Gå til innhold

Trenger man mopedlappen?

jonsen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 16 år og kjenner noen med moped. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å ta mopedlappen, siden jeg ikke har planer om å kjøpe meg moped og ikke har enormt med penger. Jeg venter heller til jeg blir atten og kan kjøre bil. Men hva skjer om politiet tar meg mens jeg låner kameratene mine sin moped?

Jeg skjønner at jeg får utsettelse på mopedførerbeviset, men dette bryr jeg meg ikke om siden jeg ikke har tenkt til å ta mopedførerbeviset. Får man en bot, og hva skjer om man blir tatt flere ganger? Og får jeg utsettelse på førerkort klasse B hvis jeg blir tatt? Det er det eneste som jeg bekymrer meg for.

denne siden (Lovdata) står det dette i § 24a:

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerkort for vedkommende gruppe av motorvogner, kan ikke få slikt førerkort første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slikt førerkort, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Ulovlig kjøring med moped får samme virkning når det gjelder mopedførerbevis. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse for motorvogn i strid med § 13 femte ledd.

I følge dette skulle man tro at ulovlig kjøring med moped ikke får konsekvenser for annet enn mopedførerbeviset, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri lån en moped, men "stjel" den. Dette er for å beskytte den gode kammeraten din som faktisk lånte deg mopeden. Altså, hvis du blir tatt så sier du at du har stjålet den, og kompisen din vet liksom ikke at du har lånt den. Ellers er det kompisen din som får mest trøbbel.

Dere har selvfølgelig avtalt dette på forhand.

Kompisen din kan velge å ikke anmelde deg, og da får du ikke mye større straff for at du har "stjålet" den.

Lenke til kommentar

Men velger kompisen å ikke anmelde, får han jo en fin egenandel også da... Og du får ikke bare utsettelse, men ved nærmere ettertanke tror jeg du blir anmeldt, og det er ganske unødvendig å få noe rulleblad av noe slag pga noe så lite.

Lenke til kommentar

Du får vel et halvt år utsettelse på klasse B for hver gang du blir tatt, men ikke minst ugyldiggjør du forsikring, OGSÅ ansvarsforsikring. Det vil si at hvis du driter deg ut og kjører på noe/noen/etelleranna, får du regress på forsikring, noe som suger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...