Gå til innhold

Angrerett..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angrerettloven gjelder ved forbrukerkjøp som gjøres utenfor selgerens faste forretningssted. Eks. messer, utstillinger, postordre og salg via internett. Loven gjelder ikke ved kjøp i butikk.

Vanlig angrefrist er på 14 dager, men enkelte butikker kan tilbye bedre tilbud (som f.eks elkjøp)

Endret av t0bben
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvis retten til å angre ikke er oppgitt ved kjøp, blir de 14 dagene utvidet til 3 md.

Lenke til kommentar

Loven gjelder likevel ikke for forbuks- og tilvirkningsvarer : det vil si ting som mat, undertøy og andre forbruksgjenstander, heller ikke for varer som blir spesiallaget. Bestiller du en custom pc som må bygges spesielt til deg, har du ikke angrerett på denne - heller ikke om du ber om å få en svært spesiell vare som må produserers ut fra dine ønsker.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hva om man har kjøpt noe fra en nettbutikk, en dvdspiller, åpnet esken og testet spilleren, blir misfornøyd og ønsker å returnere.

Søkt om retur, men får beskjed om at produktet må være uåpnet og forseglet. Stemmer dette?

Loven sier jo:

"Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side .

"

Har jeg krav på å returnere, eller bryter nettbutikken loven med å ha et slikt krav?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg mener å ha lest et sted at angreretten starter å gjelde fra man får informasjon om loven, noe som oftest er når pakken blir sendt. Hva skjer hvis man av en eller annen grunn ikke mottar pakken før angreretten har gått ut, har man da ingen angrerett? Jeg kjøpte noe på en nettbutikk for en god stund siden og har hverken mottatt varen eller mottatt informasjon om angreretten. Jeg håper ikke angreretten begynte å løpe da jeg bestilte varen for nå begynner det faktisk å nærme seg 3mnd siden jeg bestilte varen :S

Lenke til kommentar

Naturligvis gjelder retten fra du får varen, det hadde vært en smal sak for selger å snike seg unna hvis ikke.

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...