Gå til innhold

Europeisk drit

Anbefalte innlegg

Man kan begynne å lure på om Europa bare får mobil-trashet som ikke lenger selger i asiatiske land?

Sammenlikner man mobiltelefonene i Europa og Japan, så blir det som å sammenlikne de klærne vi sender til Frelsesarmeen (som de sender til Afrika) - fordi vi ikke lenger vil ha noe som er avlegs.

Se f.eks. på Sony Ericsson's kolleksjon i Japan - som overgår totalt den kolleksjonen som blir servert oss Europere (og Amerikanere).

F.eks. Sony Ericsson's A5404. Se bare på bildene den tar! 1.3 mpx-kamera som tar bilder klare for fremkalling! Hadde i hvertfall blitt helt fint resultat i vanlig fotoformat (15 x 10 cm). De har tilogmed makrofunksjon....

Jaja, vi får fortsette å glede oss over VGA-kameraene her hjemme! Det er jo fortsatt flere som serverer 320 x 240-oppløsning enn VGA så....

Like blid! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok noe med det å gjøre at japan er en test stasjon for de fleste mobil produsentene. Dessuten har vel de(correct me if i'm wrong) allerede utbygd 3g nett noe vi ikke har... Tror nettet ville fått problemer hvis alle MMS plutselig inneholdt 1,3MP bilder!

Lenke til kommentar

Nja, nå er Asia først fremme med det meste av teknologi i utgangspunktet da, og i tillegg har de tilgang på det beste av teknologi når det gjelder mobilnett etc.

Men halve Europa har jo 3G nå, og Norge får det snart, så da er det jævli teit at det finnes 2-3 stygge 3G-telefoner i Europa, mens Asia kan boltre seg med den ene lekre modellen etter den andre.

Og det med 1.3 mpx-bilder over mobilnettet hadde ikke vært et problem. De fleste mobiler har en modus for "message picture" og en for vanlige bilder. Dessuten er det satt "size"-begrensning i nettet allerede (80 Kb) eller hva det er, og det kan man da også gjøre i 3G-nettet, så overbelastning ville ikke bli et problem.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imponert over de japanske mobilene. De ligger foran på enkelte punkter, men langt etter på andre punkter. Ikke mange mobiler der som har BT og IR f.eks.

Vi har f.eks Foma so505i (med "sveive-display) her, som er lagd av firmaet som produserer mobilene for SonyE. Ikke akkurat noen skjønnhet og hadde neppe blitt noen suksess i europa. Kulturen i Japan er nok helt forskjellig, og mobilene lages deretter.

Mobiler med makro-funksjon har vi da hatt lenge i Europa også. Sharp-mobilene f.eks. Samme gjelder 1,3MP kamera.

Lenke til kommentar

Det er isåfall unntaket som har det.

Spør du meg er japanske telefoner i en klasse for seg selv.

Anyway; når vi snakker om mobilnettet deres. Her i Norge hyler vi om 3G, mens i Japan har de hatt det i evigheter, og er allerede i gang med testingen av 4G. Hva 4G angår tilbyr dette nettet 100 Mbps downstream og 20 Mbps upstream. Sinnsykt. ;)

Konklusjonen er at vi Europere har forhistoriske mobiler til et forhistorisk nettverk. Passer jo bra sammen. ;):devil:

Lenke til kommentar
Jeg er ikke imponert over de japanske mobilene. De ligger foran på enkelte punkter, men langt etter på andre punkter. Ikke mange mobiler der som har BT og IR f.eks.

Vi har f.eks Foma so505i (med "sveive-display) her, som er lagd av firmaet som produserer mobilene for SonyE. Ikke akkurat noen skjønnhet og hadde neppe blitt noen suksess i europa. Kulturen i Japan er nok helt forskjellig, og mobilene lages deretter.

Mobiler med makro-funksjon har vi da hatt lenge i Europa også. Sharp-mobilene f.eks. Samme gjelder 1,3MP kamera.

Foma :dontgetit::dontgetit:

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi har et 'gammelt' nett her i Norge er jo fordi operatørene skal ha mest mulig igjen for sine investeringer - de skal tjene penger på det utstyret de har satt opp (hvilket de gjør så det suser) og dermed er det heller ingen grunn til å skynde seg å sette opp neste generasjon med det første...

Samme historien har vi med f.eks. Telenor og ADSL-utbygging... tok laaaang tid før det ble noe fart i det, mens folk ble sittende med treige ISDN-linjer.....

Lenke til kommentar
Grunnen til at vi har et 'gammelt' nett her i Norge er jo fordi operatørene skal ha mest mulig igjen for sine investeringer - de skal tjene penger på det utstyret de har satt opp (hvilket de gjør så det suser) og dermed er det heller ingen grunn til å skynde seg å sette opp neste generasjon med det første...

Samme historien har vi med f.eks. Telenor og ADSL-utbygging... tok laaaang tid før det ble noe fart i det, mens folk ble sittende med treige ISDN-linjer.....

Selvsagt, vet jo det.

Men det gjelder jo Japan (Asia) også, og de gjør det ikke fordi! De kjøøøører på med ny teknologi de.

Nei, Norge og Europa ass... :nei::thumbdown:

Lenke til kommentar

Ja og nei.

Om man ser på mobilene ene og alene så ja, de har mer avanserte tjenester og mobiler som har større kapasitet. Men du må se på det bredere bilde. Du må se på kultur, oppvekst, og jobb situasjon.

De har så si ikke sosialt liv. De bor i knøttsmå leiligheter, jobber døgnet rundt. Når har de tid til å være sosial? Jo, på vei til og fra ting. Da kan de ikke drasse med en laptop eller PC. Det de kan bruke må være i en liten mobil.

Vi i europa har tid og fritid og har hatt en annen kultur utvikling. Vi har satset på bredbånd, hjemme PCer og mail og chat. Behovet for den type tjenester har vært minimum. Joda, vi er noen hardcore fans her som vil ha det meste med engang..men vi er i et sterkt mindretall.

Mobilene har uviklet seg på veldig forskjellige måte også. I japan tolerere de ganske store mobiler for å få plass til alt dette de bruker. I europa har størrelsen vært en dominerende faktor. Vi vil ha små nette mobiler.

Men Japan er ikke noe test land, det er ikke en hemmelig plan med fordeling av mobil teknologi. Det stammer i kulturforskjeller i to vidt forskjellige kontinenter. Men det positive er at det ser ut som mer og mer av den teknologien kommer til oss også nå.

AKIRA

Lenke til kommentar

En av grunnene til at mobilene i europa er mindre utviklet kan ha noe å gjøre med at vi kjøper ny mobil pga en bitteliten detalj... Når de fleste gjør det tjener produsentene rått! Og da legger de bare til en liten detal avgangen så vi kjøper nytt hele tiden...

Mao: De vet nok hvordan å lage slike telefoner i Europa også, men tjener mye mer på å vente med å lage dem...

Lenke til kommentar
Ja og nei.

Om man ser på mobilene ene og alene så ja, de har mer avanserte tjenester og mobiler som har større kapasitet. Men du må se på det bredere bilde. Du må se på kultur, oppvekst, og jobb situasjon.

De har så si ikke sosialt liv. De bor i knøttsmå leiligheter, jobber døgnet rundt. Når har de tid til å være sosial? Jo, på vei til og fra ting. Da kan de ikke drasse med en laptop eller PC. Det de kan bruke må være i en liten mobil.

Vi i europa har tid og fritid og har hatt en annen kultur utvikling. Vi har satset på bredbånd, hjemme PCer og mail og chat. Behovet for den type tjenester har vært minimum. Joda, vi er noen hardcore fans her som vil ha det meste med engang..men vi er i et sterkt mindretall.

Mobilene har uviklet seg på veldig forskjellige måte også. I japan tolerere de ganske store mobiler for å få plass til alt dette de bruker. I europa har størrelsen vært en dominerende faktor. Vi vil ha små nette mobiler.

Men Japan er ikke noe test land, det er ikke en hemmelig plan med fordeling av mobil teknologi. Det stammer i kulturforskjeller i to vidt forskjellige kontinenter. Men det positive er at det ser ut som mer og mer av den teknologien kommer til oss også nå.

AKIRA

enig der :yes:

i japan lages de råeste mobilene

i europa lages de råeste bilene

Lenke til kommentar

Det er faktisk omtrent en kopi av SO505i bare at den har annerledes meny og litt annerledes design..specsa er akkurat de samme..grunnen til at jeg sa det er for det er en tlf som har vært tilgjengelig der og kommer hit nå..angår ikke det topic da!?!?!?

Lenke til kommentar
Det er faktisk omtrent en kopi av SO505i bare at den har annerledes meny og litt annerledes design..specsa er akkurat de samme..grunnen til at jeg sa det er for det er en tlf som har vært tilgjengelig der og kommer hit nå..angår ikke det topic da!?!?!?

Jo, du har helt rett. Jeg lekte med den da jeg var i japan i februar. Måtte dra litt på smilebåndet da jeg så SE annonsere en som var så å si prikklik her i europa.

AKIRA

Lenke til kommentar

Jo, du har helt rett. Jeg lekte med den da jeg var i japan i februar. Måtte dra litt på smilebåndet da jeg så SE annonsere en som var så å si prikklik her i europa.

AKIRA

Jepp, og et strålende eksempel på at vi ligger sinnsykt langt etter Japan (Asia).

SE S700 er jo ikke akkurat noe teknologisk gjennombrudd i Japan, det er en helt "plain" mobil. Mens i Europa er den teknisk sett veldig bra (i toppsjiktet) enda den kommer nesten ett år senere hit.

Det sier vel det meste? :nei:

Lenke til kommentar

AKIRA

Jepp, og et strålende eksempel på at vi ligger sinnsykt langt etter Japan (Asia).

SE S700 er jo ikke akkurat noe teknologisk gjennombrudd i Japan, det er en helt "plain" mobil. Mens i Europa er den teknisk sett veldig bra (i toppsjiktet) enda den kommer nesten ett år senere hit.

Det sier vel det meste? :nei:

Du ser alt for svart og hvit på det. Du definere hele europas mobil behov ut fra dine behov. I europa har behovet vært helt annerledes. Og 80% av mobilbrukere i europa ville ikke hatt den SE mobilen for den er grusomt svær og tung. Pluss de har email hjemme, og er vant til PC spill osv.

JA, den er teknisk mer avansert...pga de kan stappe mer inn i en fysisk større enhet..men det betyr ikke at vi ligger etter...vi har gått en annen vei bare. Og som andre har påpekt her, vi bruker Bluetooth og IR mye mer enn de. Så vi har prioritert annen teknologi.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...