Janster Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Jeg skal kjøpe en projektor, og trenger en som kan fungere bra og gi et greit bilde på lerret. Jeg tittet på guider og fant en projektor til 4900 øverst på lista..humre det er vel noe juks vel.. Mamoz som selger den, selv om jeg kanskje tror det bare var en 'projektordel' ellernoe. Jeg har lett litt, men ikke funnet noen gode tips eller råd, siden dette er en relativt stor investering er jeg interrisert i å kjøpe en som gir bra utbytte for de kronene som skal brukes. Satser på at jeg er i riktig kategori også. Vennlig hilsen Jan ps. Åja, et bra lerret og Skal lete høyt og lavt, og poste hva jeg finner. Endret 6. mai 2004 av Janster Lenke til kommentar
Falcon1975 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Se på komplett.no , de pleier å ha noen bra tilbud på prosjektorer der.. Lenke til kommentar
Arne And Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Viktig: -Høy lysstyre (ANSI). 1000 er akseptabelt hvis du kan mørklegge hele rommet, men for lite mot sollys. -Kontrastforhold -Høy oppløsning er kun viktig hvis du kobler opp mot PC. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Selv har jeg InFocus X1 og er veldig bra fornøyd med den. Ellers vil jeg anbefale å ta en titt på denne kategorien på AVForum. Det er også noen få innlegg om PJ i kategorien "Video" under Lyd og Bilde her på forumet (til venstre under Forumkategorier). Edit: Leif (alltid en) Endret 6. mai 2004 av el-asso Lenke til kommentar
Janster Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Konge, takker for tipset, og hintet om lyststyrke..jeg skjønner nå at jeg bør se etter 1200+ siden det skal vises frem i et rom som er relativt lyst. Skal nå sjekke forumet på AVForum. 30 000 katter i sekken er itno gøy, så må sjekkes nøye dette Hilsen Janster Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Denne: Panasonic PT-AE500E Den gir mest for pengene akkurat nå, har HD (1280x729)støtte og er stille. Jeg ville ikke kjøpt en SVGA (800x600) prosjektor, DLP eller LCD. lqpl Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hvis du ikke vil kjøpe DLP eller LCD har du jo utelukket 99% av alle projektorer ?!? X1 er vel den projektoren som gir mest/best bilde for pengene. mrmattis Lenke til kommentar
chil Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 denne virker jo billig og bra >) http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=11783104 Lenke til kommentar
Arne And Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Har hatt prosjektor en stund nå og her er litt av mine erfaringer. Har selv en Davis CinemaTen som trekker på årene. Bildekvaliteten er helt super, men den har sine svakheter. Prosjekoren er alt for lav på lysstyre. Den har kun 1000 ANSI. Har greid å mørklegge stuen såpass at det ikke er et problem, men det litt kjipt å måtte være så avhengig av mørke. Jø høyere ANSI jo bedre. I forhold til den prosjektøren jeg har er dette den største svakheten og det jeg helst ville hatt bedre. alt annet blir bagateller. som f.eks. Kontrastforholdet kunne også vært bedre, dvs fargene kunne vært skarpere. Husker ikke helt forholdet i farten, men tror det er 1:400. Men biledkvaliteten er kinokvalitet så jeg klager ikke. Har en ikke en TV ved siden av til å sammenlikne, er dette mindre viktig og umerkbart. Lyd. Skiten bråker en del som kan være plagsomt i filmer med pinlig stillhet. Men siden jeg ser kun på enkle filmer som f.eks. T3 og LOTR spiller det ingen rolle. Ingen pinlige pauser der i gården nei..... Størelse. Min prosjektor kan huse en mindre dverg, men ok. Den henger i taket og er utenfor det dagligdagse synsfelt. Oppløsning: Prosjektoren min har 1280 x 7-hundre og noe(er det 720?). Kjekt å ha, når en et par ganger i året tar PC'en inn i stua og spiller CS med venner. Ikke nødvendig. Edit: Glemte seffern å nevne at skiten er DPL og såklart kan vise 4:3 og 16:9. Det er en fordel. DLP, LCD samma lell. All good, men ulike styrker og svakheter. Noen har problemer med "regnbue-effekt" med DLP-prosjektører. Sjekk ut. Endret 6. mai 2004 av Arne And Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Hvis du ikke vil kjøpe DLP eller LCD har du jo utelukket 99% av alle projektorer ?!? X1 er vel den projektoren som gir mest/best bilde for pengene. mrmattis mr mattis, Jeg mente at man ikke bør kjøpe SVGA (800x600) prosjektor, men istedet en med høyere oppløsning helst i 16:9 format. Siden en prosjektor blir mest brukt til film så bør den være 16:9. Og da helst i 1280x720 oppløsning. Panasonic PT-AE500E er dermed det beste alternativet. lqpl Endret 6. mai 2004 av lqpl Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Konge, takker for tipset, og hintet om lyststyrke..jeg skjønner nå at jeg bør se etter 1200+ siden det skal vises frem i et rom som er relativt lyst. Skal nå sjekke forumet på AVForum. 30 000 katter i sekken er itno gøy, så må sjekkes nøye dette Hilsen Janster 2000 ansi lumes trenger ikke være noe sterkere en 800ansi... samme greia som watt... ta deg en titt på hjemmekino.no du. der får du veldig godt forklart dette... ellers vil jeg meddele at prosjektorfronten er i begynnelsen av en epoke. dual dlp er på banen om ca 1 uke det kommer til å bli syyykt bilde og regnbue effekten vil forsvinne. dette vil også si som alle andre elektroniske komponenter at de gamle vil synke drastisk i pris. man merker det allerede med forskjellige komplett tilbud osv. de vil bli kvitt det gamle på lager for "baby here comes the new shiit!" btw vet du om du er følsom mot regnbueeffekten`? i så tilfelle så vil nok ikke en dlp prosjektor under 25000 kr være noe for deg vil personlig anbefale hitachi pjx10ettelleranna. denne koster 14000 på hificenteret (inkl veldig bra lerret) om to uker kommer hitachi pjx100 eller no sånt. da vil nok 10'ern bli enda billigere... mitt råd ta deg en tur innom nærmeste lyd og bilde butikk å få en demo. gjerne forklaring. hva man liker er smak og behag og når det er snakk om en god del penger er det greit å sjekke ut litt og se hva man egentlig liker i en lokal butikk for så å bestille den modellen fra internett... Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 det er en myte blant nybegynnere at det er beste med mest mulig ansi lumen. det går ut over sortnivået, som bør ligge et sted rundt 0,5. de skikkelig kresne blir ikke fornøyd før dette er under 0,2. du regner det ut ved å dele ansi på kontrast. f.eks har infocus x1 i video mode ca 700 ansi lumen, og med 2000:1 i kontrast så gir dette et sortnivå på ca 0,35. dette tallet må seff tas med en klype salt, da oppgitte nivåer ikke alltid er det samme som reelle nivåer, men det gir hvertfall en pekepinn. så en projektor med 1500-2000 ansi lumen er temmelig ubrukelig til hjemmekino hvis du i det hele tatt bryr deg om hvordan bildekvaliteten blir. ellers anbefaler jeg deg avforum.no, der det faktisk er fagpersoner som henger (videosystems folka), og sikkert kan gi deg bedre råd enn du får her. når du skal bruke 30k på en projektor så er det like greit å få noe som duger. sikkert noen typos her...men tynn klient suger som skrivemaskin. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 mitt råd ta deg en tur innom nærmeste lyd og bilde butikk å få en demo. gjerne forklaring. hva man liker er smak og behag og når det er snakk om en god del penger er det greit å sjekke ut litt og se hva man egentlig liker i en lokal butikk for så å bestille den modellen fra internett... Meget fornuftig det der. Var nettop det jeg gjorde da jeg bestemte meg for InFocus X1. Var skeptisk til denne helt til jeg fikk se den (dvs. en 4800 som er samme greia som X1) i prøverommet på HiFiCenteret. Kjøpte så fra Komplett og sparte noen tusinger. Nå er jeg ganske fersk på området og kanskje ikke så kresen som mange andre av dere, men det viktigste er tross alt hvordan en selv opplever projektoren i bruk. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Vill bare sei at du bør ta hensyn til støynivå da det noen ganger kan være ubehageligt høyt. Du kan jo evnt. kjøpe ein Hushbox Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 mitt råd ta deg en tur innom nærmeste lyd og bilde butikk å få en demo. gjerne forklaring. hva man liker er smak og behag og når det er snakk om en god del penger er det greit å sjekke ut litt og se hva man egentlig liker i en lokal butikk for så å bestille den modellen fra internett... Meget fornuftig det der. Var nettop det jeg gjorde da jeg bestemte meg for InFocus X1. Var skeptisk til denne helt til jeg fikk se den (dvs. en 4800 som er samme greia som X1) i prøverommet på HiFiCenteret. Kjøpte så fra Komplett