Gå til innhold

PC til internett kafè/spill??

Anbefalte innlegg

Actima DVD-spiller IDE 16x/40x Tray

AMD Athlon 1.33 GHz OEM (266 MHz bus)

EKL PAPST CPU-Vifte opp til 1,4Ghz (27 dB)

Maxtor IDE ATA-100 40GB 5400RPM

MSI K7N420 PRO Hovedkort nForce420

Chieftec Dragon Midi Tower

2 X PC2100 128MB DDR CL2.5

Microsoft Internet Keyboard PS2

Microsoft Trekker Wheel PS/2 Mouse

Totalt: 5 882 (Prisene er tatt hos komplett)

Jeg ville sett på noe i den stilen her, maskiner som ikke bråker, er rimlige og mer en gode nok til ditt bruk. Om 1 til 2 år setter du inn et nytt skjermkort og har fremdeles god nok maskin. Kunne evt vurdert en CD brenner istedenfor DVD/CD spiller men vet en internettkafè i Trondheim fikk problemer på grunn av

det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du undersøkt med IBM, Compaq, Dell etc etc? Disse gir ofte bra kvantumsrabatter, det er ikke tilfeldig at skoler etc ofte bruker IBM eller Compaq. Du får kanskje ikke verdens kuleste maskiner, men de bør være greie nok for en internet Kafe. Dessuten tilbyr dem vel tilpassing etter behov.

Ellers hadde vel en internet cafe bestående av de nye iMacene sett skikkelig kul ut :smile:

Lenke til kommentar

Jeg mener at du skulle gå for en linux basert løsing.... Da får du gratis software + at du kan kjøre de mest vanlige spillene (quake og cs). Browsing og irc ing vil og gå fint... da har du og muligheten til og legge inn akurat dei som sitter på pc en skal ha muligheit til. (altås ikke root logon... :wink: )

Lenke til kommentar

i Volda har det enettopp startet opp en nettcafe, ikke så stor som det du tenker på, men greit nok. kanskje du kan sende noen mail og kanskje få litt info, tips og mer?

http://www.databakeriet.no

ser ut som en gjennomtenkt og grundig løsning. (Har dog ikke bruk for den da jeg sitter på Hig med ca 3mbit linje på hybelen).

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-04-07 12:00 ]

Lenke til kommentar

du kan jo vurdere å kjøpe stuff brukt, da. det er plenty med folk her på bruktmarkedet som selger sine gamle thunderbirds med hk og pc133-ram fordi de oppgraderer til XP/NW og ddr

samme med kabinetter.. du trenger ikke masse plass til vannkjøling og børti harddisker og cdbrennere. brukte miditowers burde funke fint.

ellers: fornuftig å gå for intellimouse explorer 3.0 .. bedre mus skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Hei !

Får vel komme med en anbefaling jeg og da:

Asus TUSL2-C Hovedkort for S370/FCPGA/2

- I815EP, ATA/100, ATX 920.-

Intel Celeron 1.0 GHz Boxed PC100

- Socket FCPGA2 prosessor m/256kB cache 786.-

Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns

- Minne 168-P 3.3V 735.-

Actima CD-spiller IDE 52x S.A.T (A52T)

- Retail 365.-

Creative Soundblaster Live! Player 5.1

- Lydkort PCI Bulk 370.-

SMC Kort EZ Card 10/100 PCI TPO

- Nettverk Full Duplex RJ-45 180.-

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

- Floppydisk Intern 180.-

Aopen Midi tower ATX HQ48A Blue (P-4)

- Kabinett m/300W Power for Pentium 4 694.-

Asus V8170 GeForce4 MX440 64MB DDR

- AGP, (V8170DDR/T) Tv-Out, Retail. 1341.-

Logitech Wheel Mouse Optical

- USB&PS-2, Bulk 180.-

Western Digital Caviar 20GB IDE 7200RPM

- ATA/100 harddisk 2MB cache WD200BB 920.-

ADi 17" CRT MicroScan E750 TCO-99

- Skjerm 0,25dp 1938.-

Totalt: = 8609.-

20stk. 8609*20 = 172180.-

Høres kanskje litt mye ut, men der har du en komplett maskin som også helt fint kan brukes til spilling. Alt er inkludert unntatt OS, nettverkskabel og frakt. Men, hvis du bestiller varer for mer enn 100000.- bør du få noe rabatt hos komplett.no (les: i allefall noen tusen).

I ide, i allefall om du skal ha lyd, er å kjøpe hodetelefoner.

Du bør vel også ha en server. Anbefaler en noe eldre boks, med linux innstalert, f.eks. slackware.

Da skulle du ha alt du trenger.

Lykke til :smile:

--

Mvh,

Tobias.

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-04-07 13:18 ]

Lenke til kommentar

kjøper han inn på firmaet (starte sitt eget) trekker han jo selvsagt fra moms og legger bare til investeringsavgiften om den ikke har forsvunnet enda.

