Gå til innhold

SE T310 -slutt på garantien

Anbefalte innlegg

HVor mye vil det koste å skifte høytaler på T310, når garantien har gått ut?

Har en anelse om at det er bedre å kjøpe ny, men muttern mener det er best å sende denne på rep.

Hva mere dere?

Edit: Skriveleif

Endret av Kris89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HVor mye vil det koste å skifte høytaler på T310, når garantien har gått ut?

Har en anelse om at det er bedre å kjøpe ny, men muttern mener det er best å sende denne på rep.

Hva mere dere?

Edit: Skriveleif

Hvorfor har garantien gått ut? Har du brukt mobilen uforsvarlig, slik at den har blitt ødelagt?

Du har minst 2 år garanti, hvis ikke det er du som har skada den, og T310 er ikke 2 år gammel :)

Lenke til kommentar

Her tar dere feil! Det er ett års garanti på mobiltelefonen. Den er gitt av produsenten. Derimot er det to års reklamasjonsrett på apparater som er ment til å vare bortimot to år, og fem års reklamasjonsrett dersom apparatet er ment til å vare vesentlig lenger enn to år. Dette er i følge norske lover. Når det gjelder mobiltelefoner så er det delte meninger om hvor lenge, men på denne telefonen din vil jeg anta at to år er rimelig, siden du ikke kan forvvente at den holder vesentlig lenger enn to år.

Selvsagt har du ingen rett på garanti/reklamasjon dersom du selv er skyld i defekten på apparatet.

Ved reparasjon av høyttaler på en slik telefon, vil jeg anta at du havner på en ca. 5-600,- (300-350,- for reparasjon+ca. 250,- for høyttaler.)

Lenke til kommentar

kan folk slutte å bruke ordet garanti om raklamasjonsrett

Garanti er noko som produsenten /leverandøren gjer. kva denne inneholder er det ofte opp til produnsent å avgjere så om eit produkt har 1 dags garanti eller livstids garanti er heilt opp til dei.

Reklasmasjon er noko ein har rett til etter den norske forbrukarkjøpsloven.

den seier 2 eller 5 år reklamasjonstid på produkter alt etter antatt levetid.

Den orske forbrukerkjøplsoven seier også noko om garanti, at for å kalle det ein garanti må den overgå rettigheitane til kjøpsloven. (ref Forbrukerombudets sak mot Klart Svars "3 års garanti")

Og så heng eg meg på 306 sitt svar som eg ser som det korrekte svaret.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

For å prøve å svare på spørsmålet som ble stillt her og ikke hvor lenge garanti/reklamasjonsretten er. Vet ikke, men ta en telefon til et verksted og hør. De sier det klart og tydelig.

Lenke til kommentar
For å prøve å svare på spørsmålet som ble stillt her og ikke hvor lenge garanti/reklamasjonsretten er. Vet ikke, men ta en telefon til et verksted og hør. De sier det klart og tydelig.

Det er jo det som eg svart på.

men eg kan ta det i kortversjon:

Telefon under 1 år -> Du kan gå til eit servicepoint for produsenten (PS hjå dei har du ingen rett på lånetelefon så lange du ikkje kjøpte produktet hjå dei)

Telefon under 2 år-> Du må gå igjennom selgar då dette er ein reklamasjonsak ut frå den norske forbrukerkjøpsloven, du ahr krav på låneprodukt dersom servicen går over 7 dager.

Dermed vil eg anbefale at du stikk innom der telefonen blei solgt og levere ei reklamasjonssak skriftleg til butikken. Så lenge skaden ikkje er ein brukarfeil ) slagskade, vannskade o.l) så skal det vere lett å få det fiksa via reklamasjonsretten.

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...