Gå til innhold

CD ikke et evig varende medium?

Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge det ikkje er hogd i stein, kan du ikkje forventa så mykje meir. Ein stor, stor fordel med CD-ar er at dei kan kopierast digitalt, altså overførast til nye medium utan å mista informasjon. (Bortsett frå dei kopisperra platene som er blitt så "populære" i det siste... Det er usannsynleg frekt av plateselskapa å prøva å hindra den lovfesta retten til privatkopiering.)

Lenke til kommentar
Før CDen kom trodde jo folk at den tålte alt! Man kunne omtrent kjøre over CDer med lastebil og greier.. CDer tåler jo ingen ting :-/

Hvordan kan de ha trodd det hvis den ikke var kommet? :scared: Var de synsk? :no:

Men dette har de jo visst siden tidlig 90-tallet, tar jeg ikke feil...

Det er derfor man har harddisker... :shrug:

Lenke til kommentar
Harddisker varer ikke evig.

Det er generelt veldig lite som varer evig egentlig, inkludert cd'er.

Behandler du en cd pent skal den vel kunne holde en god stund, minst 30 år - avhengig av kvaliteten. Mener jeg har lest at de holder lenger, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Harddisker varer ikke evig.

Nei, men det gir veldig god hjelp til mellomlagring, og har du først en god CD på harddisken, skal det myyyye til for at du mister den... Det gjelder ihvertfall for meg.

Edit: Det jeg mente var selvsagt at i det harddisken begynner å bli dårlig, og du kjøper ny, kopierer du selvsagt de vesentlige filene over...

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar

hardiske har den fæle uvanen at en viss prosent av dem kræsjer.... dette er umulig å forhindre. bruk backup!

har faktisk mistet data fra hd 2 ganger!

(nå kom eg på at det er på tide at eg lager backup!)

Lenke til kommentar
Før CDen kom trodde jo folk at den tålte alt! Man kunne omtrent kjøre over CDer med lastebil og greier.. CDer tåler jo ingen ting :-/

Hvordan kan de ha trodd det hvis den ikke var kommet? :scared: Var de synsk? :no:

Nei, det var bare enkelte reklamebyråer som tydeligvis hadde servert sine ansatte "magic mushrooms" :green:

Lenke til kommentar

Det at NRK annonserer at CD'er ikke varer evig, kommer ikke som noen overaskelse.

NRK er ikke akkurat kjent for bra behandling av CD'er. CDene ligger i mapper.

CD'er som blir behandlet pent og er so og si ripefrie skal vare livet ut. I hvertfall så lenge at man får kopiert inn alt digitalt. Uansett, CD'er med riper, går ikke ann å kopiere digitalt uansett, så det er ingen grunn til hysteri..

Men det er sant, før eller senere vil skappen ta CDen. Men de tar nok NRK sine fortere enn de tar mine.

Lenke til kommentar

Har lyst til å la denne tråden leve videre litt til. For nå vi nå vet at Musikk bør digital kopieres osv osv. hvor lang levetid er det så på en hard disk?

Er det fordelaktig med flere vifter for å forlenge levetid?

Evt, hvordan kan man enda mer sikre seg at mp3 filer ikke forsvinner pga en hard disk som dør? :blush:

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...