WonderBjarne Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Heisann Jeg har et par porblemer med bios. Det ene er at hver gang jeg starter opp kommer jeg inn i setupen på biosen. Grunnen er at det er feil type skjerm som står skrevet der (håper dere skjønte hva jeg mente). Skjermen funker altså, men det er bare feil innstilling i biosen. Jeg har prøvd alle mulige skjermalternativene som er der men det funker fremdeles ikke. Fryktelig irriterende at maskinen alltid starter med setupen. Det andre problemet er at jeg ikke får boota fra cd-romen. Jeg har satt cd-romen som "first startup device", men det funker ikke. Den booter bare fra floopy-stasjonen. Tror egentlig ikke problemene har noen sammenheng men jeg er ikke sikker. håper noen har et par gode svar.............. Lenke til kommentar
jkvamen Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Har hadt noko tilfeller der det viser seg at det ikkje går å boote fra den cd-romen eg har brukt. prøv å bytt cd-rom Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hvis du har en gammel CD-ROM som ikke støtter "el torito", dvs ikke bootbar vil du nok få problemer. Men det andre problemet ditt må du nok fortelle litt mer om, skjønte ikke helt.. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Har du et fungerende bios batteri? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Det er en veldig gammel pc ja. er vel fra 97 eller noe. Kan godt være at den ikke er bootbar ja. Om den har et fungerende bios batteri vet jeg ikke for jeg aner ikke hva det er. Er ikke sikker på hvordan jeg skal forklare det problemet med skjermen. Det har seg sånn at når jeg starter opp pc-en går den direkte inn i setupen i biosen. Der er det en slags pil som viser at noe er galt. jeg følger pilen og ender opp det sted hvor man skal velge hvordan skjerm man har eller noe. jeg har en Philips skjerm, men alternativene man kan velge er bare IBM skjermer. Det går også å ta custom hvor man kan skrive inn egne innstillinger men det funker heller ikke. Lenke til kommentar
jkvamen Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Bios batteriet er som regel eit rundt flatt batteri som du kan finne på hovudkorte viss du ser litt rundt på på hovudkorte finner du det sikkert. Det kan vere ein god ide å bytte viss du kommer inn i bios kvar gang du starter maskina Lenke til kommentar
XiFF Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Er du sikker på at den cd-en går ann å boote ifra, dette høres skummelt rart ut. Hvilke hovedkort produsent og chipset er det du har? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) ok....ja da skal jeg sjekke opp det....skal også prøve å bytte cd-rom og se om jeg får boota fra cd-romen da..... det er en cd som det skal kunne bootes fra ja.... er ikke sikker på hvilken produsent det er men skal sjekke det ut når jeg kommer hjem (og når jeg får tid). Endret 6. mai 2004 av WonderBjarne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå