Gå til innhold

Kommentar til ATis kvalitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man skjønner ikke helt.

Hva FAEN er poenget med å ha et "favorittmerke" innen komponenter? Er det noe form for TIPPING eller ODDSEN på hardware komponenter som jeg ikke har fått med meg?

Er ikke liksom poenget at vi forbrukere skal være såre glade fordi disse to kanaljene av noen selskaper slåst så busta fyker om hvem som kan presse ut pixler raskest? Personlig synst jeg begge selskaper imponerer stort, og jeg ser frem til et par måneder når jeg skal gjøre mitt valg om jeg skal kjøre Nvidia eller ATI.

Er veldig fornøyd med at det finnes konkurranse på det markedet.

Når det kommer til favorittmerke er det en personlig sak, som en annen sa noen kjøper Toyota, mens andre kjøper VW av ymse objektive og subjektive årsaker, muligens flest subjektive. Andre igjen går etter ytelse og pris alene, noe jeg selvfølgelig respekterer. Mulig dette er samme folka som står frem i TV2-hjelper deg med gamle Ladaer og Fiater og ikke helt forstår hvorfor bilen ikke funker, menmen jeg er helt fri for fordommer :) øhh

I mitt tilfelle liker jeg best ATI fordi jeg er vandt med softwaren og funksjonene på disse kortene OG jeg vet det funker til mine behov. For andre folk med andre behov ville jeg ikke vært betenkt med å anbefale nVidia eller Matrox alt etter bruksområde. Både nVidia og Matrox leverer brikker av høy kvalitet, mer skeptisk ville jeg vært til SiS, VIA etc. Intel på sin side leverer grafikk-kort av høy kvalitet, men ytelsen er vel så som så, men det funker bra i kontormaskiner.

Jeg vet at ATI ikke var sent inne på 3D fronten, hadde selv Rage 128, men nVidia hadde lenge overtaket med sine TNT og GeForce brikker. ATI kom vel egentlig ikke seriøst på banen før de lanserte Radeon, dessuten slet ATI lenge med å optimalisere driverne for 3D, slik at de hadde lenge problemer med å ta ut hele potensialet av brikkene sine(de første Radeon brikkene led vel litt under dette). Skal heller ikke legge skjul på at det var andre problemer med driverne til ATI også, men jeg hadde ikke mer problemer med mine drivere enn folk som hadde Matrox og nVidia på samme tidspunkt, faktisk hadde jeg færre og mindre alvorlige problemer. Uansett vil jeg påstå at ATI har fått mye smekk på pungen for driverne sine, selv om de engentlig aldri har vært _så_ dårlige, dersom man ikke ser på optimaliseringen av 3D i forhold til nVidia.

Lenke til kommentar

Helt enig her. Jeg selv er av samme oppfatning. Alle maskinene mine har nå skjermkort fra ATI. Det er på grunn av at jeg synes disse kortene dekker mitt behov bedre enn det jeg kan få fra nVidia. Dessuten er det veldig høy kvalitet på ATI-kort. Den første maskinen jeg bygde, hadde et ATI Mach64 2 MB, en grafikkbrikke fra 1994. Kortet har jeg brukt siden 1998, og det er i drift den dag i dag (selvfølgelig ikke i hovedmaskinen, der har jeg nå et Radeon 9700 Pro BBA). Og det Radeon 9700 Pro-kortet er første generasjons Radeon 9700 Pro som vissnok skulle ha problemer med AGP8X. Men jeg har ingen problemer med AGP8X. Grunnen til at jeg nå kun velger ATI-kort (rene), er fordi at jeg har opplevd rene ATI-kort som svært stabile og solide skjermkort. Det som er sikkert nå, er at mitt neste skjermkort garantert blir et rent ATI-kort. Og driverne synes jeg er minst like stabile og gode som nVidia sine. Jeg har forøvrig også hatt GF2 MX200 og GF4 Ti4600.

Lenke til kommentar

her har han nok tatt grundig feil, det er nemmelig stikk motsatt. det er nvidia som er en varm kokeplate som er presset til det ytterste men ati sine kort utvikler lite varme og bruker lite strøm. i likhet med intelprosessore...... ati sine kort er også mye mindre og mere avansert technologi

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

I likhet med mange andre fornuftige folk vil jeg si at det har ingenting for seg med å henge seg opp i at ett bestemt merke. Det vil bare resultere i at man til slutt ødelegger for seg selv.

Jeg bryr meg katta om hva som er best, så lenge jeg får et produkt som passer mine behov, til en pris som passer lommeboken min.

Akkurat nå føler jeg meg veldig tilfreds med å ha kjøpt et nytt Radeon 9800pro til 1700 kr. Før dette hadde jeg Geforce4 ti4200, og har vært veldig godt fornøyd med det også.

De fleste forskjellige produkter har et område der de er best, mens de gjerne taper litt på andre. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...