KariBræmnes Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Det hender at PC'en står på om natten (for å laste ned etc, og den bruker en god del strøm, og lager unødvendig varme. Derfor vil jeg prøve å underklokke prosessoren min. Jeg har AMD XP2800+ og har et Gigabyte hovedkort. Jeg kan ikke justere noen clokkefrekvenser i biosen så jeg bruker Easy Tune 4 (dette gjør at jeg slipper å restarte marskina vær gang jeg justerer frekvens). Problemet er at jeg ikke har skjønt hvordan jeg underklokker med Easy Tune 4 Er det noen som kan hjelpe meg bitte litt. Ellers har jeg tenkt å underklokke grafikkortet og (GeForce FX 5600 Ultra), og jeg bruker riva tuner. Er det noe annet jeg kan gjøre for å sette PC'en i sparemodus??? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 windows progs til å cloke med kjenner jeg ikke til, men i bios er det bare å sette fsb/MP lavere, og så kan du redusere vcore på cpu, har du en bra cpu, kan du nok senke vcore uten å klokke ned i det hele tatt den gamle xp1600+ min har orginalt 1,75vcore, men den går stabilt på 1,6v ikke at det hjalp så veldig mye på den da, palomino er no dritt Lenke til kommentar
KariBræmnes Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Men kan jeg ødelegge noe ved å senke spenningen eller senke frekvensen??? Prøvde å senke system bus i fra 166 MHz -> 110 MHz, men markina hengte seg... Lenke til kommentar
arnosmith Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 du må jaggu ha dårlig råd for å måtte spare penger på det bitte lille strømforbruket en PC har... kanskje en hundrings i året! Lenke til kommentar
Børge Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) du må jaggu ha dårlig råd for å måtte spare penger på det bitte lille strømforbruket en PC har... kanskje en hundrings i året! hmm... Klarer du å redusere effekten fra 75Watt til 30 Watt har du en effektgevinst på 45W Hvis pc'en din står på 24/7 i ett år blir regnestykket følgende: Totalforbruk per år: 45W*24h*365=384kWh Kostnad (50øre per kWh)= 192 kr Da kan du slappe av i solen og nyte 4 gode utepils! Edit: kom i fare for å skrive 0,5 øre... Endret 6. mai 2004 av Børge Lenke til kommentar
arnosmith Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) haha, den var fin synes ikke tippinga mi var så dårlig da, men faren min jobber på kraftverket, og vi får halv pris på strøm... resultat = ca. hundre kroner Endret 6. mai 2004 av arnosmith Lenke til kommentar
korny Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 de må lage www.underklokking.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå