jorgis Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Var ikke ATI før nVidia på grafikkmarkedet? Mener at ATI har eksistert lenge før gForce 1 kom, men er ikke sikker. Endret 6. mai 2004 av jorgenindahouse Lenke til kommentar
theGeir Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Joda, det stemmer. ATI lagde skjermkort veldig lenge før det første nVidia kortet kom på banen. Veldig, VELDIG lenge. ATI lagde skjermkort den gangen 16 farger på en gang var råbra. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Nå yter vel både x800 og 6800 såpass bra at det lille som skiller dem faktisk betyr lite. Må innrømme at jeg selv foretrekker ATI, jeg har hatt ATI kort i flere år og kommer til å ha ATI kort i flere år til. Nå skal det sies at jeg kjøper ikke skjermkort for 3D ytelse, men for diverse andre funksjoner på ATI sine kort som i lengre tid ikke fantes på nVidia kort og muligens enda ikke finnes(gidder ikke å sjekke engang). En stund var det politisk korrekt å kjøpe ATI skjermkort fordi de var "oppkomlingen" på linje med AMD, trodde mange. Sannheten er vel at ATI ikke er noe mer oppkomling enn nVidia, men ATI gikk inn i 3D markedet på ett senere tidspunkt enn nVidia. Jeg mener å sammenlikne AMD med ATI er enslags fornærmelse, fordi ATI har ALLTID levert kvalitet og har ikke på samme måte dumpet prisene. Vil påstå at konkurransen i CPU markedet er på mange måter mer "lavmål", muligens kommer dette av at vi har med 2 amerikanske selskaper å gjøre... hvem vet. edit: brukte litt tid på å sende denne ser noen andre også har poengert at ATI ikke er noen oppkomling vs nVidia. Endret 6. mai 2004 av kindings Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Man skjønner ikke helt. Hva FAEN er poenget med å ha et "favorittmerke" innen komponenter? Er det noe form for TIPPING eller ODDSEN på hardware komponenter som jeg ikke har fått med meg? Er ikke liksom poenget at vi forbrukere skal være såre glade fordi disse to kanaljene av noen selskaper slåst så busta fyker om hvem som kan presse ut pixler raskest? Personlig synst jeg begge selskaper imponerer stort, og jeg ser frem til et par måneder når jeg skal gjøre mitt valg om jeg skal kjøre Nvidia eller ATI. Lenke til kommentar
immo Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Må trekke litt på smilebåndet Har hatt både nVidia Ati og Matrox.. Kjøper det som gir en bra ytelse for penga, bra kvalitet osv.. Var kjempefornøyd med Matrox G400, nVidia 4600ti og nå Radeon 9800 pro. Er jo bare konge at det er et par skikkelige rivaler igjen som presser hverandre i markedet.. ..eller gjør de det? En tanke: Samarbeid.. best "annenhver gang.." spre litt rykter.. få folk interressert.. Er en særdeles parallell utvikling mellom nVidia og ATI.. Gjelder forsåvidt AMD og Intel også.. Selskapene TJENER på en god konkurrent. Uten ville ikke utviklinga gått like fort og de hadde ikke solgt nye like raskt. Bare tenk litt på det.. Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Positivt med konkurranse: Vi (forbrukerne)får bedre produkter og billigere produkter. Og nvidia var overlegen i dx8, nå har ati tatt over og er/har vært delvis overlegen i dx9. Det skal også presiseres at produsenten som ligger bakom forsøker å produsere bedre kort når de ligger bak, og det betyr igjen at vi få bedre kort Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg velger etter ytelse/penga først. Men såklart vil jeg helst støtte de jeg liker best. F.eks. AMD fremfor Intel NetCom og en egentlig whatever fremfor Telenor. Møter altfor mange folk som tror de har peiling (ofte gamers, LES: CS...). "Alle" sier at ATi suger og AMD er crap. Dessuten er de så sta! Orker ikke forklare slikt for folk lengre. Lenke til kommentar
Averon Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg synes det er rart med disse preferansene på grafikk kort. Selv bytter jeg mellom ATI og nVidia avhengig av hvilke kort som yter mest for pengene når jeg handler (jeg gidder ikke ende opp med et "dårligere" kort enn tester og priser tilsier bare for å være sta) Og heldigvis er det ikke slik at det det ene merket alltid er best. Det er bra med litt "troneskifte". Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Man skjønner ikke helt. Hva FAEN er poenget med å ha et "favorittmerke" innen komponenter? Er det noe form for TIPPING eller ODDSEN på hardware komponenter som jeg ikke har fått med meg? Akkurat som med stereoanlegg, biler (noen som hater sms chat på tv? "bmw rules!") og annet gutteleketøy. Man forsvarer et merke sansynligvis fordi man vil forsvare sitt eget valg og fremstå som like kul og glup som den kilden som overbeviste en in the first place. Personlig legger jeg prislappen og benchmarkene sammen og handler deretter. Hadde kjøpt en 9800 Pro, hadde et ikke vært for at jeg vant en i en Lock On konkurranse. Skal man være fanboy er det bedre å heie på spillutviklere. Eagle Dynamics eier dere alle!!!11 Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Eg og skjiter i navnet på grafikkortet, de to sidte het ATI. Neste gang vet jeg ikke. Gidder iallefall ikke å sitte med et dårligere, bare for å være misforstått trofast. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Såkalte fanboys er fan av den hardwaren de har selv, enkelt og greit. Hadde kompisen av trådstarter hadde et 9800Pro så hadde ha sverga til ati. Det er nå engang sånn at enkelte har et behov for å innbille seg selv at det de har er best. Det bunner ut i uvitenhet Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Argumentene for og mot visse merker er latterlige, folk kjøper det de vil ha. Klarer de ikke å finne ut av hva de vil ha så bør de spørre noen som er nøytrale og VET hva de prater om. Flere enn meg som er dritlei krangling som AMD VS Intel og ATI VS Nvidia? Lenke til kommentar
fIxx3r Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Det er slike gulkorn som gjør meg glad at jeg ikke jobber med helpdesk lenger.. Lenke til kommentar
Ceon Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg personlig har aldri sittet på skjermkort fra ATI, ei heller noen prossesorer fra Intel. Hvorfor? Jo fordi jeg har stortsett bare hatt positive og trygge erfaringer fra AMD og Nvidia. Poenget er at, vi mennesker er slik at når vi har hatt positive erfaring fra et eller flere produkter, så kjøper man helst de samme produktene. Det er snakk om hva disse produsentene har gitt en person av førsteinntrykk av sitt produkt. Første pc'n jeg satt på var av AMD og Nvidia kombinasjon som funket kjempefint og i dag med ny hardware så sitter jeg på AMD/Nvidia kombo, og da blir det lett for meg å kjøpe fra de samme produsentene i framtiden siden jeg vet hva jeg får. Det vil ikke automatisk si at en pc i framtiden hos meg utelukker Intel og/eller ATI på prossesor/skjermkort fronten. Men, at det sitter folk rundt om dette ganske land og driver og slenger usaklig kommentarer og fordømmer produsenter for og promotere sin hardware, det syns jeg rett og slett er kvalmt. Til slutt, jeg er ikke fanboy av noen produsenter her, jeg er enkelt og greit fornøyd forbruker av den hardwaren jeg sitter på nå. Jeg er så evig enig med Hoax, denne AMD vs Intel og ATI vs Nvidia "krigen", det er så bortkasta. Grow up peoples! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Vel, jeg har alltid hatt et godt forhold til ATI. Jeg sitter selv på et ATI Radeon 9700 Pro revisjon 1. Dette kortet er da et rent ATI-kort. Jeg leste her på hw.no at dette kortet kunne skape problemer (barnesykdommer), men jeg har nå hatt dette kortet i ett år, og jeg kan faktisk ikke si at jeg har hatt nevneverdige problemer. Jeg har også hatt nVidia GF2 MX200 og GF4 Ti4600, men holder nå på å skifte til ATI-grafikk på alle mine maskiner. Det er et eller annet ved nVidia-grafikk jeg ikke liker helt. Kan ikke sette fingeren på hva det er. Uansett, ATI-kort har aldri vært av dårlig kvalitet. Min firewall (som er en Dual PPro 200 før jeg oppgraderer til PII Overdrive) har et ATI Mach64, et 2 MB skjermkort fra 1994. Bildekvaliteten er upåklagelig, og min bærbar har Mobility Radeon. Ikke noe å klage på der heller. Og til de som hevder de har store problemer med Catalyst-drivere: Vel, jeg har ikke merket noe. Og hvis noen skulle ha merket problemer, så skulle det vel ha vært meg, jeg som sitter på det første Radeon 9700 Pro som kom ut. Konklusjonen må være at jeg har opplevd ATI som en solid produsent av slkjermkort. De lagde bra skjermkort lenge før nVidia... edit: la til hva jeg har hatt av nVidia-grafikk... Endret 7. mai 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
SantaClaws Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 En stund var det politisk korrekt å kjøpe ATI skjermkort fordi de var "oppkomlingen" på linje med AMD, trodde mange. Sannheten er vel at ATI ikke er noe mer oppkomling enn nVidia, men ATI gikk inn i 3D markedet på ett senere tidspunkt enn nVidia. Å si at ATI var tregere inn på 3d fronten en Nvidia er å ta MEGET hardt i... Nå var ATI Rage/Rage128 kortene noen av de første som hadde innebygd 3d støtte... Var vel bare Matrox Mystique som var før... Etter Rage/Rage128 kortene kom Voodoo 1\2 (3dfx, nå kjøpt opp av Nvidia) før Nvidia Riva TNT kom... Så kom TNT2, før etter et år ca Geforce så dagen (første kortet som var i nerheten av voodoo2 i ytelse).. 3dfx svarte med voodoo3 som ble en "flopp" rent ytelses messig Hva ATI gjorde da, det vet jeg ikke.... Men når Nvidia lanserte geforce 2, så var de kongen på dungen.... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg er selv en av dem som handler etter pris/ytelse. Har selv hatt alt mulig rart når det gjelder CPU'er og skjermkort, og har stort sett vært ganske fornøyd med det meste. I dag har jeg AMD og Nvidia i maskinen, men sitter sånn smått og planlegger min neste og da er jeg temmelig usikker. Er litt sugen på AMD64 og et X800 fra ATI, men det får tiden vise. Har ingen favoritter ihvertfall. Når det er sagt så er jeg også enig med Ceon. Dersom jeg kun hadde kjøpt AMD og Nvidia og hatt gode erfaringer med de så hadde jeg sikkert kjøpt fra de neste gang også, og muligens anbefalt dem til andre. Håper egentlig at Matrox skal hive seg inn på privatmarkedet for alvor og vise de andre aktørene hvor landet ligger Men det virker ikke som særlig sannsynlig........ Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hva ATI gjorde da, det vet jeg ikke.... Men når Nvidia lanserte geforce 2, så var de kongen på dungen.... Var vel da Rage Fury 128 kom, og diverse versjoner av det. 32MB ram og gode greier. Hadde ett slikt stående i min K6-3 maskin. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Det er vel litt hipp som happ hva som er best. Det er så og si ingen som er best over lengre tid, som det sies før i tråden, "de bytter på" å være på tronen. Om dette skyldes samarbeid tviler jeg på, mer det at den nestbeste jobber som en idiot (ikke noe som er bedre motivator enn å ha noen foran seg), mens den beste hviler på laurbærne. Alt går i sykluser, det ser man hvis man har levd en stund (Offtopic: noen som har fulgt med på musikk og mote fronten? 80-tallet er her igjen, grøss... ) Etter fiaskoen med NV30 ( eller hva tusan den heter) har Nvidia lagt seg i selen for å ta ATI igjen, det gjenstår å se. Det jeg gjør når jeg skal ha ut i markedet etter nytt kort er enkelt; Leser en bunch med tester og brukererfaringer, på fora som her. Man tegner seg ganske raskt et bilde av hva som er best akkurat her og nu ut ifra hva man har tenkt å bruke det til. Personlig er jeg ute etter ytelse i spill, dvs at fps er viktigst. Derfor kjøpte jeg Voodoo 2 for mange år siden, et Geforce3 TI200 (golden sample Gainward) for et par år siden, og nå sist et Radeon 9800 Pro. Det beste kjøpet gjør man hvis man følger med i dette markedet, det nytter ikke å "safe" på det man kjøpte sist, fordi det var bra da. Tre år siden var steinalderen i forhold til nå. Lenke til kommentar
TDK Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg har et 9800xt, et 9700pro og et 5900xt. Jeg må si at jeg ikke har hatt noen problemer med noen av kortene... Men jeg er mest imponert over ati sin ytelse.... Jeg venter til alle de nye kortene har fått skikkelige drivere og ser om jeg kjøper x800pro eller 6800GT... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå