Gå til innhold

Måling av "rippel" spenning

Anbefalte innlegg

Dette begynner å bli mange år siden så jeg tenger ting med teskje :blush:

Situasjon :

-Likerettet trafo med kondensator

-ved "Last" måler jeg 22.3volt

Spørsmålet :

-Jeg vil gjerne vite hvor stor rippel jeg har på spenningen ?

Grunn til at jeg spør er fordi "strømforsyningen" gir 27.2 volt uten last, og jeg vil derfor gjerne vite hvor mange volt jeg evt får på "topp og bunn" - differansen. Samtidig vil jeg forsikre meg at topp ikke overstiger 24.6 volt ??? (24.6volt tec for de som lurer)

PS har nødvendig utstyr til måling (tror jeg) trenger noen til å fortelle meg hvordan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er nok ikke sikkert at det er rippelspenning som skyldes dette..

det er nok heller pga av den indremotstanden.. Altså, den indremotstanden, er en motstand i serie, som får den påtrykte spenningen til å synke, pga av at spenningen legger seg over den indremotstanden i stedefor den yttre..

Ganske likt som et batteri..

Hvis du har nødvendi utstyr, hvorfor vet du ikke hvordan du bruker det?:p har du oscillioskop?

Lenke til kommentar

Har ikke tilgang til oscillioskop nei !

Tenkte kansje at det gikk ann å måle det ved et noe ok multimeter? det var derfor jeg sa (tror) - så det går altså ikke med et "noe" avansert multimeter ?

PS at jeg har tilgang til noe, betyr ikke at jeg kan alle funksjoner.

Gi meg litt slack, det er 8-9 år siden jeg gikk på elektro og har ikke jobbet med det siden

:blush:

Edit : så det er ikke noe å frykte, er det det du sier ?

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

- Tenkt situasjon - når man måler en krets som svinger fra feks. +10, +15 til +10 osv. Hva vil målt DC spenning bli ?

I might get there, but it vil take some time.

Edit : jeg har forståelse for at spenningen vil synke ved last og hvorfor, men allikevell kunne jeg tenkt meg å vite hva som er spennings-toppen - jeg regner med og mener å huske at du måler snittet eller 2/3 av differansen mellom høyeste/laveste verdi, eller noe sånn - stemmer det ?

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
sinuskurva går vel for fort for dei fleste vanlege måleinstrument

Det kommer jo ann på hvilken hz spenningen har det, hvis den er 50hz som er i stikk kontakten så er det ingen problem å måle det. Noen multimeter har også muligheter til å måle hz(det har mitt mulitimeter) da kan man måle alle sinuskurver.

Jeg tror du kan sette ditt multimeter i veksel spenning for å måle rippel, rippel er jo rester av vekselspenning (50hz) i likespenningen. Du kan jo også slenge på en større kondesator for å være sikker på at rippel spenningen blir mest mulig filtrert.

Men som noen andre har sagt så er oscillioskop det beste verktøyet for å måle dette.

edit: leifs

Endret av Kukkikano
Lenke til kommentar

Hepp!

Du kan bruke et godt multimeter for å måle dette, helst ett som måler sannn rms:

DC måler dc verdien av spenningen (spenningen "under" rippelsp.)

AC måler ac verdien av spenningen (rippelspenningen)

Ac+Dc innstillingen på instrumentet viser rms verdien av ac og dc del. Matematisk blir dette roten av (Ac^2+Dc^2) mener jeg å huske :)

Du kan også finne ut matematisk hva rippelspenningen ca ligger på. Er kokebok oppskrifter på dette i gode analogteknikk bøker.

Lenke til kommentar

når du måler 0,43v veksel spenning så måler du rippel spenningen. jeg veit ikke helt hvor nøyaktig denne målingen blir, men det gir en indikasjon. 0.43v rippel er nok ikke no problem.

likespenningen er jo den samme så lenge lasten er den samme, hvis lasten varierer så vil spenningen variere. Mål likespenningen med lasten koblet til og se om den varierer, hvis den ligger på 22,3v jevnt hele tiden så er det ikke no problem. At spenningen er høyere uten last er helt normalt, sånn er det med alt man måler.

Hva er det du skal koble på?

Lenke til kommentar
- Tenkt situasjon - når man måler en krets som svinger fra feks. +10, +15 til +10 osv. Hva vil målt DC spenning bli ? 

I might get there, but it vil take some time.

Edit : jeg har forståelse for at spenningen vil synke ved last og hvorfor, men allikevell kunne jeg tenkt meg å vite hva som er spennings-toppen - jeg regner med og mener å huske at du måler snittet eller 2/3 av differansen mellom høyeste/laveste verdi, eller noe sånn - stemmer det ?

Jeg tror et lite triks kan få ut dette. Dette er bare en teori som jeg kommer på nå, men jeg tror at dette fungerer...

filter.JPG

Du lager et filter vha en kondensator C og en motstand R koblet sammen slik figuren viser (filteret ligger innenfor den fargede boksen).

transferfunksjonen til dette filteret er (Utgang/Inngang)

h=R*C*jw/(R*C*jw+1)

Dette er et høypassfilter av orden 1. høyere w (vinkelfrekvens) gir h--> 1. (ut=inn*|h|)

velger man riktig verdier på C og R vil man kunne filtere vekk den DC verdien og lavere frekvenser, og bare slippe gjennom høyere frekvenser.

Jeg regner med at din krets gir ut 27V@50Hz

hvis du vil at h=0.5 ved 10Hz velger du en C og regner ut R.

en C=100uF og R=87Ohm gir et filter med knekkfrekvens=10Hz (h=0.5)

Så måler du utgangen med AC instilling så skal du få ut rippel :)

En enklere metode er å måle maksverdi og minverdi med Multimeteret (noen har denne funksjonen) rippel= Vmax-Vmin

Lykke til!

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
Jeg regner med at din krets gir ut 27V@50Hz

Eh hvor får du dette fra? Han måler jo 0,43V AC. Hvis han hadde målt 27V@50hz så hadde ikke likeretteren funka i hele tatt da. 27V AC måler han kanskje på sekundær siden av trafoen men ikke etter likeretteren.

Lenke til kommentar

0.43 volt AC er målt ved last - DC = 22.3 ved last

Skal drive en 24volt 172watt peltier (som i lang tid har gått på 12volt)

http://forum.overklokking.no/index.php?sho...ic=236654&st=80

langt ned på siden !

Takk for hjelpen sålangt - er noe mere opplyst nå.

For de har har interesse av det består "stømforsyningen" av :

- 2*18volt 250VA ringkjerne (2*18 er parallelkoblet)

- 2 stk parallkoblede likeretterbroer - kjølt av gammel CPU kjøler

- 1 stk 47000 µF elektrolytt

Edit : de siste innleggene var noe "tunge" lese-lese-tenke....tenke..kommer tilbake!

Edit : ddd-king - den der var litt for tung for meg - men Takker for "utfordringen"

Før likeretteren er forøvrig spenningen 20.2volt AC uten last.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
0.43 volt AC er målt ved last - DC = 22.3 ved last

Skal drive en 24volt 172watt peltier (som i lang tid har gått på 12volt)

http://forum.overklokking.no/index.php?sho...ic=236654&st=80

langt ned på siden !

Takk for hjelpen sålangt - er noe mere opplyst nå.

For de har har interesse av det består "stømforsyningen" av :

- 2*18volt 250VA ringkjerne (2*18 er parallelkoblet)

- 2 stk parallkoblede likeretterbroer - kjølt av gammel CPU kjøler

- 1 stk 47000 µF elektrolytt

Edit : de siste innleggene var noe "tunge" lese-lese-tenke....tenke..kommer tilbake!

Edit : ddd-king - den der var litt for tung for meg - men Takker for "utfordringen"

Før likeretteren er forøvrig spenningen 20.2volt AC uten last.

Må si du har en j*******la schvææær kondensator :thumbs:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...