Gå til innhold

Luftgjennomstrømning i kabinett. Tips?

Vesel

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha litt bedre luftgjennomstrømning i kabinettet mitt, og lurer på en ting.

Hva er beste løsningen for maks effekt? Jeg har tre 80mmX80mm vifter til rådighet, og ett stykk Chieftech Dragon Bigtower.

Er det best med en i døren, som blåser rett inn til siden, en forann som blåser over HDen og inn, og en bak som suger ut?

Eller kanskje 2 forann (en blåser over HD, og en blåser rett inn nederst i kabinettet) og en bak.

Noen forslag? Vil gjerne ha optimal kjøling.

(Har foresten moddet skjermkortet mitt, Radeon 9700Pro, med en XP2200+ vifte og ribbe, så det har overhodet ikke no varmeproblemer. Kanskje rammen på skjermkortet, for den har ikke noe ekstra kjøling, men men...)

På forhånd takke, og lenge leve Hardware.no og forumet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo, du bør ihvertfall ha en foran som suger inn frisk luft, og helst ihvertfall en som er oppe i kabinettet litt bak som suger luften ut, fordi varm luft stiger opp i kabinettet. Gjerne bruk drill og monter en vifte i taket på kabinettet, men dette er jo ikke nødvendig, setter du en foran og to bak har du ihvertfall luftstrøm. Men du kan jo forsovet sette en foran hardisken(e) også, men da vil ikke dette bidra stort til luftgjennomstrømningen.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Litt teori først: Det er mest effektivt å ha to vifter i paralell enn i serie. Eks.: Ha to vifter ved siden av hverander i et rør enn en ihver ende. En i hver ende er ca 30% bedre enn kun en vifte i den ene enden.

Hvis du vil ha maks utnyttelse av dine vifter, så monterer du alle bak, husk også at PSU har en vifte som regnes med. Men siden det sjelden er plass til mer enn en vifte under PSU, så velger mange å ha en vifte nede foran. Men den hjelper altså bare 30% på, ikke 100%.

Skal man ta hensyn til støv, lokal kjøling av harddisker etc. så blir bildet mer komplekst.

Hvis du har lav støy som høyeste prioritet, så må man også gjøre ting anderledes.

Hva er det som du prioriteter? Er det kjøling uten noen hensyn til støy?

Lenke til kommentar

mm..2 vifter bak(ingen foran! ) prøve dette selv men da gikk temp

opp 3-5 grader..

men du kan jo prøve deg fram,hva som gir lavest temp.

bruker selv bare en forann og en bak,kunne sikkert ha montert

2 til men er ikke så mye og hente i temp.

mitt forslag blir 2 stk bak(suger ut luft)og en foran(blåser inn luft)

Lenke til kommentar

Jeg har et klønete kabinett, der lønnte det seg å ha en vifte som blåste rett på nb og cpu. Dette ble 5-10 grader bedre enn å ha viften til å suge luft ut på samme plass. Dette var motsatt av det jeg trodde... Så, prøv deg fram, det tar ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar

Støy er ikke prioritert i mitt tilfelle.

Men lønner det seg å ha vifte forann HD, eller helt nederst i kabinettet? Luften er jo kaldere jo lenger ned man kommer, og blir ikke luften varmet opp av HDen?

Skal klokke litt, og da blir jo også HDen varmere, så det hadde sikkert vert fint om den hadde fått litt kjøling også.

Og så har det seg jo slik at 2 av viftene mine lyser blått, og det hadde vært tøft å hatt framme i kabinettet så jeg har fått litt gjennomskinn i rillene forann. Men kjøling prioriteres høyere enn "look".

Hva er foresten mest effektivt? Innblåsning eller utsuging?

Når jeg kjenner på luften ved siden av viftene, er jo luften mer i bevegelse hvis den blåser på noe, og dermed virker den kjøligere (synes jeg), men hvordan allt fungerer i praksis inne i kabinettet er jeg sannelig ikke sikker på.

Endret av Vesel
Lenke til kommentar

jeg ville enten ha to inn foran nede og en ut bak oppe, eller en inn foran nede og en i døra til å dra inn og en ut bak oppe, jeg mener det er bedre med litt mer inn enn ut, ikke glem at psu drar ut luft også, dog en orginal chieftec psu drar ikke så veldig mye tror jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...