Gå til innhold

PowerColor 9800 Pro

bidz

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp mitt PowerColor 9800 Pro 128MB fra netshop.no

Prøver og overklokke det, men er rimelig skuffet for og si det mildt, iallefall fra det jeg har lest om dette kortet.

Med ATITool 0.0.19 og "Find max core / Find max mem", så klarer ikke jeg og få klokket det til mer enn 394mhz core og 362mhz minne, før ATITool finner artifacts. Default er 378mhz core og 338mhz minne.

Har lest at folk klarer og få disse kortene opp i 420-440mhz core og 365-370mhz minne.

Minnebrikkene på kortet er Samsung.

Noen som har en ide??.. Bruker forøvrig den nyeste Omega driveren. Har slått av Fast Writes og video mem caching i BIOS. PC'en er forøvrig ikke overklokket i det heletatt.

Vurderer om jeg skal sende det tilbake (angrefrist) og heller kjøpe en annen plass.

Alle råd og tips tas med stor takk!

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja,var lite til og være et pro-kort.

er jo ikke mere enn jeg får med mitt 9800 non pro.

du kan jo prøve powerstrip,men tviler på kortet har mere

og hente der..

testet kortet i 3d mark ?

vet ikke så mye om PowerColor sine kort,kan hende du får

mere med et annet merke !

Lenke til kommentar

Testet det i 3dmark03 ja, går fint med 394/355. Men på 400/355 får jeg synlige artifacts (spesielt i mother nature testen).

Dette var irriterende!.. tenkte og og flashe det til 9800XT. Menne.. det går jo heller dårlig når jeg ikke får klokket det til 412/365 uten betydelige artifacts!

Lenke til kommentar

Ati tool er en bra pekepinn men ikke dermed sagt at det gir fasit svar. Prøv og klokk kortet 412/370 (XT) og kjør 3dmark.

*Edit*

Åh, det har du allerede gjort :)

Åssn er kjølinga i kabinettet ditt da?

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Åssn er kjølinga i kabinettet ditt da?

CPU: 50c

Kabinett: 41c

ved ca 30min. idle. det er varmt her i dag! :)

Har en 80mm vifte som blåser på halv hastighet i front (over 2 hdd'er), og en 80mm vifte som blåser på halv hastighet bak, samt 80mm vifte på cpu'en som kjører på 2300-3000rpm (avhengig av belastning, Asus QFan Control som justerer selv). Chieftec DX-01BD Bigtower (med god gjennomtrekk).

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Er det vanlig å nå 370 på minnet hvis man ikke har noe kjøling på minnet?

Når jeg kjørte 370 (uten kjøling) på minnet i 3dMark03 en gang før jeg klokka det ned. Når jeg tok på minnet var det kokvarmt. Kunne maks holde fingern på i 2-3sec.

EDIT: Med orginal vifte og uten kjøling på minnet.

Endret av svalbard
Lenke til kommentar
Er det vanlig å nå 370 på minnet hvis man ikke har noe kjøling på minnet?

Når jeg kjørte 370 (uten kjøling) på minnet i 3dMark03 en gang før jeg klokka det ned. Når jeg tok på minnet var det kokvarmt. Kunne maks holde fingern på i 2-3sec.

Hvis det går bra med 370 på minnet og det er så varmt at du ikke greier å ta på det mer enn 2-3 sek, kan man ha det sånn da?

Lenke til kommentar

Vel, ser jo flere plasser at de har klart 420-430mhz core med stock kjøler. kjører jeg på over 392mhz core får jeg artifacts som bare det. Har satt opp viftehastighetene, så jeg har nå ca. 33c i kabinettet. Satte også på ram-sinks på minnebrikkene til Radeon kortet (tok de som satt på det gamle GF3 kortet), uten at det hjalp noe spesielt (363mhz minne, altså 726mhz ddr). Er fornøyd med minnehastigheten da, men det er core-hastigheten som irriterer meg. 12mhz overclock er liksom ikke noe og rope hurra etter :(

Lenke til kommentar
for å si det slikt, sapphire er overhodet ikke bedre. har selv powercolor og grensa til artifacts med orginal kjøler ligger på 440mhz........

Hvis det stemmer, så må det jo være noe seriøst galt med kortet mitt, siden det ikke klarer mer enn 394mhz på gpu'en.. selv med minnet uklokket, så får jeg massevis av artifacts i "Mother nature" testen i 3dmark03 (og i spill forøvrig), på 400mhz core.

Virkelig irriterende!

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Hvis det stemmer, så må det jo være noe seriøst galt med kortet mitt, siden det ikke klarer mer enn 394mhz på gpu'en.. selv med minnet uklokket, så får jeg massevis av artifacts i "Mother nature" testen i 3dmark03 (og i spill forøvrig), på 400mhz core.

Virkelig irriterende!

Det er ikke usannsynlig at du rett og slett har fått et dårlig eksemplar. Slik er det ofte med overklokking, det er ikke alltid identiske tilfeller. Kjipt.

Har du forsøkt det samme når du åpner sidedøra på kabinettet? Dvs at du ikke klokker minnet, men bare gpu, men døren åpnet?

Artifacts er som oftest forårsaket av varme. Lockups er som oftest forårsaket av for lav spenning på gpu, eller at man rett og slett har nådd toppen.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
Hvis det stemmer, så må det jo være noe seriøst galt med kortet mitt, siden det ikke klarer mer enn 394mhz på gpu'en..

Så lenge kortet kjører feilfritt på innstillingene fabrikanten garanterer, er det overhodet ingenting galt med kortet ditt.

Hvis alle kort klarte 400 MHz, så ville jo det ha blitt satt som standardinnstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...