~~Undertaker~~ Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Det vil si at jeg ønsker å få klare bilder uten etterslep når jeg tar bilde av en bil i bevegelse eller av et menneske som springer. Også optisk zoom er pluss. Jeg vil gjerne at bildene blir av en god nok kvalitet så de kan brukes på web-sider og redigeres i photoshop. Jeg har ikke så mye peiling på det med megapixler og dill og dall man må se på når man kjøper så derfor spør jeg her i håp om at noen kan gi meg tips. Når det gjelder prisklassen så vil jeg ha det så billigt som mulig, men jeg er villig til å betale noen tusenlapper så lenge jeg får noe for pengene. På forhånd takk... EDIT: Jeg glemte å si at det er STOR pluss om den kan ta gode nærbilder i tillegg... Endret 6. mai 2004 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 De fleste kameraer (uten at jeg har kjennskap til "billig"kameraer) har mulighet for å velge lukkerpriotitet. Dette er nødvendig for å hindre at en programfunksjon i kameraet velger en for lang lukkertid til å fryse en bevegelse. Deretter må du ha et kamera som er kjapt, og følgefokus er kanskje tingen. Nikon D70 oppfyller disse betingelsene, men er jo ikke i billigklassen. Et tips for å få bra bilder av gjenstander i bevegelse, er å med litt lenger lukkertid prøv å følge motivet med kameraet. Da vil hovedmotivet bli ganske ok, mens bakgrunnen vil gi en fartsfølelse. Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Huff... Den var kanskje i det dyreste laget. Ser etter noe litt mindre. Som du sa på slutten så kan jeg godt følge motivet. Det er ikke så viktig med bakgrunn, bare du ser motivet klart og tydelig... Lenke til kommentar
magnusf Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Det finnes jo en del billigere kameraer som har en såkalt "sportinnstilling". Dette gjør at det er mulig å ta rimelig bra bilder av ting i bevegelse selv om du ikke har manuell kontroll over lukkerprioritet og slikt. Vet ihvertfall at de fleste Canon kameraer har en slik innstilling, selv har jeg et Minolta Dimage XG som også har en slik innstilling (har også innstillinger for landskap, portrett, solnedgang og nattbilde). Jeg er fullt klar over at disse kameraene ikke kan konkurrere med dyrere modeller som har full manuell kontroll over alle viktige innstillinger, men for "hverdagsbrukeren" (noe jeg tar meg den frihet og anta at du er ) så duger ett kamera med forhåndsdefinerte innstillinger mer enn nok. Jeg kjøpte mitt Dimage XG for rundt 2300,- i Sverige, men du finner det på norske webshoper til rundt 2500,-. Kameraet er utrolig lite og nett, har optisk zoom(3X), bra batterikapasitet(dog proprietært batteri, nødvendig pga størrelsen), ganske ålreit videomodus (320X240 med 30fps) og tar generelt bra bilder (også nærbilder). Legg merke til at jeg snakker om XG, og ikke XT-modellen. XT og XG er så godt som like, men XT har ikke forhåndsdefinerte innstillinger. Endret 8. mai 2004 av magnusf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå