Gå til innhold

Win xp finner ikke disker

Anbefalte innlegg

Hei,fikk et problem med maskinen i går,etter å ha oppdatert win xp begynte maskinen å oppføre seg rart. Det var ikke virus som var årsaken.

Jeg har for tiden 3 disker 1 ata der os ligger og 2 sata i raid speiling.

Det som skjedde var at diskene forsvant (satadiskene) en stund etterpå fikk jeg blåskjerm , prøvde å restarte men kun blåskjerm,satte inn os og prøvde å reparere ,kun blåskjerm.

Til slutt måtte jeg formatere og legge inn os på nytt ,har lagt inn satadiskene og jeg ser dem i bios ved oppstart men får dem fortsatt ikke frem i xp,nå får jeg heller ikke frem driverne til grafikkortet etter innstalasjon av disse, men os melder at alt fungerer som det skal .

Hva kan problemet vere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har lagt inn rett Raid driver i forhold til biosversjon? Kan jo tenkes at det har oppstått fysisk feil på kontrolleren, men er jo da litt pussig at du får den opp i biosen.

En annen mulighet er at MBR på raidet har blitt korrupt. Prøv å gjennopprett denne i repair-mode når du booter fra XP-cd'en Fixmbr tror jeg kommandoen var.

Edit: Tror ikke du får sjekket diskene dine med WD Lifeguard-tools i og med at verktøyet ikke vil finne kontrolleren.

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Jepp alt fungerer der ,driverne får jeg beskjed om er innstalert og fungerer som de skal, har ogå prøvd å sette i en annen disk for å sjekke om det kunne vere feil på en av disse,men det samme skjer,bios reg den nye disken men får dem ikke opp i wim xp.

Lenke til kommentar

Har du vært i "computer management" å sett etter diskene der ?

Kan godt hende at det er konflikt med stasjonsnavn ?

Og du har sett i eventloggen under system for å se om det er røde kryss der ?

Kan nesten virke som du ikke har rettigheter til å installere drivere..

Men dobbelsjekk eventloggen og hvilken brukergruppe du tilhører

Lenke til kommentar

Med Catalyst 4.3 hendte det ofte at jeg ikke fikk fram driverinstillingene, dette kan ifølge ATI skje ved bestemte oppløsninger og dersom du kjører dual monitor.

Etter å ha lagt inn 4.4 har jeg ikke opplevd dette.

Tror ikke skjermkortdriverne og problemet ditt med diskene har noen sammenheng.

Edit: NB: Har du husket å innstallere både driveren og kontrollpanelet?

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Jepp alt er innstalert, har nå prøvd å flytte dem til en annen maskin men får samme melding der, nemmelig jeg finner diskene men det er ingen partisjoner på dem . Hva er da vitsen med å kjøre raid speiling når partisjonene på begge diskene kan forsvinne samtidig??

Dette inneberer at jeg må formatere dem på nytt og dermed mister alt som er på dem .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...