Gå til innhold

Guide: Leet Speak -> L337 5p34k


Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange som klør seg i hodet når de leser ting som "\/\/|-|47'5 |_||*", "R34<| 7|-|3 |*|-||_|(|<1|\|6 |\/|4|\||_|4|_, |\|008" o.l. Ganske mange er sikkert klar over hva dette er for noe, og kan selv tyde og skrive det. Andre har gjerne mer problemer, og skjønner absolutt ingenting når de blir møtt med slike rare setninger skrevet med tall og tegn.

 

 

Dette er et fenomen som på godt engelsk kalles "Leet speak", eller "L337 5p34k" på godt "Leet speak". Leet speak har sitt opprinnelse i kalkulatoren. F.eks. ble tallet 71077345 til ShellOil når man snudde kalkulatoren opp-ned. Språket har utviklet seg derifra.

I mange tilfeller vil du nok komme over folk som skriver på denne måten, og da kan det jo være kjekt å kunne tyde det som sies, for så å kunne svare på samme måte. Eller kanskje du får bruk for det i andre sammenhenger. Dette internettspråket blir ofte benyttet av gamers, eller 64m3rz, og av ellers av internett eliten (mIRC o.l.).

Vi har Leet Lite, og vi har Heavy Leet. Eksempler på Heavy Leet har jeg skrevet ovenfor. Disse betyr henholdsvis "What's up" og "Read the fucking manual, noob". Leet Lite er lettere å lese: 53r du? 1kk3 v4n5k3l16.

 

 

Jeg har ikke tenkt å utdype dette noe særlig videre, men vil istedet henvis, til sider og programmer som oversetter vanlig norsk, engelsk eller hvilket språk du nå vil oversette, til leet speak. Eller omvendt, så klart. Hold i tankene at du kan få forskjellige resultater alt ettersom hvilken oversettingsmetode du bruker. På leet speak finnes det ikke bare én måte å skrive på.

 

 

-Her er en side hvor du ganske enkelt skriver det du skal ha oversatt inn i et felt, velger mode, og trykker "Translate". Merk at denne bare erstatter bokstaver med de tilsvarende i leet speak.

 

-Denne derimot, er en leet speak generator som du kan laste ned til HD. Den vil også i mange tilfeller oversette til mer korrekt leet speak, som f.eks. own, som blir til 0wnZ0R, eller hack, som blir til HaX0R.

 

-Denne ligner den over, men om du vil ha fullversjonen må du betale den nette sum av $10.

 

-Oversikt over hva de forskjellige bokstavene i det latinske alfabetet er på leet speak.

 

Her er en artikkel som gamer.no har skrevet om leet...

 

Dette skulle være nok til at dere der ute kan forstå og gjøre dere forstått på leet speak. Et enkelt søk i Google med søkeordene leet speak kan lære dere enda mer, dersom dette er ønskelig. Håper denne "Guiden" vil være til nytte for mange av dere der ute, selv om det ikke er den helt store sannsynligheten for det.

Endret av Sasuke-kun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan linke til denne tråden som omhandler leet speak. Ser at de fleste der er motstandere, men men :) Sikkert en og annen som får bruk for dette en eller annen gang :roll:

 

Og nei, jeg er ikke fjortis (er faktisk 18, tro det eller ei), spiller ikke CS og henger ikke på mIRC. Man snakker som man har vett til!

Lenke til kommentar
Det er sikkert mange som klør seg i hodet når de hører ting som "\/\/|-|47'5 |_||*", "R34<| 7|-|3 |*|-||_|(|<1|\|6 |\/|4|\||_|4|_, |\|008"

Så vidt jeg vet leser jeg det der, jeg hører det ikke. Tror aldri jeg har hørt, eller kommer til å høre det heller.

 

Ellers synes jeg det er helt meningsløst å skulle finne på et eget "språk", bare for å kunne "heve seg et nivå" over alle andre. "Leet speak", som du så fint kaller det, skaper ikke annet enn misforståelser og kvalme blandt mennesker. Så hold deg innenfor et vidt utbredt språks former og regler i framtiden.

