gv1 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hei folkens Overskriften sier vel det meste. Altså: Ny pc er i hus og jeg skal installere Windows XP. Men det er vel ikke noe vits å bruke 60 GB på win derfor vil jeg dele den i 2. Kanskje 15 & 45? 10 & 50? Må vel ha plass til pagefil (eller hva det het) også? Resten er: P4 2 MHz 512 MB RAM Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg ville kjørt det som en partisjon. Enkelt og greit! 60GB er stort nok til både windows og så mange applikasjoner som du trenger å ha installert på en gang. Hvis du skal begynne å samle filmer og mp3'er i stor skala trenger du snart en større disk til det bruket allikevel! timtowtdi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Heh, 60GB på en partisjon trekker mye unødvendig datakraft. Partisjoner opp 10-15GB til Windows, og lag resten til en partisjon som arkiv, hvor du legger filmfiler osv. Grei måte å gjøre det på, så kan du legge image på partisjon 2. Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Heh, 60GB på en partisjon trekker mye unødvendig datakraft. Partisjoner opp 10-15GB til Windows, og lag resten til en partisjon som arkiv, hvor du legger filmfiler osv. Grei måte å gjøre det på, så kan du legge image på partisjon 2. Enig Ingen vits i å ha en partisjon på 60 GB. Bruker du en på 10-15 GB. holder det lenge, og da kan du formatere den uten å tenke på at alt går tapt. Legg OS og installerte programmer på C: og dokumenter, MP3, bilder, mailfiler ol. på den andre partisjonen. Endret 6. mai 2004 av XenZor Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg foretrekker å bruke 3 partisjoner: 1. OS ca 5 GB 2. Programmer ca 10-20 GB avhengig av behov 3. Filer resten av disken Grunnen til at jeg like denne oppdelingen er at jeg kan formatere og installere OS uten å slette program filene. Etter re-installasjon av OS må selvfølgelig alle programmer installeres på nytt, men fordelen er at man ikke mister alle "personlige instillinger" i alle programmer. En annen grunn er at defrag av OS partisjonen går mye raskere. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Avhengig av hvor mange program du skal installere, selvfølgelig. Men som de to andre her sa; 10 (-15) Gb skal være nok. Bare flytt My Documents til den andre partisjonen så blir det en lek å formatere neste gang Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Blir fort litt lite med 5 GB om du har pagefile på samme partisjon i tillegg til at systemgjenopretting er på. Edit:leif Endret 6. mai 2004 av XenZor Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg skal straks formatere. Har en 80 giga hd som jeg altid har hatt i en partisjon. Faktisk er den heller aldri blitt formatert Mener dere at jeg vil få større ytelse på disken enn det jeg har nå, dersom jeg deler den i to partisjoner? En til os og en til alt annet... Lenke til kommentar
xico Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Resten er: P4 2 MHz 512 MB RAM hmm.... når begynte Intel og lage pentium4 med hele 2mhz? *mobbepå* .- Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Blir fort litt lite med 5 GB om du har pagefile på samme partisjon i tillegg til at systemgjenopretting er på. Edit:leif Har dere noensinne hatt bruk for systemgjenoppretting? Jeg har iallefall aldri brukt det, og har derfor slått det av. Og du får dårligere ytelse om du har pagefilen på samme partisjon som OS. En annen fysisk harddisk er å foretrekke, men bare å flytte pagefila til en annen partisjon enn OS øker ytelsen noe. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Blir fort litt lite med 5 GB om du har pagefile på samme partisjon i tillegg til at systemgjenopretting er på. Edit:leif Har dere noensinne hatt bruk for systemgjenoppretting? Jeg har iallefall aldri brukt det. jeg har hatt bruk for systemgjennoppretting flere ganger jeg. b.l.a når jeg har vært på lan og slikt. bare sier at systemgjennoppreting er nyttig i enkelte tilfeller Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Er vel ikke noe å hente i ytelse på å flytte pagefile til en annen partisjon på samme disken? Den må vel plasseres på en annen fysisk disk om det skal hjelpe? Men ellers er jeg enig ang. systemgjenoppretting. Har skrudd den av selv. Lenke til kommentar
jin_X Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Ville satsa på 10 eller 15 på C: og så resten på en annen partisjon Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Har hatt WXP pro siden det kom, har alltid hatt 10 gig på C:\, det har vært tilstrekkelig til swapfile, OS og programfilene. Spillene har gått på egen disk Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 10GB til os holder i massevis. Helt enig. Jeg har 10gb til windows/drivere/veldig nødvendige programmer(winrar, zonealarm osv) og en partisjon med film og programmer og en med spill.. funker utmerket Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Det er fordelaktig å ha en liten OS-partisjon av flere årsaker. Det er riktig som XenZor sier, at det ikke hjelper å flytte pagefile til en annen partisjon. Men dersom C-partisjonen din spenner over et stort område på harddisken, risikerer du at den (samt andre systemfiler) legger seg langt "bak" på harddisken. Konsekvensen av dette blir at lese/skrivehodet til HD må bevege seg store avstander under vanlig bruk, der det leses av systemfiler og swap-fil. Ergo går systemet mye tregere. Selv lager jeg aldri større enn 10GB OS-partisjon. Jo større disk du har, dess mer hjelper det å partisjonere. Husk også at Cluster-størrelsen (default) påvirkes av hvor store partisjoner du har. Windows inneholder tusenvis av småfiler. Dersom partisjonen er stor, øker clusterstørrelsen, og dermed også "minstemålet" for hvor liten plass på disken en fil kan ta. Du får dermed dårligere plassutnyttelse med for store partisjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 10GB til os holder i massevis. Helt enig. Jeg har 10gb til windows/drivere/veldig nødvendige programmer(winrar, zonealarm osv) og en partisjon med film og programmer og en med spill.. funker utmerket Er det noe lurt å ha programmene på en annen partisjon da? Er ikke programmene "smeltet" sammen med windows når de installeres? (Jeg tenker på register o.l.) Hvorfor bare de nødvendigste programmene sammen med win og ikke absolutt alle programmene på en annen part.? Bare spør jeg! Hvis det er lurt så kanskje jeg gjør det selv. Men forklar! Takk. Lenke til kommentar
whom Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Med tanke på ytelse og sånt. Er det fordel å ha OS installert på en partisjon alene, eller er det bare ryddigere. Sorry. Trenger ikke å svare på det spm. leste ikke de andre inlegggene godt nok. Lurer bare på bør jeg da installere slik: 1.Windows 2. spill og 3. programmer Endret 6. mai 2004 av Deuz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå