Gå til innhold

Hvor er pipe tegnet (n00b warning)


Anbefalte innlegg

Etter å ha drømt om en Powerbook siden Apple slapp Titanium Pbooken fikk jeg endelig kjøpt en 1Ghz Alu Powerbook med 10.3 igjennom jobben i Sverige og fikk såklart en med svensk tastatur. Jeg har satt tastaturoppsettet til Norsk men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å finne pipe tegnet på tastaturet her. Altså den vertikale streket som normalt ligger til venstre for 1 tallet på vanlige 105 tasters tastatur.

 

Ellers er jeg VELDIG fornøyd med denne powerbooken. Ikke noe av de problemene jeg leste om på forhånd med hvite flekker på skjermen eller problemer med hengslene på skjermen.

Og alt bare fungerer!! Jeg var så utrolig lei Windows med sine problemer og fikk aldri Linux til å oppføre seg som jeg ville, men her har alt bare fungert.

 

Finnerlønn til den som finner pipe tegnet mitt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Mange bruker det f.eks. i nicknames på IRC. Men jeg kommer ikke på så mange andre bruksområder.
Om man sysler med shellscript så er pipe et must. Et banalt eksempel (i terminal.app):

 cat testfil | grep tull

viser alle linjer som inneholder "tull" i filen testfil. (Som sagt, et banalt eksempel. Det samme kan oppnås med grep alene). Man kan pipe videre om man vil:

  cat testfil | grep tull | wc -l 

som gir deg antallet linjer som inneholder ordet "tull" i filen "testfil". Mulighetene er uendelige (vel egentlig ikke, men antallet permutasjoner er ganske høyt ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...