Gå til innhold

Utviklere "søkes"

Anbefalte innlegg

Kan kanskje hjelpe til etterhvert, men veit ikke helt hvor mye tid jeg kan sette av nå (skole, jobb og jeg driver veldig mye med en side som allerede har blitt utsatt altfor lenge)...

det jeg savner i forum som eksisterer for tiden er xhtml validering, fullstendig adskillelse mellom server-side / client-side og mellom innhold / layout, f. eks html outputet på phpnuke er et fullstendig kaos...

http://phpwebsite.appstate.edu/ <-- er et prosjekt som har blitt ganske bra, men det mangler f. eks et skikkelig forum...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*) ser gjerne at det publiseres under GPL i disse patenttider

Intern diskusjon startes om en stund på hva vi skal velge, føler selv for GPL da det er det mest "logiske" hittil.

*) mulighet for å bryte ut av prosjektet hvis jeg mot formodning skulle få meg dame.

Det får du nok lov til ja :wee:

man bør også holde kode og layout 100% adskilt.

Database-driven template system ;)

Lenke til kommentar
fullstendig adskillelse mellom server-side  / client-side

um, den skal du få lov til å utdype litt. vanskelig å skille så mye da PHP ikke er et client-side språk..

Vet ikke selv helt hva jeg egentlig tenkte akkurat da jeg skrev det, men rundt omkring ser man innimellom folk som bruker client-side (js o.l.) til ting som ofte kan gjøres bedre med server-side, uten at jeg har noe direkte eksempel i farten...

kort sagt mener jeg at det er best å bruke så lite som mulig client-side, da det i ca 7 1/2 av 10 ganger er unødvendig...

litt dårlig eksempel følger, f. eks i et mailscript kan man jo validere input både client-side og server-side, men i client-side er det mulig for brukeren å sjekke koden og det kan blant annet være en sikkerhetsrisiko...

Lenke til kommentar

Har laget en del prosjekter nå, både på skole og på eget initativ. Hvis det godtas jeg er med litt on/off til tider kan jeg gjerne bidra. Alltid bra å ha noe ekstra på CV'n når en skal søke på jobb etter utdanningen :-)

Denne siden har jeg laget 100% på egenhånd: www.hybelmat.com

Andre sider inkluderer en webshop og webshop + medlemssider for en bokklubb (skoleprosjekter). Begge brukte vi PHP + postgreSQL for.

Jeg laget et primitivt forum da jeg bodde på hybelhus og blei rimelig stolt over resultatet, spesielt med tanke på at vi ikke hadde internettilgang(!!).

Mine holdninger er: Minst mulig klientbasert funksjonalitet, og for kritisk sådan er dette bannlyst. Webstandarder finnes for en god grunn, og sparer tid på sikt om de følges. XML er vår venn. Jobber for tiden med å skrive renere kode :-\

Ta kontakt på mail at robbiegee dot com hvis dere er interessert.

Lenke til kommentar
fullstendig adskillelse mellom server-side / client-side

client side kan ofte brukes lurt der det hører hjemme. hvis det fører til kjappere navigering, er det nesten ubetinget et pluss.

å validere inputdata client side (før det valideres server side) kan jeg vanskelig se for meg er noen sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar
fullstendig adskillelse mellom server-side  / client-side

client side kan ofte brukes lurt der det hører hjemme. hvis det fører til kjappere navigering, er det nesten ubetinget et pluss.

å validere inputdata client side (før det valideres server side) kan jeg vanskelig se for meg er noen sikkerhetsrisiko.

Sikkerhetsrisikoen ved å validere på klientsiden er der hvis man kun(!) validerer på klientsiden. Det kan jo tenke seg at klienten av velger å skru av scripting, og på den måten styrer klar av validering. Derfor er serverside validering et must, og klientside validering kjekt å ha.

edit: Ups, du hadde vist tatt høyde for det - sorry :blush:

Endret av Psi_^
Lenke til kommentar
Forresten, er det noen spesiell grunn til at valget av teknologi falt på php og MySQL?

det er uten tvil noen av de mest utbrette språkene som brukes per i dag... hvis vi får med oss noen som er eksperter på andre språk etc så kan man ikke se bort ifra at vi kan få porte ting over til å støtte flere systemer.

Lenke til kommentar

med tanke på utbredelse er desverre Mysql en slags www-db-standard, med tanke på it-utviklings-og-integritets-nivå (hvor "kule" vi vil være i en utviklersammenheng) er postgresql et naturlig valg.

jeg kan imidletid lite eller ingenting postgresql :(

Lenke til kommentar

Så vidt jeg veit er MySQL raskere, mer utbredt, og har en sikkrere standard config enn postgresql.

Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg spørringene til pgsql og mysql er samme greiene, begge er basert på SQL (logisk nok) men er bare måten man man henter ut data og foretar spørringen i php som er forskjellen.

Lenke til kommentar

her tar du feil, mysql er på grensen til å være direkte ufin mot SQL standarden.

mysql låser hele tabellen ved lesing/skriving, noe som gjør den kjappere til bare lesing, men hvis man har dynamisk mye lesing og skriving til tabeller, som ved forum og sessionbehandling

Lenke til kommentar

Av det jeg kan se så tyder de scripta jeg har sett på som bruker både pgsql og mysql, så er spørringene helt like, og ettersom de er det så burde det ikke ta så veldig lang tid å legge inn støtte for både pgsql og mysql.

Måten de faktisk behandler dataene på har ikke jeg så fryktelig god innsikt i, men de mest vanlige spørringene er ihvertfall helt like.

Lenke til kommentar

Skulle vell gå greit å bruke noe tredjeparts greier som ADOdb for å støtte forskjellige databaser.

Mr.Ueland, har du en side eller et forum for prosjektet? En egen plass hvor du kan legge ut litt info og bestemmelser og sånt? I så fall tar man gjerne i mot url :)

Og om du ikke har det så burde du vell vurdere det, skal vell finnes greie prosjekt sider hvor man kan registrere prosjekter og jobbe flere sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...