og sparte noen tusinger. Nå er jeg ganske fersk på området og kanskje ikke så kresen som mange andre av dere, men det viktigste er tross alt hvordan en selv opplever projektoren i bruk. de to prosjektorene gir veldig fine bilder de... hadde hatt en selv av dem hadde det ikke vært for dinna jækla regnbueeffekten... jeg er den 1 av 100 som har det! har falt pladask for hitachi pjxxx10 så skal vente til 100 kommer så skal jeg vurdere dem opp mot hverandre og prisforskjell Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Nå er jeg ganske fersk på området og kanskje ikke så kresen som mange andre av dere, men det viktigste er tross alt hvordan en selv opplever projektoren i bruk. Amen to that! Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Vill bare sei at du bør ta hensyn til støynivå da det noen ganger kan være ubehageligt høyt. Du kan jo evnt. kjøpe ein Hushbox ei! tøft bilde fra shawshank redemption (frihetens regn) helt enig med deg der. heldigvis har prosjektorprodusentene begynt å skjønne at dette er ett problem så de har begynt å prøve å få ned støynivået. klart dette er ikke en lett jobb siden de pærene blir veeeldig varme.. du finner skjeldent en prosjektor med under 32db. skal ikke rose hitachi helt oppi skyene nå da men de har i hvert fall regulert dette.. så du kan velge selv hvor mye vifta skal bråke. altså kan du sette den på 23db støynivå... lurer på om det ikke gikk ut over bildet? er ikke helt sikker? at de satt ned lysstyrken for ikke så mye varmeutvikling. synes å huske at den ville regulere seg opp hvis det skulle bli for varmt eller noe. bor du i nærheten av ålesund? i så tilfelle ta deg en tur innom hificenter Ålesund og spør etter en som heter jarle. han er veldig flink til å forklare ditta med prosjektorer. få en foredrag fra han på en 10-15min så skal du se kor klok du blir. det gjorde jeg. åpnet veldig mange dører for meg siden jeg nå viste det grunnleggende om en prosjektor og ka jeg skulle se etter husk også at det prosjektorene som det selger med veldig høy ansilumes er som oftest beregnet på fremvisning av kontorting osv.. så klart man får 2000 ansi og 2000contrast ration men dette blir bare bra ved dokument fremvisning. på film er dette grusomt... da er det bedre å ha en med 800ansi og 700contrast... når det gjelder oppløsning er det greit å finne en som takler 16:9 siden 99,9% av alle filmer kjører dette formatet. å tvinge en 4:3 prosjektor (800x600 1024x768 osv) til å kjøre 16:9 vil føre til veldig stort tap i bildekvalitet. kjøp en som kjører 854x640 (husker ikke dette riktig men noe i den dur) eller 1260x xxx. du ser klart å tydelig dette etter hvert sjekk også at prosjektoren reklamerer med true 16:9 ikke sånn presse den til 16:9 bullshit lykke til med prosjektorvalget ditt Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 En oppdatert oversikt over anbefalte projektorer finner du her: Listen er utarbeidet etter forskjellige tester og erfaringer fra brukere av dem: http://www.hjemmekino.no/anbefalinger/projektor.asp Lenke til kommentar
wotg Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Janster hvis du forteller litt mere om bruk og prisnivå blir det lettere for meg å gi deg noen anbefalinger. PT-AE500E og Infocus X1 er jo "nybegynner" projektorer. X1 får man vel ned i 9000,- nå. Det er en grei projektor, men for meg er regnueeffekten alt for tydelig på denne. 500E er en fin LCD projektor i 16:9 format og med DVI inngang. Det du må huske med LCd projektorer er at du trenger god sitteavstand fra skjermen ellers så blir det veldig pixlete bilde. Hvis du har pengene er vel Benq 7800 det beste kjøpet akkurat nå. da får du en "matterhorn" DLP projektor til 20.000,- det er 10.000-15.000,- billigere enn konkurentene PD 0,5 og Infocus 5700. lykke til Lenke til kommentar
Ikon Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Som andre har sagt før, ta dette på www.avforum.no. Der har du folk som vet godt hva de prater om. Men sjekk forumet først. Det finnes en god del anbefalinger der fra før. Det finnes nok ikke en riktig prosjektor for alle. X1 sliter med regnbue problematikken. LCD har ikke like bra kontrast som dlp(dog. de nyere begynner å bli bra). AE500(lcd) skal visstnok ha en del vertical banding problemer etc.etc.etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå