Gå til innhold

Bygging av basskasse

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge basskasse, og har noen mål som er anbefalt i manualene til høytalerne (2x12").

Problemet er at kassa blir for bred med de målene som er oppgitt i manualen. Så jeg lurte på om det blir store forskjeller på resultatet om jeg kutter av litt på bredden, og putter det på dybden i stedet (sånn at kassa blir på like mange liter).

Og hvordan skal jeg ha dempeulla i kassa? Stifte det rundt på alle flatene? Noen som har prøvd med støydempningsmatter i stedet for dempeull?

Leste om noe sånt på internett et sted, men vet ikke om det var asfalt-matter eller sånne med folie på.

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-06 19:23, Bose skrev:

Det burde gå bra å kutte av på bredden å øke høyden.

Hvis det er bassrefleks kasse så skal du stifte fast dempingen på alle flatene UTENOM der elementene sitter.

Hvordan gjøres det ved en lukket kasse da?

--

Takker for svarene!

Øystein

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-06 20:15, strafix skrev:

Quote:

On 2002-04-06 19:23, Bose skrev:

Det burde gå bra å kutte av på bredden å øke høyden.

Hvis det er bassrefleks kasse så skal du stifte fast dempingen på alle flatene UTENOM der elementene sitter.

Hvordan gjøres det ved en lukket kasse da?

--

Takker for svarene!

Øystein

Da bare dytter du dempingen ned i kassen og fyller kassen med demping til (hele kassen skal være fylt)

ikke får mye det skal være luftig

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-06 22:07, C. Alshus skrev:

Hei!

Jeg har en meget god
. Konstruksjonen er lukket og inni dempekassa er det IKKE NOE dempemateriale. Lukkede subsystemer skal ikke ha dempemateriale.

En sannhet med modifikasjoner.

Det forutsetter nemlig et temmelig steilt lavpassfilter, slik at innsignalet til elementet er så godt som fritt for frekvenser som kan gi stående bølger inni kassen.

Dempemateriale inni en lukket kasse skal ikke bare dempe evt. stående bølger, det har også en annen (og kanskje vel så viktig) effekt: Det reduserer lydhastigheten inni kassen, slik at den akustisk opptrer som større enn den egentlig er.

Dersom man har beregnet kassevolumet ut fra elementets (evt. elementenes) elektroakustiske data og dempemateriale av gitt kvalitet og mengde, vil disse beregningene ikke lenger stemme med resultatet om man endrer mengde og/eller kvalitet på dempematerialet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...