Jeg har hatt 0 byte ledig (minus det som er reservert til root) mange ganger, men det har ikke vært noe problem. GNOME på laptoppen Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Hei... Prøvde ctrl-alt-F1, men det ble ikke noe bedre av den grunn... Jeg skulle hatt et kamera så jeg kunne filmet det... Skjermen slår seg av i opptil ti sekunder, og er på i gjerne et halvt... Hvordan starter man opp i single-user mode? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Det er gdm/kdm som står og restarter hele tiden. Problemet vil jeg tippe er at du ikke har plass i /tmp katalogen - stemmer det? ctrl+alt+f1. Logg inn som root(ctrl+alt+f1 hver gang gdm/kdm restarter). Kjør '/etc/init.d/gdm stop' eller hva enn som skal til for å stoppe login manageren din. Eller kan du alltids starte i single user mode(init 1 eller init=/bin/sh) Endret 6. mai 2004 av kattemat Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Problemet er at jeg ikke får gjort noe som helst! Jeg har jo bare et halvt sekund å logge inn på. Og gjøre eventuelle endringer også. Merk at X ikke starter i det hele tatt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Ok. -Når oppstarts-menyen når du skrur på pc'n (GRUB) kommer opp, velg fedora core, og trykk "e" på tastaturet. -Finn den "lange" linja (den som slutter med rhgb), merk den og trykk på noe for å redigere den (e?). Legg til single. "Lagre" det. trykk på "b" for å starte pc'n. Nå får du den i single user modus. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Bootet med Knoppix for aa se om jeg kunne faa slettet noe greier... Endret 7. mai 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg gjorde som du sa, kyrsjo, og la til single. Det gikk bra. Fikk forandret inittab til ikke å starte X opp (3). Så nå er ett av problemene løst. Jeg slettet også en god del, men det hjalp ikke... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 i /var/log/XFree86.0.log står dette: Fatal server error: Could not open default font 'fixed' Er det relevant for saken? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Problem løst! Jeg kjørte df -h og oppdaget at 99% var i bruk på /dev/hda2 som er / Da jeg tenkte meg om, kom jeg på at det var under nedlasting med gFTP det hele startet, så jeg gikk inn i /home/user/.gftp/ og slettet alt som lå i cache. Deretter rebootet jeg, og startet X! Takk gud for å ha reddet helgen! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Pussig at du fikk problemer. Jeg har flere ganger fyllt disken på min laptop (som vanlig bruker - så den ble nok ikke helt full...), og det har gått bra uten noe som helst trøbbel - bortsett fra at jeg ikke kunne lagre noe. noen blokker blir forøvrig alltid reservert for root så en vanlig bruker KAN ikke fylle disken 100% Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Problemet er trolig at om en fyller /tmp og/eller /var/run så får antakeligvis ikke gdm/kdm startet fordi den er avhengig av å sette noen filer her. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) men det gjør den som root... De filene er da ikke så store... EDIT: Glem det. GDM kjører ikke som root men som gdm... Og i følge manualen skal den som ikke kjører som gdm slås i hodet med en tung, rusten stump gjenstand - hvis det ikke er tid - dropp rusten... IKKE SLÅ!!! Endret 9. mai 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Er 100% i bruk så er 100% i bruk... har ikke noe å si om filene er på noen få bytes. Om en skriver til en partisjon er full så bruker en 100% - jeg har aldri vært borti at noe plass holdes igjen til root... Og selv om det er gdm kjører som root så betyr ikke det at den begynner å slette filer om partisjonen er full... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå