Gå til innhold

Hvorfor blir harddisken min full...uten filer?


Anbefalte innlegg

Jeg har XP Pro SP1, alle oppdateringer og NAV 2004 og NPF2003 som beskyttelse. Virussøk gir ingen resultater, likevel er det noe rart her. Når jeg kopierer og flytter fram og tilbake filer på de andre partisjonene og diskene i PC-en, går systempartisjonen full...av ingenting! Hvis jeg merker alt i rotkatalogen og kjører egenskaper, får jeg at det er brukt 2,8 gigabyte av 4. Men jeg får bare rapport om 135 megabyte ledig plass, og det kommer stadig meldinger fra diskopprydding. Hvis jeg starter PC-en på nytt, er det igjen 1 gig ledig. Hva i alle dager kan dette være for noe? :scared: (Og ja, jeg viser både skjulte filer og systemfiler.)

 

Oi, verre: Jeg oppdaget nettopp noe nytt! Selv om jeg ikke kopierer noe, men bare kjører stadig F5, ser jeg at plassen krymper stadig mer, rundt 1 megabyte per 10 sekunder. Dette er jo fullstendig på trynet! Kan det være en luring som har hacket seg forbi NPF?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, det glemte jeg å si. Jeg har slått av Norton Protection og Windows vanlige papirkurvbeskyttelse (når jeg sletter en fil, er det fordi jeg vil slette den - barnepike trenger jeg ikke!). Og nå ble ikke plassen gjenvunnet etter en reboot heller. Jeg må snart gi opp og gå tilbake noen imager, tror jeg...

Lenke til kommentar

Prøvd forlengst. Men jeg har til og med slått av tjenesten for Norton Protection i tjenestemanageren, så det er ikke den. Dessuten kan den bare ta 10 % av harddisken, og det er rundt 400 meg, ikke 1 gig. Men den over var falsk alarm - det retter seg opp etter en reboot. Det var bare pc-en som ikke hadde rebootet, som jeg ga den beskjed om...

Lenke til kommentar

Slett alt av temp filer, internett temp filer o.l.

Hvor mye ram har du ? Du skal ikke se vekk ifra at det er SWAP fila de som blir stor pga lite ram.

 

SWAP fila er en fil som brukes til å lagre data midlertidig på maskinen og du ikke kan bli kvitt, men kan gjøre den mindre, men det anbefales ikke dersom du har en maskin med lite minne

Lenke til kommentar

Jo da, man kan bli kvitt den. System, Avanserte innstillinger, angi ingen sidevekslingsfil. Denne er låst til 400 meg, så den er det ikke. Jeg kjører med 256 meg RAM, som på alle mine pc-er. Det holder i massevis til XP. Og vanlige tempfiler viser seg når man kjører egenskaper for mappene, så dette er noe annet.

Lenke til kommentar

Nei, nå var det nok. Jeg kjørte tilbake et tidligere image (to uker gammelt - jeg kjører images annenhver uke eller når jeg foretar større endringer), og dermed var det borte vekk. Lurer på om det kan ha vært et merkelig virus som har smittet via bredbåndet? Mye rart av utøy kan snike seg inn gjennom en SDSL-linje...

 

Det var forresten noe annet merkelig også: Jeg fikk ikke oppdatert Norton Antivirus' virusdefinisjoner. Det tyder vel også på et virus, antar jeg. "PowerQuest Drive Image - never own a computer without it!" ;)

Lenke til kommentar
Ah, det glemte jeg å si. Jeg har slått av Norton Protection og Windows vanlige papirkurvbeskyttelse (når jeg sletter en fil, er det fordi jeg vil slette den - barnepike trenger jeg ikke!). Og nå ble ikke plassen gjenvunnet etter en reboot heller. Jeg må snart gi opp og gå tilbake noen imager, tror jeg...

Purget du filene før du slo av funksjonen .

Hvis ikke ligger de der fremdeles .

Lenke til kommentar

Ja da, det gjorde jeg. Men uansett om jeg ikke hadde gjort det, så ville ikke disse filene ha est ut og est ut, ville de vel? :no:

 

Uansett, etter et tilbakeført image er det helt slutt, både på det og på at Norton Antivirus ikke lar seg oppdatere. Konklusjonen må vel bli et virus, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...