Dette gjelder stort sett alt som han kjøper inn til firmaet.

Da blir det plutselig ikke så dyrt.

Kan kanskje starte emd 10-12 maskiner og så bygge ut om det skulle bli nødvendig.

Med godt oppsatt win2000 nettverk er det fint lite brukere kan fucke opp. Bare nekte tilgang på alt som kan forandre datamaskinen. Kan i tillegg ta backup og refreshe maskinene hver natt lsik at de er klare for ny giv dagen etterpå.

Dersom det skulle bli trøbbel er det jo bare sjekke når evt. skadelig software ble installert og finne brukeren som la det inn. Be kundene føre seg i en gjestebok med legitimasjon når de betaler.

Har du dyre eksterne enheter på maskinen din så kan disse raskt forsvinne i et overfylt miljø så e om du kan sikre de på en eller annen måte.

kom akkurat på en god ide med dette

Du har øverst en list med lås på.

denne lager du hakk i slik at du får gjennom ledninger, men ikke store nok til at feks. usb kontakter kommer gjennom.

Så fester du bare listen til bordet med et hengsle i ene enden og en lås i andre.

finish.. ingen klarer å få med seg noe uten å ødelegge kontakter og koblinger..

Lenke til kommentar

Å satse på Linux oppsett er farlig, du risikerer å skremme bort potensielle kunder. Et tydelig eksempel er skolen, maskiner med Linux er alltid ledige.. Dvs de fleste foretrekker windows, av mange grunner. Windows XP med system restore burde jo være midt i blinken? Da kan du resette alle maskinene f.eks engang i uken til installasjonsdag, noe som vil spare deg for masse "nedetid" og kluss.

Lenke til kommentar

stopescream:

mailen til databakeriet funker ikke. har du en som funker?

Var foresten en genial ide det derre med muse sikringen.

Jeg tror faktisk det blir nforce hk.

Ellers så er det kommet sinnsykt mye bra tips her!!

Takker så meget!!!

Det er fint å ha et forum :smile:

[ Denne Melding var redigert av: STURM på 2002-04-07 14:24 ]

Lenke til kommentar

Så en annen foreslo det, men hvorfor ikke gå for en pakkeløsning fra dell e.lign? Da er alt, også software, inkludert, du får quickrestore CD-er som kan spare deg for jævlig mye trøbbel, de fleste nyere maskiner leveres vel med XP, så du kan fjerninstallere programmer (eller tar jeg feil der?) Å kjøpe det antallet softwarelisenser du snakker om er jo jævlig dyrt.

Lenke til kommentar

ASUS har fått er frynsete rykte på seg spør du meg. Flere kompiser av meg hadde asus hovedkort før alle har byttet til msi k7t-266 pro2.

Men det jeg ville frem til var at msi sitt n-force (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=18240&t=845&l=2&AvdID=1&CatID=10&GrpID=5&s=pl) er billigere og har de samme tingene i.

Bygget en slik pc til min familie. Genial enkelt og meget stabilt.

Asus hadde forresten en ekstra vifte på hovedkortet sitt. De små viftene er stort sett billige dritt som fort blir full i støv og stopper lett en vakker dag.

Husk at du må bruke TwinMOS sine DDR ram. Vanlig DDR ram funker vist dårlig. 100 200kr dyrere, men verd det.

Lenke til kommentar

ASUS har fått er frynsete rykte på seg spør du meg. Flere kompiser av meg hadde asus hovedkort før alle har byttet til msi k7t-266 pro2.

Men det jeg ville frem til var at msi sitt n-force

( http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl ) er billigere og har de samme tingene i.

Bygget en slik pc til min familie. Genial enkelt og meget stabilt.

Asus hadde forresten en ekstra vifte på hovedkortet sitt. De små viftene er stort sett billige dritt som fort blir full i støv og stopper lett en vakker dag.

Husk at du må bruke TwinMOS sine DDR ram. Vanlig DDR ram funker vist dårlig. 100 200kr dyrere, men verd det.

Lenke til kommentar

HOVEDKORT:

ECS Socket A, K7S5A, LAN,Audio 661,-

CPU:

AMD Duron 1100MHz "In a box" Inkl. kjøler 700,-

HARDDISK:

Maxtor D540DX 40.0GB, IDE100 873,-SKJERMKORT:

Hercules 3D Prophet 4500, 64MB AGP 796,-

MINNE:

Apacer DDRram, 256MB, PC266 804,-

Priser hentet fra ItButikken A/S

Tror dette kunne blitt ganske bra, Hovedkort støtter både DDR og SDRAM, har Audio og LAN

onboard. Skjermkortet er en god del bedre enn GF2MX (Rundt ytelsen til GF2 GTS/PRO) og har

veldig fin 2D og gode stabile drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...