Thargoth Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-07 00:53, Skrue skrev:Men hovedproblemet består i å isolere de kalde flatene uansett! Der kommer nok silca-gel til kort Correct me if i'm wrong here, men slik som jeg hadde sjønt det så var poenget med å islolere når man diller med vannkjøling og "sub-rom"-tempraturer at problemet med kondens var at det ville "renne" fra kjøleblokka og på andre ting. f.eks dryppe på sjermkortet osv... eller tar jeg feil her? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-07 01:21, Thargoth skrev: Quote: On 2002-04-07 00:53, Skrue skrev: Men hovedproblemet består i å isolere de kalde flatene uansett! Der kommer nok silca-gel til kort Correct me if i'm wrong here, men slik som jeg hadde sjønt det så var poenget med å islolere når man diller med vannkjøling og "sub-rom"-tempraturer at problemet med kondens var at det ville "renne" fra kjøleblokka og på andre ting. f.eks dryppe på sjermkortet osv... eller tar jeg feil her? Nei, du tar ikke feil. Om temperaturen på vannblokk / slanger etc ligger noen grader under omgivelsestemperatur, så vil fuktigheten i luften kondensere på de kalde flatene. Etterhvert blir kondensmengden så stor at den danner dråper, og i det øyeblikk disse drypper ned på f.eks, skjermkortet, så kan resultatet bli riktig "morsomt" Kondensproblemet er m.a.o. ikke til å spøke med..... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Quote: On 2002-04-06 21:25, Napoleon skrev:Hva med å koble til en høyttrykkspyler i samme slengen? Det må da være nok til å kjøle ned minst 100 peltier elementer. Og da får du minusgrader da... Ikke for og kvervulere på noen måte. :smile: Skulle bare som allmen opplysning si at de fleste høytrykkspylere har høyt trykk, men pumper ikke ut mere vann en det som allerede er i springen. Lenke til kommentar
dale Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Hva med å bruke springvann til å kjøle ned vannet du bruker i vannkjølings settet, du slipper å bruke vifter på radiatoren, men noe mer drar du vel ikke nytte av? Kjølingen blir vel bedre også? Lenke til kommentar
Klaus Nordby Skrevet 7. april 2002 Forfatter Del Skrevet 7. april 2002 dale, din gnom! Det er jo nettopp springvannkjøing denne diskusjonen handler om! Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Mener du å la det være ett lukket vannkjølings sett med springkjøling på radiator? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Quote: On 2002-04-07 14:35, Klaus Nordby skrev:dale, din gnom! Det er jo nettopp springvannkjøing denne diskusjonen handler om! Denne diskusjonen har hittils dreid seg om å bruke springvannet til å kjøle ned CPUen. Det Dale tenker på er å kjøle ned radiatoren i et lukka/annet system med springvann mao la springvann gjøre jobben vi normalt lar viftene på radiatoren gjøre. Dale's metode har mange fordeler, blandt annet med hensyn til algevekst. Les innlegg ordentlig før du begynner å kalle folk for gnomer. Du ender som regel ut med å tabbe deg ut selv :wink: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-04-07 18:32 ] Lenke til kommentar
dale Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Quote: On 2002-04-07 17:22, Yngvejos skrev:Mener du å la det være ett lukket vannkjølings sett med springkjøling på radiator? ja, akkuratt, som Anders også skjønte :smile: Jeg mener at man kan la springvannet gjøre jobben til viftene. Dette vil vel være mindre effektivt, men samtidig "tryggere". Siden du kan plasere radiatoren slik at den ikke kan "lekke" ned på kostbar hardware. Springvann må jo kjøle bedre enn luft, og det vil garantert støye mindre. Man kan jo da lage ett system uten vifter. Men man vil jo alltids ha støyen fra pumpen. Men den kan vel dempes ved å plasere pumpen nedi vanntanken. Ved å ha en takt på ett par liter vann som hele tiden "skiftet" og da ha radiatoren nedi der? Hehe, egentlig er det vel bare tull, for skal du først bruke springvann så kan man kjøre hele systemet på det. Men trykket på springvannet (og mengden hvis det har noe å si :smile: ) kan vel "sprenge" små koblinger i maskinen? Trykket produsert av en Eheim 1048 er vel ikke i nærheten engang av hva Oslo Kommune kan stille opp med? btw. Jeg skal ikke si så mye for jeg tror nok jeg bestiller ett Koolance om en ukes tid [ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-07 19:02 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Quote: On 2002-04-06 21:52, Andre Brudevoll skrev:Så her for 2 dager siden var jeg ferding med og lodde cpu blokka mi i reint kobber.... og med messing nipler som koster flesk. Hva mener du med flesk? Nippler som skrues fast koster 18kr pr.stykk, da slipper å lodde. Jeg lodda selv fast rørstubber 12mm utvending. Det passet utmerket til 1/2" slanger Lenke til kommentar
Napoleon Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Legge radiatoren ned i en bøtte med 50 liter vann ellerno? Lenke til kommentar
dale Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Quote: On 2002-04-07 19:17, Napoleon skrev:Legge radiatoren ned i en bøtte med 50 liter vann ellerno? Det kan ikke være en bøtte for da vil bøtta renne over, poenger er at tanken skal være koblet til springvannet. Slik at du hele tiden får nytt kaldt vann i tanken... men, pga den lave temperaturen har etter en tur rundt i maskinen så vil vel en 50l tank være litt mye :smile: Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Dette med "tokrets vannkjøling" er et tema som er drøftet før http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=12828&forum=12 Det det opprinnelig ble spurt om var hvilke problemer det kunne medføre å kjøre vannet fra springen direkte gjennom kjøleblokka. Man vil som mange har komentert få kondensproblemer, og de er ikke så enkle å bli kvitt uten å gjøre relativt dramatiske modifiseringer på hk/cpu-systemet. Så en som foreslo å tette med silikon mellom socket og cpu. Det høres ikke ut som noe særlig hvis man må bytte cpu. Har også lest at flere har fått problemer etter å ha fått isolasjonsmateriale ned i hullene til cpu-pinnene. Men, jeg har også sett flotte eksempler på systemer som funker fint med kjøling under romtemp, det hele dreier seg vel til syvende og sist om forsiktighet og nøye planlegging så man ikke overlater noe til tilfeldighetene. Lenke til kommentar
dale Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Er det noen som har laget ett system med flere radiatorer mellom hver "stasjon". dvs hvis du kjøler cpu og gpu på skjermkort, vil det da gi bedre resultater hvis du kjører vannet gjennom en radiator etter at det har vært gjennom cpu? En radiator for hver kjøleblokk vannet strømmer igjennom? det blir vel veldig dyr da men. hehe Lenke til kommentar
realace Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Hei! Hvorfor ikke bruke rør i rør systemet? en slange utenpå for å ta opp kondensen? Mvh Realace Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Jeg vat at det ikke har noe med topicen, men jeg vurderer å kjøpe vannkjøling fra coolance eller noe sånn, men her ligger dere og skremmer meg med stygge ord som kondens o.l. Kommer det kondens som kan ødelegge saker og ting fra sånne "proffe" vannkjølinger? Lenke til kommentar
Braqua Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Jeg ville unngått å bruke springvann direkte gjennom en vannblokk av et par grunner, hvorav noen av dem er nevnt her: (De er ikke sortert etter relevanse, men etter hukommelse. :smile: ) 1. Algevekst i kjøleblokken. Der er *veldig* mye smuss og alger i springvann. 2. Trykk. Dersom man skal bruke springvann rett fra f.eks et stigerør eller åpen spring, får man et meget kraftig trykk (i forhold til f.eks en akvariepumpe), og krever bedre slangeklemmer o.l. 3. Myyyye "drit" ved gjennomblåsning. Veldig mange vannverk har regelmessige "utblåsninger" av rørene. Da får man som oftest store mengder rust, avleiringer etc rett inn i vannblokken...*grøss* 4. Luftlommer. Ved avstengning, utblåsning etc av vannet, får man ofte luft i rørene. Dette forårsaker meget kraftige "slag" i rør, koblinger, armatur etc. Jeg tror ikke jeg ville hatt slike smell i vannblokken min inni pc'en, med mindre rørene var loddet på blokken, og ført ut av kabinettet uten skjøter. Selvsagt mye "hva hvis" her, så hvis man har penger å kaste vekk på ødelagt utstyr, velg en enkel løsning. Hvis ikke, bruk to-krets system. Fordelen er at man alltid kan skifte mellom vifte og vannkjøling av radiatoren. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Jeg hadde en høvelig lang tråd om tokrets vannkjøling. Se her: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...ic=310&forum=12 [ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-08 17:54 ] Lenke til kommentar
Noty Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Jaja da er tanken på plass og mbm5 viser -5grader idle Har ikke testet max load enda men regner med at det blir hyggelig lesning det oxo Herlig med stille pc Amn tb 1400 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Tilbake til MEG (3 - 4 threader opp) Blir det farlig mye kondens av "proffe" vannkjølinger ? Må jeg ligge å feste plastposer og ting og tang på rørene og mekke meg ihjel? Hvilket vannkjøling ting skal jeg kjøpe (har hørt masse bra om innovateck) og hva vill det koste (p4 1,8=>2,7+gpu)? Lenke til kommentar
Lego Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Du trenger ikke å uroe deg for kondens med slike "proffe" vannkjølingsett som du kaller de. Kondes får du ikke med mindre vannet er under romtemperatur, og det er umulig med vanlig vannkjøling uten bruk av peltier etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå