Gå til innhold

hvilket metall er platene i hd en laget av?


Anbefalte innlegg

Har prosjekt på skolen og vil gjerne får vite svaret på dette. Hvilket metall er platene inne i harddisken laget av? Og hvor mange er det av platene. Vet det varierer i antall, så klart. Men hvor mange GB per plate for å gjøre det enklere.

 

Har hørt at platene også ble laget av en blanding av keramikk og glass. Men hva blir brukt i dag? Metall?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder kapasitet per plate så varierer det. Det vanligste nå for tiden er 80 GB per plate, dvs 40 GB per side av platen siden data lagres på begge sider. Det har nå også kommet 100 GB-plater, mens mindre disker også gjerne bruker 60 og 40 GB-plater, men særlig sistnevnte er på vei ut.

 

Unntaket er Raptor-diskene, og diverse SCSI-disker som gjerne bruker 36 GB-plater.

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt det som Villmink sier men såvidt jeg vet så er det bare selve den fysiske platen. Det er en jernlegering som faktisk utgjør de magnetiske bryterne som er de som lagrer data'ene... Men såvidt jeg husker varierer nøyaktig hvilken legering som brukes fra produsent til produsent. Det du må skille mellom er selve plata, altså det som det magnetiske belegget sitter på og det som det magnetiske belegget er laget av.

 

Og dess fortere plata snurrer dess mindre, lettere og sterkere må plata være slik at en IDE 7200 disk godt mulig er laget av noe annet enn 15k SCSI disker (hvor platene bare er 2.5'' selvom innpakningen for platene er stor som en 3.5'' disk.

 

Cobos

Lenke til kommentar
hallo... d e ikje silisium!!! silisium er prosesorer laget av.. tror du får silisium ved å smelte kvarts eller noe sånn.. stemmer dette?

Formelen for kvarts er SiO2, så ja, silisium utvinnes fra kvarts, som det igjen finnes store mengder av i sand. :p

Lenke til kommentar

tror jeg må ha surret noe forferdelig da jeg postet i tilbakemeldinger :p.

kraftig feilplassert, beklager :)

 

takk for svar, jeg har fått svar på det jeg trenger av informasjon om harddisker til prosjektet om pc og internett.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
hallo... d e ikje silisium!!! silisium er prosesorer laget av.. tror du får silisium ved å smelte kvarts eller noe sånn.. stemmer dette?

Altså, silisium får du ikke ved å smelte kvarts, det er faktisk et grunnstoff vi snakker om her.

 

Men som sagt så kan du skille silisium fra O2, slik at du får Si-ioner. Jeg går ut ifra at dette er en redoksreaksjon.

Lenke til kommentar
hallo... d e ikje silisium!!! silisium er prosesorer laget av.. tror du får silisium ved å smelte kvarts eller noe sånn.. stemmer dette?

Altså, silisium får du ikke ved å smelte kvarts, det er faktisk et grunnstoff vi snakker om her.

 

Men som sagt så kan du skille silisium fra O2, slik at du får Si-ioner. Jeg går ut ifra at dette er en redoksreaksjon.

Noen med litt bedre kjemi-kunnskaper enn andre ;)

Lenke til kommentar
eg har stappa harddisk platene i vedovnen ei stund... (fyrte som faen) men platene hold seg rimlig bra... glemte dei... fant dei igjen når eg tok ut aska... trur ibas hadde fått problemer med den disken....

Tør ikke å spørre engang om hva du hadde på den HD'en :cool: Sikkert top secret fbi materialle eller noe sånt for å få slik behandlng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...