Beisfjord Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 her tar du feil, mysql er på grensen til å være direkte ufin mot SQL standarden. mysql låser hele tabellen ved lesing/skriving, noe som gjør den kjappere til bare lesing, men hvis man har dynamisk mye lesing og skriving til tabeller, som ved forum og sessionbehandling Enig med Torbjørn her. Sitter med samme inntrykk av at mysql egner seg best for leseintensive applikasjoner, nettopp pga dårlig transaksjonshåndtering. SQL implementasjonen er en helt annen sak, den er direkte skabbete Alt for lite som er implementert, men gjør som sagt susen for lesing. Nå lover de jo å utbedre ganske mye for versjon 5, men det gjennstår jo å se. MySQL er et godt eksempel på at den beste databaseløsningen sjeldent vinner Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Vi har et internt forum der vi diskuterer litt om hva som skal gjøres, hvem etc ja. Rekner ikke med at vi vil få ut mer "public" før vi har en beta versjon klar til test... Lenke til kommentar
???????? Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Det er vel en litt for generell vurdering av MySQL, spesielt når dere ikke diskuterer databasetypen engang. Når det gjelder standard SQL kommandoer er det ikke bare mysql som fortjener kritikk - så lenge de vanligste kommandoene følger standarden i alle fall Lenke til kommentar
Beisfjord Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Hva legger du i databasetypen? Burde kanskje ha utdypet meg litt mer med tanke på SQL ol. i MySQL, så la meg gjøre det nå. Problemet er at MySQL ikke uten videre godt støtter verken transasjoner, referanseintegritet, views eller lagrede prosedyrer - for å nevne det jeg kommer på i farten Alt er jo dokumentert i manualen, men det er lit surt å oppdage at noe mangler når en først trenger det Lenke til kommentar
???????? Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) Hvordan databasen (tabellen) fungerer er avhengig av hvilken tabelltype man velger - finnes utrolig mye litteratur om i hvilke tilfeller man burde bruke hvilke typer. EDIT: sier ikke at MySQL er perfekt, men det er bra. Ville bare poientere at selv om det finnes svake sider ved MySQL så det det en veldig bra SQL løsning - det er ikke uten grunn at den er så populær. Endret 24. mai 2004 av ???????? Lenke til kommentar
RobbieGee Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Har en php klasse vi brukte til begge skoleprosjektene, laget av en student jeg jobbet sammen med som vi brukte som wrapper til alle postgreSQL kallene. Jeg har senere skrevet denne om (10 min. arbeid) til mysql. I effekt gjør denne at bare SQL queriene må skrives om dersom siden skal tilpasses en annen database. Vil sjekke med han først, men jeg har _sterke_ tvil om han vil ha noe imot at jeg deler ut denne koden. postgres er strengere enn mysql og har støtte for views, transactions, lagrede prosedyrer og mange flere datatyper ++ (husker ikke mer i farta) Lenke til kommentar
Beisfjord Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hvordan databasen (tabellen) fungerer er avhengig av hvilken tabelltype man velger - finnes utrolig mye litteratur om i hvilke tilfeller man burde bruke hvilke typer. EDIT: sier ikke at MySQL er perfekt, men det er bra. Ville bare poientere at selv om det finnes svake sider ved MySQL så det det en veldig bra SQL løsning - det er ikke uten grunn at den er så populær. Enig, det var derfor jeg var litt tilbakeholdet i mine uttalelser. Jeg er klar over at det finnes en mengde tabelltyper å bruke i MySQL, men såvidt jeg har hørt faller ytelsen er ytelsen så som så ved bruk av de. Om dette stemmer får heller noen andre bekrefte/avkrefte Veldig enig i det du også sier videre, for MySQL er blitt en veldig populær database, og det er stort sett den man blir tilbudt på webhotell. Med det utganspunkt er derfor også MySQL er natrulig valg. Poenget med diskusjonen var bare å sjekke om man hadde tenkt seg om når man valgte teknologi, eller om det bare ble sånn fordi det hørtes kjekt ut Lenke til kommentar
???????? Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Når det gjelder tabelltyper kan du ikke si at ytelsen faller ved å bruk noe av de - antar da at du mener i forhold til MyISAM. De har forskjellige bruksommråder og yter best på sine områder - de fleste av de i alle fall. Det er vansklig å gi noen generell beskrivelse av når du burde bruke hvilken type, men det finnes som sagt mye litteratur og tester på det i bøker og på nettet. MyISAM har blitt en "standart" for MySQL da den er rask til å hente data, men litt tregere på å sette inn data i en del sammenhenger. Hvis du driver en liten side med kanskje bare et par hundre besøkende om dagen, og du har en tabell med besøksinfo vil denne siden være så lite at det er liten forskjell mellom hvilken tabelltype du velger. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 PHP 5 , da? Siden det er OO, tenkte jeg. Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Dette virker spennende! Hold oss oppdatert Hvis det er mulig å komme med ønsker til forumet, så vil jeg gjerne spørre om dere kan legge til muligheter for å få topics rett in på forsiden, noe sånn som dette: Kategori 1 Forum 1 Forum 2 Kategori 2 Forum 1 Kategori 3 Topic 1 Topic 2 Topic 3 Skjønner dere hva jeg mener? Synes et forum blir mer ryddig på denne måten,hvis det bare er til et lite community så er det unødvendig å lete gjennom alle kategoriene og forumene før man kan poste. Bare et forslag altså Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Vi skal utvikle et greit modulsystem, noe tilsvarende Firefox' extensionsystem, og en sånn ting kan være en fin liten ekstramodul. Vi prøver å holde selve kjernen så ren som mulig, og setter mesteparten av ekstra funksjonalitet i utvidelser. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 PHP 5 , da? Siden det er OO, tenkte jeg. PHP5 velger vi å styre unna i øyeblikket, siden det er svært få webhoster som har flyttet over fra PHP4 enda. Å utvikle et program som ikke kan kjøres på de fleste webhotell er ingen vits i. VB vil uansett fungere ganske greit på PHP5. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Skjer det noe spess med dette prosjektet nå? Ser ut som det er litt "dødt" Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Det er ikke så altfor aktivt, men alt av intern debatt taes selvfølgelig ikke her. Iom. at vi stort sett har fyllt de fleste utviklerplassene, er det heller ikke så aktivt her i tråden. Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Kan dere ikke gjøre den aktiv igjen da? Skrive litt på ting dere fikser eller forandrer på, poste screenshots osv? Syns dette virker som et spennende prosjekt! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Hmm. Kan ta det opp med ueland, og kanskje vi får til noe slikt her etterhvert. PS: Screenshots er uaktuelt enda, siden VikingBoard for tiden er rimelig stygt. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Hva med å mekke en sf.net side? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Koster ikke det endel peng? CVS og (en halvferdig) hjemmeside har vi jo uansett, så jeg kan ikke helt se behovet. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 SourceForge.net is the world's largest Open Source software development web site, providing free hosting to tens of thousands of projects. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Aha. Var litt vanskelig å finne gratis-biten der. Trodde "Subscribe now" i menyen var for å registrere et nytt prosjekt, men der sto det: A subscription to SourceForge.net costs just $39.00 per year, or $6.95 per month payable using PayPal or $39.00 using a credit card. We accept Visa, Mastercard, Discover and American Express. Skal teste dette litt ut etterhvert, men ser ikke helt fordelene enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå