T.F.T Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hei jeg har en d-link 1016 D switch 16 porters uten uplink, og jeg lurer på om jeg trenger en med uplink for å kunne dele internett oppkoblingen. (Sammen med en ruter) Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Nei. Det en uplink port gjør er bare å krysse kabelen for deg, så i stedet kan du bruke en krysset kabel. Mange, spesielt nye switcher støtter også auto-sensing av om du skal bruke krysset eller vanlig kabel slik at du kan bruke en vanlig kabel Endret 6. mai 2004 av mohuhau Lenke til kommentar
guge Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Nei, du trenger ingen spesifikk port for uplink. Vanligvis er uplink en port med større hastighet enn de andre portene slik at all trafikk i retning serverparken går via den raskeste porten. Andre ganger har uplink-porten evnen til å krysse koblingen sin enten automatisk eller v.h.a. en knapp du trykker inn. En proff 100Mb switch kan f.eks. ha en 1Gb uplink port. Dermed kan en bedrift ha 1Gb backbone segment, mens vanlige brukere har 100Mb båndbredde mot servere. Du kan godt koble ruteren til en av de vanlige portene på switchen. I verste fall trenger du en krysset kabel. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 ok, takk for svar. switchen min er fra jul i år, og jeg vet at den har auto-sensing, så da er internett på lanet fikset Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Eksempelvis har ruterne du får fra NextGentel nå egen detektering av hvilken port på switchen/huben du bruker, så den vil uansett stille seg etter om du bruker en standard port eller uplinken. Dette er vel vanlig på flere rutere, så uten at jeg vet hvilken isp du har for LANet så kan det nok funke fint. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 jeg har telenor. ruteren er jeg usikker på hva slags det er, det er en ruter som en venn av meg tar med, og han bruker den hjemme... med telenor som isp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå