Gå til innhold

TEST: Western Digital Raptor 74 GB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det du sier? Selvfølgelig trenger jeg vannkjøling! Prøver du å ta fra meg hele livsgrunnlaget mitt, eller??

Hihi. Jeg trooor du bør lese posten der om igjen med øye opp for litt ironi. DG er nemlig veldig enig med deg ;)

Hvorfor bør forresten ikke disken brukes til annet enn OS? Hadde jeg hatt to av disse i RAID hadde jeg brukt dem både som plass for OS, spill samt lagringsplass av diverse filer som måtte pakkes ut før bruk. Regner med at hastigheten på utpakking av filer i forhold til en IDE-disk er 4-5 doblet eller noe så det er mye å hente :)

Lenke til kommentar
Jeg har også likt å se ytelsen til denne disken opp imot to 36.7GB Raptorer i RAID0. Jeg kjører dette på systemet mitt og er veldig fornøyd, er ikke store prisforskjellen mellom to 36GB og en 74GB.

Enig. Jeg var selv ikke mer enn 5 minutt fra å legge inn en bestilling på en ny raptor 36,7gb for å kjøre denne i raid-0 sammen med raptoren jeg allerede har. Prisforskjellen mellom en 74gb raptor og 2 stk 36,7 er jo marginal. Forøvrig har jeg hatt svært mye glede av å bruke raptor som os disk i tillegg til at jeg også legger alt av programvare på denne- da kan 36,7gb fort bli lite.

Noen som har synspunkter på 2x36,7gb i raid-0 vs 1stk 74gb raptor?

(Forresten, jeg trenger ikke vannkjøling, men ¤#&% så digg det er :laugh: )

Lenke til kommentar
Jeg har også likt å se ytelsen til denne disken opp imot to 36.7GB Raptorer i RAID0. Jeg kjører dette på systemet mitt og er veldig fornøyd, er ikke store prisforskjellen mellom to 36GB og en 74GB.

Hmmm, det burde ha vært med, enig i det. Har ikke tid til å lage nye grafer til dette nå, men kommer trolig til å teste disse diskene i RAID0 i løpet av sommeren, og da kommer det med.

I mellomtiden kan man jo lese her: http://hardware.no/art.php?artikkelid=3223

Men en kort logisk sammenslutning: Disker i RAID0 gir høyere overføringshastighet og høyere søketid.

Lenke til kommentar
Noen som har synspunkter på 2x36,7gb i raid-0 vs 1stk 74gb raptor?

Tja, 1 stk 74 GB vil jo definitivt ha lavere aksesstid. Hva som totalt sett gir best ytelse er jeg mer usikker på, det kommer vel an på bruksområdet, og ikke minst på diskkontrolleren.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Hvem er det som egentlig trenger vannkjøling, skjermkort til 5-6000 kroner, prosessor til 9000 kroner, tastatur med bluetooth-tilkobling, eller en bil med 200 HK?

Det handler ikke om behov, men det handler om opplevelsen. Med en slik disk så går ting fortere.

1) Den sammenlikninga med en bil er bare jalla, sett at bilen veier 2500kg? Da er plutselig ikke 200 hk noe eksepsjonelt. har man en helt normal bil med 200 hk gir de en ekstra guff i situasjoner hvor det kan være nødvendig, la oss si ved en forbikjøring.

2) Naturligvis er det jo en liten forskjell, men kan du med hånda på hjertet fortelle meg at du kunne ha satt fingeren på den maskina med Raptor i en blindtest? (Ellers identisk maskinvare)

Jeg skjønner poenget ditt, men noen av sammelikningene ble dårlige.

Lenke til kommentar
Tja, 1 stk 74 GB vil jo definitivt ha lavere aksesstid. Hva som totalt sett gir best ytelse er jeg mer usikker på, det kommer vel an på bruksområdet, og ikke minst på diskkontrolleren.

Tja, for min egen del, så skal de kjøres i raid ved hjelp av raid kontrolleren som ligger innebygget i Abit NF7-S v2.0 hovedkortet. Bruksområdet er stort sett å ha en rask OS-disk, hvor jeg også legger annen programvare som office, spill osv.

Lenke til kommentar
Hvem er det som egentlig trenger vannkjøling, skjermkort til 5-6000 kroner, prosessor til 9000 kroner, tastatur med bluetooth-tilkobling, eller en bil med 200 HK?

Det handler ikke om behov, men det handler om opplevelsen. Med en slik disk så går ting fortere.

1) Den sammenlikninga med en bil er bare jalla, sett at bilen veier 2500kg? Da er plutselig ikke 200 hk noe eksepsjonelt. har man en helt normal bil med 200 hk gir de en ekstra guff i situasjoner hvor det kan være nødvendig, la oss si ved en forbikjøring.

2) Naturligvis er det jo en liten forskjell, men kan du med hånda på hjertet fortelle meg at du kunne ha satt fingeren på den maskina med Raptor i en blindtest? (Ellers identisk maskinvare)

Poenget mitt med bilen var ikke å dra inn biler på 2,5 tonn som har behov for litt mer hester for å flytte på jævelskapen, men at en normal bil (1000-1500 kg) med 200 HK er ikke noe som man virkelig har bruk for i vanlig bruk sammenlignet med f.eks. 120 HK, med mindre man skal kjøre villmann og presse seg forbi på de mest utrolige steder. I Norge er det uansett ikke lov til å kjøre fortere enn 100 KM/h, selv ved forbikjøringer.

Når det gjelder en PC med Raptor 74 GB og en standard 7200 RPM-disk med 9 ms søketid (begge som OS disk)... Det hadde jeg utvilsomt lagt merke til - responsen med Raptor er betydelig bedre. Derimot kunne jeg ikke satt meg ned forran en tilfeldig PC og sagt at "denne bruker raptor" sånn helt uten videre uten noe å sammenligne med siden jeg da uansett ikke vet noe om den generelle ytelsen til systemet.

Men skal vi ha en diskusjon om "trenger vi det egentlig?", da er det i grunn meningsløst. Skaff deg en gammel brukt P2 med 128 MB RAM og 10 GB HDD, det holder til det meste, alt annet er "just for fun" eller nyttig i jobben.

Lenke til kommentar

Fin test.

En ting, at disker bråker når den jobber gjør meg ikke så mye.

Men, når den er Idle lager den merkbar høyfrekvent lyd?

Den lyden orker jeg rett og slett ikke, har derfor koblet ut 2 av mine WD av den grunn.

Men visst denne ikke har samme "problemet", vurdere jeg og kjøpe en. :)

Lenke til kommentar

Her tok jeg en kjapp test av mine to Western Digital Caviar 36.7GB i RAID0:

HD_Tach_2.7.jpg

HD_Tach(Long%208MB_Zones)%202.9.2.3.jpg

(8MB Zones)

HD_Tach(Long%2032MB_Zones)%202.9.2.3.jpg

(32MB Zones)

Har en del programmer i bakgrunnen som kanskje bruker noe av HD kapasiteten, men ikke vet jeg hvorfor jeg får slike drops i forhold til den jeg sammenligner med som bruke akkurat samme disker og chip, eneste forskjellen som kan ha noe å si er at jeg har en P4 2.4Ghz med 533Mhz QPB mens han har 3.2Ghz med 800Mhz QPB.

Lenke til kommentar

1) Tull og vas. Selv om bilen veier 2500kg så vil en motor på 200HK gi mye bedre effekt enn en motor på 120HK (HK er i dette tilfellet en forkortelse for hestekrefter ikke hovedkort, i tilfelle det er noe nerder som ikke skjønte det :p)

2) Tro meg. Du merker forskjell. Masse forskjell. Raptoren er verdt hver eneste krone. Den er faktisk så bra et det er en pine å bruke maskiner uten raptor, fordi de virker treige :p

Lenke til kommentar

Det står i artikkelen og i diskusjonen forøvrig, om denne disken som OS-disk. Er det egentlig optimalt? Jeg ville tro at disker med kort aksesstid er mer verdifull til tmp (eller TEMP) og database, enn til å laste fra OS generelt (litt usikker på hvopr mye av registry er låst i minne på XP).

Jeg ser det står endel om harddisk-optimalisering i en HOWTO, der er det lagt mer vekt på forskjell mellom rask aksess og stor overføringshastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...