Gå til innhold

Soundblaster Live og gitarspilling.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har soundblaster live 5.1 platinum lydkort.

Har lyst til gjøre noen musikkopptak med pcn min. Problemet er at når jeg spiller gitar inn i lydkortet så får jeg en forsinkelse i recordprogrammet. (Cubase) på ca et halvt sekund. Har hørt det går ann å fikse dette.. Noen som vet hvordan? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel driverene til Soundblaster som rett og slett er for dårlig, mulig du klarer å tweake det lavere enn 0,5 sek. Prøv å oppdater drivere, men det er nok bedre å bytte til et mer profft lydkort med ASIO og skikkelige WDM drivere. Det er flere produsenter der f.eks www.eirol.com, M-audio.

Selv driver jeg og tar opp en del gitar jeg har en Edirol UA-1000 og har ca 8ms i delay, så det går fint med opptak her. Har hørt om folk som har klart å presse den ned i 4ms, det kommer litt an på hvor mange programmer du har kjørende samtidig også.

Lenke til kommentar

Du må ikke, men bør kjøpe et kort som er beregnet på å spille inn MIDI/musikk med. Soundblaster-kortene har ikke sånt, de er bare beregnet på god avspilling av lyd egentlig. Har 4 ms delay mellom synthen og PC'n jeg også, er ikke noe særlig å spille raskt med når man ikke får feedback umiddelbart. Soundblaster-kortene har også dårlig samplerate, som gjør at samplingene du gjør blir laber kvalitet. 4ms høres lite ut for folk som ikke har prøvd, men er ganske mye når man faktisk trykker på tangenten og ikke får "svar" med det samme. Og det er EKSTREM forskjell på 96/128 kHz samples og 48kHz samples.

Gode musikkort er ikke særlig dyre heller. DMX 6Fire-kortene er ypperlige, de har flere midi-innganger enn vanlige kort og støtter ASIO-drivere, som er optimalisert for MIDI og gir 0 delay. De selger dem bl.a. på Komplett

De har også panelet med inngangene på forsida av maskinen hvis du vil, så du slipper å¨strekke kabler bak PC'n.

Edit: Har lagt inn den kX pakken i posten ovenfor, funker fantastisk bra. Når jeg bytter over til ASIO-drivern i VST-programmet ramla delay HELT bort. Nå spiller jeg 100% realtime :) Får heller ikke ulyder på lyder innimellom som jeg fikk før i diverse softsynths.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...