Bleelekwwl Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Gjelder angrefristen på alle kjøp av alt mulig i Norge? Hva er reglene for angreretten? Lenke til kommentar
t0bben Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) Angrerettloven gjelder ved forbrukerkjøp som gjøres utenfor selgerens faste forretningssted. Eks. messer, utstillinger, postordre og salg via internett. Loven gjelder ikke ved kjøp i butikk. Vanlig angrefrist er på 14 dager, men enkelte butikker kan tilbye bedre tilbud (som f.eks elkjøp) Endret 9. mai 2004 av t0bben Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Hvis retten til å angre ikke er oppgitt ved kjøp, blir de 14 dagene utvidet til 3 md. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Loven gjelder likevel ikke for forbuks- og tilvirkningsvarer : det vil si ting som mat, undertøy og andre forbruksgjenstander, heller ikke for varer som blir spesiallaget. Bestiller du en custom pc som må bygges spesielt til deg, har du ikke angrerett på denne - heller ikke om du ber om å få en svært spesiell vare som må produserers ut fra dine ønsker. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hva om man har kjøpt noe fra en nettbutikk, en dvdspiller, åpnet esken og testet spilleren, blir misfornøyd og ønsker å returnere. Søkt om retur, men får beskjed om at produktet må være uåpnet og forseglet. Stemmer dette? Loven sier jo: "Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side . " Har jeg krav på å returnere, eller bryter nettbutikken loven med å ha et slikt krav? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Du har loven på din side. Er spilleren uten en skramme er det så "tilnærmet" som det kan bli. Hvis ikke det skulle vært lov hadde ikke loven gitt såpass rom. Endret 20. september 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
HannaMagnussen Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det med at varer skal leveres tilbake i pakka de kom i burde jo ikke akkurat være noe krav - hvordan skal man finne ut om DVD-spilleren fungerer eller ikke uten å teste den? O.o Så lenge alt er uskadd og fremstår som nytt burde det ikke være noe problem å levere tilbake, pakka i plast eller ikke. *Så det så.* Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Takker for svar. Var akkurat det jeg mente. Men får prøve å bare sende den inn da. Veldig rart at en så stor nettbutikk skriver slikt, hvis dette strider med loven. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hei. Jeg mener å ha lest et sted at angreretten starter å gjelde fra man får informasjon om loven, noe som oftest er når pakken blir sendt. Hva skjer hvis man av en eller annen grunn ikke mottar pakken før angreretten har gått ut, har man da ingen angrerett? Jeg kjøpte noe på en nettbutikk for en god stund siden og har hverken mottatt varen eller mottatt informasjon om angreretten. Jeg håper ikke angreretten begynte å løpe da jeg bestilte varen for nå begynner det faktisk å nærme seg 3mnd siden jeg bestilte varen :S Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Naturligvis gjelder retten fra du får varen, det hadde vært en smal sak for selger å snike seg unna hvis ikke. § 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hvis retten til å angre ikke er oppgitt ved kjøp, blir de 14 dagene utvidet til 3 md. ... dette gjelder om ikke utfylt angreskjema og informasjon er sendt ved produktet. Finnes det ikke informasjon om returretten hos nettbutikken i det heletatt, har du faktisk 12 mnd. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå