tatus Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 ...for det første så fulgte det ikke med noen kabel. (Skal kanskje ikke gjøre det..??) Men hva slags kabel skal jeg kjøpe..?? 40 pins connector står det på HD. For det andre så har jeg ingen ledige plasser med 40 pins. Den ene går til HD, mens den andre forsvinner opp til DVD spilleren og DVD brenneren. Jeg har en ledig slot ved siden av disse, men den har mindre pins.. Som dere sikker skjønner så er jeg veldig grønn på dette, så jeg hadde vært fint med forståelige svar. Harddisken er forøvrig en Western Digital Caviar 160GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM. (phhuuhh..) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 hmm bare en ide connector ut fra hk'et? gammel pc`? den som er litt smalere er til diskettstasjon på en ide port kan man ha en ledning som fordeles til 2 hdd/cdrom osv det vil med andre ord si at har du bare en IDE utgang og du har en hdd og cdrom så sliter du litt de valgene du har da er enten bytte den hdd'en i en mye dyrere ytre hdd (hvis det er en så gammel pc siden den bare har en IDE så har den vel kanskje ikke usb o.l da er ikke dette alternativet noe bra) du kan kjøpe en IDE kontroller (koster vel fra 250kr til xxxx kr) pass på at du har pci spor ledig til dette om du kjører med en ide kontroller vil du få alt fra 2-4 ekstra tilkoblinger alt ettersom ka kort det er... og forresten for å svare deg på om det følger med ledninger til hdd Nei... det pleier det aldri å gjøre... opp gjennom alle år har jeg bare fått selveste hdd'en... ikke noe mer... Lenke til kommentar
Konge Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Om man leser posten til @tatus så ser man at han har 3 ide enheter idag og har nå kjøpt en fjerde enhet . Om man f.eks kjører den WD disken som slave på den ideporten som den andre hdd står fra før så er problemet løst . Og så slipper han å kjøpe en kabel som han da ikke trenger . Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 quide: http://www.pctechguide.com/tutorials/HardDrive1.htm Lenke til kommentar
tatus Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Om man f.eks kjører den WD disken som slave på den ideporten som den andre hdd står fra før så er problemet løst . Og så slipper han å kjøpe en kabel som han da ikke trenger . Vil det si at jeg må ta bort den gamle HD'n?? Og forresten, detter master-slave greiene skjønner jeg heller ikke mye av... Ut i fra det dere skriver så skjønner jeg at har jeg to IDE utganger. Den ene går opp til både DVD spilleren og DVD brenneren. Går ikke det samme og gjøre med HD. Altså 2 harddisker på en IDE utgang..?? Takker for svar.. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Om man f.eks kjører den WD disken som slave på den ideporten som den andre hdd står fra før så er problemet løst . Og så slipper han å kjøpe en kabel som han da ikke trenger . Vil det si at jeg må ta bort den gamle HD'n?? Og forresten, detter master-slave greiene skjønner jeg heller ikke mye av... Ut i fra det dere skriver så skjønner jeg at har jeg to IDE utganger. Den ene går opp til både DVD spilleren og DVD brenneren. Går ikke det samme og gjøre med HD. Altså 2 harddisker på en IDE utgang..?? Takker for svar.. Stemmer det. Hvis kabelen din har bare 1 utgang så skifter du bare den. Fåes på alle datasjapper eller Elkjøp. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jo tatus! Normalt oppsett: Du har harddisker på den ene idekabelen . Hovedkort >---------------------|____|----------------|____| Den HDD ytterst på kabelen strappes med jumper til master Og den HDD som koples på midten strappes til slave . Eller kan man gjøre det enklere med å ha begge diskene jumperet som cable select(csel) så finner de selv ut hvem som skal være master/slave på kabelen. Og cdrom(er) på den andre kabelen . Lenke til kommentar
tatus Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 På PCTechGuide så står følgende: Although a single IDE channel can handle two connected devices, it's important to understand that these share the channel, which can only process a single request at a time. This means that when one device is active, the other is, by definition, inactive. In the event of two requests being made simultaneously, an IDE controller will give precedence to that made by the primary device. Furthermore, the chipset on some older systems will not support independent timing, with the result that both devices connected to an IDE channel will run at the speed of the slowest. Betyr dette at jeg ikke får tilgang til begge samtidig, eller betyr det at HD'ene ikke kan kommunisere med hverandre..?? Lenke til kommentar
tatus Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Hei igjen.. Nå er disken på plass og alt virker greit.. Bortsett fra at jeg ikke finner disken. Når jeg kjører hardinfo 2003 så ser jeg at disken ligger der (også under enhetsbehandling). Eneste forskjellen er at den gamle disken har 2 partisjoner, mens den nye ikke har noen. Betyr det noe..?? Kanskje disken må formateres..?? Men uansett, jeg finner den ikke under windows.. Har satt begge på cable select.. Hjelp... Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Hei igjen.. Nå er disken på plass og alt virker greit.. Bortsett fra at jeg ikke finner disken. Når jeg kjører hardinfo 2003 så ser jeg at disken ligger der (også under enhetsbehandling). Eneste forskjellen er at den gamle disken har 2 partisjoner, mens den nye ikke har noen. Betyr det noe..?? Kanskje disken må formateres..?? Men uansett, jeg finner den ikke under windows.. Har satt begge på cable select.. Hjelp... Når du sier at du ikke finner disken i Windows, tenker du da på Windows utforsker/filbehandling? For dette er nemlig normalt. Dersom du har Windows XP el. 2000, må du bruke Administrative verktøy --> Datamaskinbehandling --> Diskbehandling for å opprette partisjon(er) på disken. (Du kan velge å formatere fra diskbehandling eller fra windows utforsker.) Snarvei til Datamaskinbehandling-konsollen er å høyreklikke Min Datamaskin og velge "behandle". (Evt. "manage", dersom du har engelsk Windows...) Lykke til! EDIT: Skrivefeil. Endret 7. mai 2004 av hilram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå