Fragletrollet Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Ang. Hasjmarsjen, så lurte jeg på hva dere syntes om dette, og ev. andre rusmidler(ikke alkohol og snus/røyk osv). Lenke til kommentar
OeO Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Syns det ikke burde være lovlig, ser få argumenter for. Hasj er også en vei mot tyngre stoffer, og er ødleggende nok alene. Endret 6. mai 2004 av boy2star Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Vil legalisering føre til mer bruk av stoffet? Isåfall, er det noe samfunnet ønsker? Altså at flere bruker et stoff? Hva er bra med legalisering, hva er ikke så bra? Bra er at man slepper å oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det. Inntekter - som igjen kan brukes til informasjonskampanjer og forebygging. Man blir ikke sett på som en kriminell. Ikke bra er at flere sannsynligvis vil prøve det. Dette kan igjen føre til at flere vil bruke det regelmessig, som igjen har endel helseskadelige effekter, som igjen blir en belastning for samfunnet. Tror ikke Norge er det første landet ut til å legalisere. Legaliseres det i Danmark, Sverige, Finland, England, Tyskland osv.. så kanskje det også gjøres det her. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Cut n' paste fra siden min: Hasj burde blitt legalisert, avgiftsbelagt og solgt over disk. Det hadde fjernet en haug med penger fra halvkriminelle drittunger over til staten, noe som hadde kommet samfunnet generelt til gode. Hasj er absolutt ikke min greie, men hvis folk liker å bli sløve og giddalause uten å skade andre, gjerne for meg.. man kan ikke akkurat si det samme om alkohol. Strafferammen for import av hardere stoffer, derimot, burde økes drastisk, kombinert med skjerpede og hyppigere kontroller ved grensene (betalt av pengene hasj-salget dro inn, kanskje?), samt bedre forebyggende arbeid i skolene. At en eller annen fjortis røyker en joint eller to hver helg er ikke et samfunnsproblem, men junkier som går inn og ut av avrusningsklinikker, kaster fra seg brukte sprøytespisser, må gjenopplives i trappeoppganger, og koster alle andre flerfoldige tusen (i skattepenger, men dog) er. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Er selv enig i det meste Psilocybe akkurat sa, med ett unntak: Hvis hasj blir lovlig, så vil det kanskje bli så vanlig som røyk/snus? At folk går rundt steine dagligdags er vel ikke akkurat ønskelig? Lenke til kommentar
PunkFace Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Syns det ikke burde være lovlig, ser få argumenter for. Hasj er også en vei mot tyngre stoffer, og er ødleggende nok alene. Rusmissbruk starter ikke med hasj. Den første rusen er ALLTID alkehol! Saken er at vi har i dag mange forbudte rusmidler og et lovlig, alkehol. Det som er det merkelige for min del er at det nettopp er det rusmiddelet som er lovlig. Litt for mye alkehol så ryker kroppen fort! Jeg synns kanskje folk bør få slippe å bli kriminalisert for å velge et rusmiddel som avslapper en fra den matrialistiske hverdag, fremfor å drikke seg ravfull og "drikke, pule og sloss!". Setter det litt på spissen her! Hovedpoenget mitt er at alle stoffer er farlige ved misbruk, og det er ikke til å stikke under en stol at ved daglig røyking kan man risikere å mangle noen grå etter hvert. Men samtidig har man alkehol, som gir samme effekten på hjernen, OG ødelegger indre organer. Reagerte personlig litt på at hasj-marsjen ble satt opp på 1. mai i år. LITE lurt! Det er nettopp i arbeiderklassen de kan høste sympati, men så kommer de å tar dagen fra oss! Nei, jeg har ikke noe standpunkt innenfor legaliserings-debatten. Er av prinsipp alltid litt forsiktig med liberaliserings-begrepet. Men jeg tror Norge har godt av en debatt om rus og lovlighet, UTEN tvil. En saklig debatt vell og merke, er rimelig lei av den vanlige "Hasj er dop!"-greia! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) (alkohol) Endret 6. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Rusmissbruk starter ikke med hasj. Den første rusen er ALLTID alkehol! Bare for å motsi dette: Jeg prøvde hasj av en alder av 12, før jeg hadde tatt min første pils. Jeg røyker ikke hasj fast (1-3 ganger årlig). Lenke til kommentar
PunkFace Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Rusmissbruk starter ikke med hasj. Den første rusen er ALLTID alkehol! Bare for å motsi dette: Jeg prøvde hasj av en alder av 12, før jeg hadde tatt min første pils. Jeg røyker ikke hasj fast (1-3 ganger årlig). Da er du en av de få, og ikke representabel for flertallet. Beklager skrifefeil Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Er selv enig i det meste Psilocybe akkurat sa, med ett unntak: Hvis hasj blir lovlig, så vil det kanskje bli så vanlig som røyk/snus? At folk går rundt steine dagligdags er vel ikke akkurat ønskelig? Akkurat det tror jeg ikke. Det vil nok være enkelte som kommer til å være litt sløvere enn resten av oss, men jeg tror de fleste vil klare å holde seg til "bruk", ikke misbruk. Størstedelen av de jeg kjenner som røyker hasj, gjør det på samme måte som folk tar seg en pils.. de slapper av, som oftest i godt selskap. Jeg kjenner også én som har hatt perioder hvor alt han gjorde var å røyke.. han stod opp, røykte en joint, sløvet litt foran TV'en, gikk og la seg, våknet, røykte en joint til, spiste litt, sovnet.. gjerne uker i strekk. Jeg tror heller hasj vil bli sammenlignet med alkohol når det gjelder rusmidler, heller enn vanlig røyk eller snus. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg er for legalisering av hasj, og ellrs ganske enig med det Psilocybe har skrevet på siden sin (samt pastet her). Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Rusmissbruk starter ikke med hasj. Den første rusen er ALLTID alkehol! Bare for å motsi dette: Jeg prøvde hasj av en alder av 12, før jeg hadde tatt min første pils. Jeg røyker ikke hasj fast (1-3 ganger årlig). Da er du en av de få, og ikke representabel for flertallet. Beklager skrifefeil Grunnen til dette er vel først og fremst at det er et "narkotisk" stoff i den forstand det blir presentert sammen med de andre ulovlige/hardere stoffene. Hvis det ble lovlig og solgt over disk, tror jeg dette hadde skiftet drastisk. Ang. det Psilocybe sa, kan jeg vel tenke meg til at det er mer realistisk. Ang. nicket ditt, hinter du til Psilocybin, det aktive stoffet i "magic-mushrooms"? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Tiamat - Whatever That Hurts Honey tea, psilocybe larvae Honeymoon, silver spoon Psilocybe tea Energy trickles with the tide Masterminds and the suicide squad Drink acid water by my side Endret 6. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Ang. nicket ditt, hinter du til Psilocybin, det aktive stoffet i "magic-mushrooms"? Det er et lite nikk i den generelle retningen, ja. Edit: sette på Tiamat. Endret 6. mai 2004 av psilocybe Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg startet en tråd om dette for leeeeenge siden (ok, kanskje ikke så lenge). Men den ble stengt da dumme meg ikke skjønte at det var en grunn for at P&R var stengt... http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=200685 Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg er enig med dem som mener at hasj burde legaliseres. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Både tobakk og alkohol er til større belastning for samfunnet og de avhengige enn hasj noen gang kommer til å bli, uansett om det legaliseres eller ei, det er hvertfall min oppfatning. Alkohol står for Norges største rusproblem har jeg hørt flere folk med peiling uttale. Tobakk er i realiteten kun et helsemessig problem, mens alkohol forårsaker store sosiale ødeleggelser i tillegg til å være et helsemessig problem for de som overdriver bruken. Hasj plasserer jeg midt i mellom alkohol og tobakk. Virkningen av hasj-rus er ikke halvparten så sterk som ved vanlig "ut-på-byen-inntak" av alkohol. Hasj har så vidt jeg husker 7 ganger større belastning på lunger osv. i forhold til tobakk. Husker desverre ikke i detalj hvordan de måler dette, men tror man skal røyke hasj nesten daglig for å tilsvare en 20 pakning. Min konklusjon er at samfunnet ikke hadde tatt store skadene av legalisering av cannabis. For min del er det over og ut med dette for lenge siden, først og fremst på grunn av miljøet - ikke hasjen. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Er selv enig i det meste Psilocybe akkurat sa, med ett unntak: Hvis hasj blir lovlig, så vil det kanskje bli så vanlig som røyk/snus? At folk går rundt steine dagligdags er vel ikke akkurat ønskelig? Fikk litt Deja-Vu fra Amsterdam turen min, og det var det ingenting galt med. Du blir ikke voldelig av å røyke ganja. Er igrunn enig med Psilocybe.. Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Både tobakk og alkohol er til større belastning for samfunnet og de avhengige enn hasj noen gang kommer til å bli, uansett om det legaliseres eller ei, det er hvertfall min oppfatning. Alkohol står for Norges største rusproblem har jeg hørt flere folk med peiling uttale. Tobakk er i realiteten kun et helsemessig problem, mens alkohol forårsaker store sosiale ødeleggelser i tillegg til å være et helsemessig problem for de som overdriver bruken. Hasj plasserer jeg midt i mellom alkohol og tobakk. Virkningen av hasj-rus er ikke halvparten så sterk som ved vanlig "ut-på-byen-inntak" av alkohol. Hasj har så vidt jeg husker 7 ganger større belastning på lunger osv. i forhold til tobakk. Husker desverre ikke i detalj hvordan de måler dette, men tror man skal røyke hasj nesten daglig for å tilsvare en 20 pakning. Min konklusjon er at samfunnet ikke hadde tatt store skadene av legalisering av cannabis. For min del er det over og ut med dette for lenge siden, først og fremst på grunn av miljøet - ikke hasjen. The British Lung Foundation har gjennomført en undersøkelse med oppsiktsvekkende resultater. En hasj- eller marihuanasigarett kan inneholde opp til 50 prosent med kreftfremkallende kjemiske forbindelser enn vanlig tobakk.. Dermed vil tre jointer med cannabis gjøre like mye skade som 20 sigaretter. Volumet som inhaleres ved røyking av cannabis er langt større enn ved røyking av sigaretter. Dessuten inhalerer man dypere og holder pusten med røyken lenger før man blåser ut. Dette betyr at mer giftig karbondioksyd og tjære kommer inn i lungene, opplyses det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå