Klaus Nordby Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Jeg leser alltid at vannkjøling bruker vifter og radiatorer inni PC'n. Er det ikke noen som har prøvd kontinuerlig rennnende vann fra springen? Det holder jo ca. 4-5-6 grader, og ville jo gi BETRAKTELIG bedre kjøling enn det lunkne stuetemperaturvannet som vifte/radiator produserer. Ville det bli kondendsproblemer med springvann - er det derfor det aldri omtales? PS: Vennligst spar meg for miljøhysteriske svar om at "vi må spare på vannressursene!" Mitt vann er MITT vann, og jeg har uendelige mengder med det. _________________ Abit KR7A-RAID, Athlon XP1800 768 Mb Apacer DDR, 2xIBM 40Gb i RAID 0 Enermax 430W, Matrox G550 dual-head Sony E530 21" 1800x1200 @ 90Hz [ Denne Melding var redigert av: Klaus Nordby på 2002-04-06 21:07 ] Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Vel grunnen er nok, som du er inne på, at dei fleste har offentleg vassforsyning og ikkje er interesserte i å ha springen rennade døgnet rundt, så for dei fleste er det ikkje aktuelt. Kondens kan og vere ein faktor, men det fins måtar å skydde seg mot det på. Men sidan du har uavgrensa tilgang på vatn så kan vel du prøve, og rapportere dine erfaringar til andre som kunne vere interesserte? Lenke til kommentar
Klaus Nordby Skrevet 6. april 2002 Forfatter Del Skrevet 6. april 2002 Hva slags materiale er det beste mot kondens? Jeg tipper at en veldig pørøs "strømpe" av et slag rundt vannledningene ville absorbere evt. kondens og spre vannet slik at det fordunster. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 19:40, Klaus Nordby skrev:Hva slags materiale er det beste mot kondens? Jeg tipper at en veldig pørøs "strømpe" av et slag rundt vannledningene ville absorbere evt. kondens og spre vannet slik at det fordunster. Det er ikke riktig slik det virker. Strømpa du sikter til er som riktig sagt laget av porøs gummi. (ergrer meg usigelig over å ikke huske navnet på produktet!) Men i allefall; Det strømpa gjør, er å forhindre varm og fuktig luft i å komme i kontakt med de kalde flatene på slanger og kjøleblokker, og dermed kan ikke fuktigheten i den varme luften kondensere. Gummien absorberer altså ikke fuktighet Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Vannkjøling med springvann har vært diskutert her inne mange ganger. Ulempene er som sagt kondens, waste av vann og fare for lekkasjer hvis det ikke er propert utført. Flytting av utstyr er heller ikke så bra mtp lan turer. Bruker du samtidig peltierelement på cpu så kan du nå ganske lave temperaturer.. Du slipper også pumpe og radiator så det blir vel kanskje billigere hvis du har annet utstyr fra før av. Grunnen til at det oppstår kondens er at luften blir nedkjølt ved kalde flater, luften klarer ikke holde på vanndampem da og kvitter seg med den.. kondens over lang tid skaper problemer med korrosjon.. Du kan bekjempe kondens ved å isolere rørene med en porøs plast som onkel skrue fortalte om :smile:Mener det heter PUR skum eller polytylemskum. Da blir ikke overflate temp. på rør så lav at vannet kondenserer. Selve blokk/cpu er et større problem, noen sauser inn skiten med vaselin og silikon og noe isopor greier rundt. Selv liker jeg ikke dette fordi disse stoffene kan virke ledene ved _høye_ frekvenser som vi har i dette tilfellet. Det vil også alltid være et problem at det kan dannes kondens siden disse løsningene ofte ikke er gasstett, vi får luft utveksling, pga temperaturforskjeller og andre faktorer. Driver selv med en annen løsning her: En gasstett plastboks rundt cpu og kjøler som et limt fast i hk med en tynn stripe silikon rundt. Fyller den boksen med Co2.. Går rør til kjøleblokk og ledninger inn til peltier. Du kan med fordel sette inn en magnetventil som lar vannet renne når maskinen din kommer på, du finner sånne på vaskemaskiner som du kan bruke eller du kan kjøpe dem til et par tusen :razz: Fungerer sikkert :smile: målet mitt er å ha et stabilt system med lite service og som er til å stole på. Hondaen [ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-04-06 20:51 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 20:43, Hondaen skrev: Du slipper også pumpe Nå har jeg hverken prøvd springvannkjøling eller hørt om folk som faktisk har gjennomført det, men jeg kan ikke tro at trykket fra springen er stort nok til at du slipper pumpe. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 20:59, Anders Leipsland skrev: Quote: On 2002-04-06 20:43, Hondaen skrev: Du slipper også pumpe Nå har jeg hverken prøvd springvannkjøling eller hørt om folk som faktisk har gjennomført det, men jeg kan ikke tro at trykket fra springen er stort nok til at du slipper pumpe. ????? Du vet av trykket fra offentlige vannverk ligger på mellom 3 og 10 bar ? Trykket fra de kraftigeste eheim pumpene er stort nok til å løfte vann 3 meter ? Det tilsvarer 0,3 bar.. Er ganske sikker på at du ikke vil få problem med trykket. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Isolasjon til rør: Insul eller Glavaflex, kjøpes i hvilken som helst rørleggerforretning. Lenke til kommentar
Napoleon Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Hva med å koble til en høyttrykkspyler i samme slengen? Det må da være nok til å kjøle ned minst 100 peltier elementer. Og da får du minusgrader da... Lenke til kommentar
Noty Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 isolasjonen heter armaflex! Har kjøpt 2 meter Må bare overtale kjerringa til å få lov til å borre hull i veggen. :razz: har en tank på 200 liter, som jeg har tenkt å bruke hvis jeg klarer å skaffer kamera så skal jeg legge ut bildene :smile: Lenke til kommentar
forum1234 Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Som noen av dere kansje hvet, holder jeg på og lage vannkjoling... altså alt heilt fra grunn av....... Så her for 2 dager siden var jeg ferding med og lodde cpu blokka mi i reint kobber.... og med messing nipler som koster flesk. Så tenkte jeg at litt testing var på sinn plass.... jeg fann meg 2stk. slager og koblet den på varmtvanns kranen (bare får å få systeme varmt) så da etter ca 20sek var cpu blokka så varm at jeg ikke klarte og halde handa borti.... Då skrudde jeg den av og sette den på kadt vass kranen... og men en gang jeg såg luftboblen... (at kaldevatne hadde komt fram) var blokka kald. Og etter ca 1.min hadde både slangene og blokka slått seg. jeg tørket kondensen av med noe papir, men før jeg hadde fått tørket av i gjen var den våt... (romtemp på ca 18-20 grade, og vass temp på 4grader....) Bdw. blokka som skal stå på North-bridgen vart jeg ferdig med i dag... då er det bare til skjermkorte i gjen.... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 21:12, Hondaen skrev:Du vet av trykket fra offentlige vannverk ligger på mellom 3 og 10 bar ? Nå vet jeg det ja. Viste ikke det for 1 minutt siden :wink: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 21:27, NO_TECH skrev:isolasjonen heter armaflex!Har kjøpt 2 meter Må bare overtale kjerringa til å få lov til å borre hull i veggen. :razz:har en tank på 200 liter, som jeg har tenkt å bruke hvis jeg klarer å skaffer kamera så skal jeg legge ut bildene :smile: TAKK! Der satt´n! Armaflex var det!_Måtte_ bare bruke caps her nå :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 20:43, Hondaen skrev:Vannkjøling med springvann har vært diskutert her inne mange ganger.Ulempene er som sagt kondens, waste av vann og fare for lekkasjer hvis det ikke er propert utført. Flytting av utstyr er heller ikke så bra mtp lan turer.Bruker du samtidig peltierelement på cpu så kan du nå ganske lave temperaturer.. Du slipper også pumpe og radiator så det blir vel kanskje billigere hvis du har annet utstyr fra før av.Grunnen til at det oppstår kondens er at luften blir nedkjølt ved kalde flater, luften klarer ikke holde på vanndampem da og kvitter seg med den.. kondens over lang tid skaper problemer med korrosjon..Du kan bekjempe kondens ved å isolere rørene med en porøs plast som onkel skrue fortalte om :smile:Mener det heter PUR skum eller polytylemskum. Da blir ikke overflate temp. på rør så lav at vannet kondenserer. Selve blokk/cpu er et større problem, noen sauser inn skiten med vaselin og silikon og noe isopor greier rundt. Selv liker jeg ikke dette fordi disse stoffene kan virke ledene ved _høye_ frekvenser som vi har i dette tilfellet. Det vil også alltid være et problem at det kan dannes kondens siden disse løsningene ofte ikke er gasstett, vi får luft utveksling, pga temperaturforskjeller og andre faktorer. Driver selv med en annen løsning her: En gasstett plastboks rundt cpu og kjøler som et limt fast i hk med en tynn stripe silikon rundt. Fyller den boksen med Co2.. Går rør til kjøleblokk og ledninger inn til peltier. Du kan med fordel sette inn en magnetventil som lar vannet renne når maskinen din kommer på, du finner sånne på vaskemaskiner som du kan bruke eller du kan kjøpe dem til et par tusen :razz:Fungerer sikkert :smile: målet mitt er å ha et stabilt system med lite service og som er til å stole på.HondaenMå få lov til å korrigere deg litegrann, Hondaen!Armaflex (eller tilsvarende materiale) vil faktisk sørge for å holde overflatetempen på rør/slanger nær sagt like kalde som vannet på innsiden.Men antagelig tenker du "overflate på rør" som overflaten på isolasjonsmaterialet?Men sånn for sikkerhet´s skyld... :smile:<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-04-06 20:51 ]</font> Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 "Hondaen Må få lov til å korrigere deg litegrann, Hondaen! Armaflex (eller tilsvarende materiale) vil faktisk sørge for å holde overflatetempen på rør/slanger nær sagt like kalde som vannet på innsiden. Men antagelig tenker du "overflate på rør" som overflaten på isolasjonsmaterialet? Men sånn for sikkerhet´s skyld... " Mener nok det ja! er jo ganske logisk at isolasjonen ikke bør ha like lav temp. som det kalde vannet, ellers er man jo like langt når man skal bekjempe kondens eller hur? :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 23:12, Hondaen skrev:"Hondaen Må få lov til å korrigere deg litegrann, Hondaen! Armaflex (eller tilsvarende materiale) vil faktisk sørge for å holde overflatetempen på rør/slanger nær sagt like kalde som vannet på innsiden. Men antagelig tenker du "overflate på rør" som overflaten på isolasjonsmaterialet? Men sånn for sikkerhet´s skyld... "Mener nok det ja! er jo ganske logisk at isolasjonenikke bør ha like lav temp. som det kalde vannet, ellers er man jo like langt når man skal bekjempe kondens eller hur? :smile: Jepp! Men umiddelbart stusset jeg litt, så derfor kommentaren :smile: Lenke til kommentar
Noty Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Armaflex'n kommer til å ta stooor plass :razz: er jo bortimot 5 cm i diameter :razz: og 2 slike fra cpu kommer til å fylle kabinettet bra :smile: Kansje jeg starter på det i morra :smile: regner med at mitt 156w peltier og amd tb 1400 kommer til å få det bedre, siden jeg regner med at oppsettet ikke klarer å varme opp reservoaret så mye. Tanken står nærme bergvegg og i skjul fra sola, under en veranda. Regner med en stabil temp Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Med litt tålmodighet kan du kutte av en langsgående del av Armaflex´en, og siden teipe den rundt slanger og rør. Da tar den ikke fullt så stor plass.Dette vil heller ikke redusere effekten nevneverdig. Håper du følger opp 200liter´s prosjektet ditt da, og legger inn nye meldinger her i forumet! Sånt er jo alltid spennende Lykke til! Lenke til kommentar
bakkus Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Hva med å bare kaste inne en haug sånne poser med "silikonkuler"? Sånne som kommer med hardware og sko.. For så å bytte de ut med jevne mellomrum. Er det brukbart i det hele tatt? Brukbart i lengen? Økonomisk forsvarbart? Ikke ta for seriøst på dette.. det var bare en strøtanke som slo meg da jeg leste denne tråden og ryddet unna sånne poser samtidig.. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-07 00:50, bakkus skrev:Hva med å bare kaste inne en haug sånne poser med "silikonkuler"? Sånne som kommer med hardware og sko.. For så å bytte de ut med jevne mellomrum. Er det brukbart i det hele tatt? Brukbart i lengen? Økonomisk forsvarbart?Ikke ta for seriøst på dette.. det var bare en strøtanke som slo meg da jeg leste denne tråden og ryddet unna sånne poser samtidig.. Du tenker sikker på silca-gel? Beklager, det vil nok ikke fungere i et slikt tilfelle! Riktignok er greiene istand til å oppta noe fuktighet, men hovedproblemet består i å isolere de kalde flatene uansett! Der kommer nok silca-gel til kort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå