Gå til innhold

VHS -> DV-kamera -> PC

Anbefalte innlegg

Hva er den enkleste måten å få video fra en VHS kasett inn på en PC?

Har i dag en vanlig stasjonær PC med et firewire kort, et Canon MV550i (mener det er DV inn på dette) og en videospiller med composite/S-video ut.

Det jeg da lurer på om det er noen måte å sende signalene fra videospilleren inn på videokameraet og så videre inn på PC'en, gjerne både lyd og bilde.

Setter pris på svar.

--

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må først koble video og lyd ut fra VHS spilleren til analog inn på kameraet. Sett kameraet i vcr/play modus. Du skal nå på kameraets LCD skjerm se det du spiller av på VHS spilleren. Så overfører du det du vil ha over på en mini-dv kassett ved å trykke opptaksknappen på kameraet.

Deretter bruker du en firewire kabel fra kameraet (DV ut) til PC'ns firewire inngang. Kameraet må fortsatt stå i vrc/play modus. Nå kan du overføre det du kopierte til mini-dv kassetten, over til datamaskinen med passende programvare.

Lenke til kommentar

På mitt Sony TRV 80 kamera så trenger jeg ikke ta opp på DV kassett før jeg så overfører det til PC. Jeg kobler bare den analoge kilden til kameraet mitt, setter kamera i play modus, kobler til firewire kabelen. Så må jeg inn i menyen på kameraet og velge A/V->DV OUT, noe som kalles "pass through" tror jeg.

Så dukker automatisk bildet opp i redigerings programmet mitt. Genialt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok... glemte å legge til at man ikke nødvendigvis MÅ ta opp på kassett først på enkelte kamera... om ikke alle kamera da. Men enkelte videoredigeringsprogrammer krever vel tidskode, og ikke alle kamera kan sende ut dette uten å spille av en kassett tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Ser dette er en over ti år gammel tråd, men metoden er veldig beskrivende for hvordan vi her i familien la over en del VHS-kasetter til PC via et DV-kamera for mange år siden. Tenker derfor den er grei å utvide til hva som er fornuftig codec mm for disse overføringene. Om søket mitt ikke fanget opp eksisterende tråd for codec/innstillinger for VHS så er jeg takknemlig for tips om slik tråd :)

Filene våre fikk en veldig stor størrelse og jeg har lite greie på hva man kan gjøre av re-encoding uten nevneverdig kvalitetstap. Til eksempel tar den største filen på ca 3 timer hele 40 GB, og her snakker vi jo ikke om noen bluray-kvalitet ;)

Noen av filene mine er tatt opp fra VHS via DV-kamera og det som er noe nyere er lagt inn rett fra DV-kamera opptak.

Brukte Gspot v2.70a for å få info fra en av disse filene store filene:

37.2 GB (38,190 MB / 39,107,392 KB / 40,045,969,408 bytes)

Note: 32.3 GB unneeded bytes at end of file
DV Type 2 AVI
Multipart OpenDML AVI (3 parts)
(7048 frames in first part, 256910 frames follow)

PCM Audio
48000Hz  1536 kb/s tot (2 chnls)

Det er lenge siden jeg overførte disse filmklippene, så mulig de største filene er fra DV-kasetter, men er det mulig å redusere størrelsen uten at det går ut over 'kvaliteten' eller redigeringsmulighetene om jeg i fremtiden vil bruke noe og kjøre evt filter e.l. for å gjøre dem bedre??

Kan det evt gjøres med Handbrake eller hvilke program anbefales?

33c7iom.jpg

Lenke til kommentar

Du kan med fordel re-kode til en annen codec. MPEG4/H264, kanskje DivX/XviD e.l. DV-codec brukes under videobehandling og sjeldent (aldri) som slutt-codec.

Et annet problem du trolig får er at du trenger forholdsvis høy bitrate til å være SD (standard definition). VHS har mye støy. Dette registreres som detaljer av encoderne og krever høy bitrate. Du kan eksperimentere med støyredusering.

Lenke til kommentar

Ser jeg i VLC må kjøre de-interlace (og prøve meg frem med forskjellige typer deinterlace), så skulle vel gjerne vært kjørt det ifm re-kodinga også??
Ja ser for meg at annen kodek er mer fornuftig ifm sluttprodukter, men tenkte å krympe til rett størrelse/type uten å miste noe for fremtidig redigering, siden det virker som så stor plass ift at det er VHS og DV som er kildene..

Lenke til kommentar

DV tar mye plass siden det skal ta vare på veldig mye detaljer og kvalitet. I motsetning til andre codecer (AVCHD/H264, DivX, WMV osv) så lagres også hvert eneste bilde i videoen. På andre codecs lagres kun hvert n-te bilde (f.eks. hvert 300 bilde) og i stedet blir de andre bildene generert ut i fra dette med avanserte algoritmer og metoder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja tenkte kanskje jeg kunne kjøre noe lossless codec ift dv2 som ville redusere størrelsen kraftig - gjør ikke noe om det kreves mer datakraft for avspilling og redigeringsbruk senere.. Og så gjerne ha en liten størrelse for mer vanlig bruk og deling..

Nå ser det ut til at jeg bare beholder de DV2 filene jeg har, og supplerer med mye mindre størrelse (med bare litt kvalitetstap og ferdig de-interlacing) til vanlig bruk og deling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...