Lenke til kommentar

Nå er det et faktum at enkelte mennesker på internett faktisk bruker leet speak innimellom. Greit at du ikke finner dette nyttig, men hva så? Ikke bruker jeg let speak selv heller, men det er jo forsåvidt ingenting i veien med å lage en tråd som denne. For min del bruker jeg aldri leet speak. Dessuten er det, så vidt jeg har oppfattet, ikke av hensikt å "heve seg et nivå over alle andre".

Lenke til kommentar
Det er sikkert mange som klør seg i hodet når de leser ting som "\/\/|-|47'5 |_||*", "R34<| 7|-|3 |*|-||_|(|<1|\|6 |\/|4|\||_|4|_, |\|008" o.l. Ganske mange er sikkert klar over hva dette er for noe, og kan selv tyde og skrive det. Andre har gjerne mer problemer, og skjønner absolutt ingenting når de blir møtt med slike rare setninger skrevet med tall og tegn.

 

 

Dette er et fenomen som på godt engelsk kalles "Leet speak", eller "L337 5p34k" på godt "Leet speak". Leet speak har sitt opprinnelse i kalkulatoren. F.eks. ble tallet 71077345 til ShellOil når man snudde kalkulatoren opp-ned. Språket har utviklet seg derifra.

I mange tilfeller vil du nok komme over folk som skriver på denne måten, og da kan det jo være kjekt å kunne tyde det som sies, for så å kunne svare på samme måte. Eller kanskje du får bruk for det i andre sammenhenger. Dette internettspråket blir ofte benyttet av gamers, eller 64m3rz, og av ellers av internett eliten (mIRC o.l.).

Vi har Leet Lite, og vi har Heavy Leet. Eksempler på Heavy Leet har jeg skrevet ovenfor. Disse betyr henholdsvis "What's up" og "Read the fucking manual, noob". Leet Lite er lettere å lese: 53r du? 1kk3 v4n5k3l16.

 

 

Jeg har ikke tenkt å utdype dette noe særlig videre, men vil istedet henvis, til sider og programmer som oversetter vanlig norsk, engelsk eller hvilket språk du nå vil oversette, til leet speak. Eller omvendt, så klart. Hold i tankene at du kan få forskjellige resultater alt ettersom hvilken oversettingsmetode du bruker. På leet speak finnes det ikke bare én måte å skrive på.

 

 

-Her er en side hvor du ganske enkelt skriver det du skal ha oversatt inn i et felt, velger mode, og trykker "Translate". Merk at denne bare erstatter bokstaver med de tilsvarende i leet speak.

 

-Denne derimot, er en leet speak generator som du kan laste ned til HD. Den vil også i mange tilfeller oversette til mer korrekt leet speak, som f.eks. own, som blir til 0wnZ0R, eller hack, som blir til HaX0R.

 

-Denne ligner den over, men om du vil ha fullversjonen må du betale den nette sum av $10.

 

-Oversikt over hva de forskjellige bokstavene i det latinske alfabetet er på leet speak.

 

 

Dette skulle være nok til at dere der ute kan forstå og gjøre dere forstått på leet speak. Et enkelt søk i Google med søkeordene leet speak kan lære dere enda mer, dersom dette er ønskelig. Håper denne "Guiden" vil være til nytte for mange av dere der ute :thumbup:

Liker best den leet lite jeg.

Som 1337 1|73

 

1337 ru135

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

hehe.

jeg har spilt en del cs.

men har aldri kommet over noen som har brukt dette seriøst.

med et unntak, i navnene ;)

 

 

alltid hyggelig å møte folk som kaller seg "[h4Xx0r]1337-p0c3m0N"

 

 

jeg sluttet å spille cs for ganske lenge siden nå da. så det kan vel

alltids ha skjedd noe i det siste;) men jeg innbiller meg at dette

var mye mer "in" før.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Jeg spilte også CS før, og har aldri sett at noen bruke 1337-5p34k seriøst sammen med laget eller noe, men på public servere er det jo alltid noen som prøver å virke kule med å skifte ut bokstaver med tall.

Julenissen: du bør passe deg for å si fra at du har sluttet med CS; Jeg fikk 10% warn for å si det i feil post :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...