Dorian Gray Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Vi husker alle den videoen som ble sluppet av soldatene som drepte hundene.. DU husker vel at alle snakket om Hjerteløse mordere dreper kjæledyrene til småbarn i Irak.. Og du husker vel også at det viste seg at det var villhunder som bet barna? Poenget mitt er vel egentlig bare at før du har alle fakta vet du ingenting.. Off-topic: ikke si USA er gal, ikke si Bush administrasjonen er gal. Det eneste grunnlaget du har utifra denne filmen er: disse menneske må stoppes.. men viser det seg at de var uskyldig, så kan de fortsette... Lenke til kommentar
PunkFace Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Personer som deg HeRbie irriterer meg litt. Du har helt sikker gode baktanker med å forsvare USA litt i den store USA-hat-bølgen som bygger seg opp. Og du har helt sikkert lyst til å kvervulere litt med meninger som den standard mannen i gata har. (Belive me, I know the feeling!) Men denne videoen har 0,1% viktighet når man ser på alt det andre bevismatriellet som stadig dukker opp. Rapporter om tortur i fengsler. Bilder hvor amerikanske soldater mishandler irakiske fanger. Ta en titt på Guantanamo-basen på Cuba! I hele tatt er USAs alenegang i internasjonale konflikter som denne en TOTALT skremmende tanke. Bush-administrasjonen sitter der ved hjelp av et statskupp! USA har ingen rett til å holde på slik de gjør. Les litt mer av tråden kompis. Jeg prøver ikke å forsvare USA på noen måte. Men mine meninger er irrelevante, de skal ikke påvirke oppfatningen av denne filmen. Det jeg reagerer på er at det er blitt så pop å hate USA, uten å forsøke å skaffe seg et nyansert synspunkt eller mer info bak saken. Det blir mye ensporet "USA suger" stoff, uten noen form eller interesse for god kildekritikk. Helt enig! Det er veldig pop å hate USA nå for tiden, på samme måte som det har vært veldig pop å digge USA de siste 60 årene! Folk bør ikke slenge ut argumenter uten backup uansett om de stiller seg for eller imot. At det var en annen historie bak denne filmen enn det som ble vist er meget mulig, men vi kunne allikevel observere mange brudd på internasjonale krigs-regler i den klippede versjonen. Lenke til kommentar
Drama Llama Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Så denne videoen på internett idag. Viser et amerikansk helikopter som skyter irakere.. Bl.a En som de først skadeskyter og så dreper helt. Usa må stoppes!! EDIT1: Det er fra et Apache helikopter... EDIT2: Det ser ut som om filen er tatt ned fra serveren for noen minutter siden.. Legger ut på ftp.. Dette må ut til folket... EDIT3: La filen ut på ftp.. * Credits til Dingot0m (min bror) for mirror * De hadde ingen garanti for at dette ikke var en selvmordsbomber eller at han hadde en stinger-missil i bilen. Det at han ikke overgir seg eller vifter med hvit flag er god nok grunn til å fyre opp minigunen. Overgir seg? Vifte med hvit flagg? Hvorfor skulle uskyldige bønder gjøre noe av dette? Hvis det hadde vært soldater vi hadde sett på videoen, hadde nok disse overgitt seg da de så et Apache Gunship i horisonten.. De hadde ihvertfall ikke prøvd å skyte det ned eller noe. Tror at de eventuelt hadde bommet stygt. Tror ikke Apache er en flygende legokloss uten manuvreringsmuligheter eller avledningsmissiler, pluss at helikopteret helt tydelig observerte de. Tror det Apache helikopteret var temmelig trygt. Hvis Usa skal drepe alle som eventuelt har et våpen eller noe i den duren, blir det mange drap i irak. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Huff..Var på skolen i dag.. en elev så og lo på det som underholdning! nei slikt blir eg kvalm og det gjør bare at eg blir en enda sterkeere usa motsander... Til som ikke skjønte det... Siste setningen er satt veldig på spissen! Eg er ung ja, men hva slags "argument" er det? Eg er imot måten USA oppfører seg der nede og eg mener at de har alt for dårlig kontroll på soldatene sine. Denne videon alene er ikke det som får meg til å mene det...Tortur er et stikkord her. Er det rart at irakerene motsetter seg usa når mange føler at de har med en ny saddam å gjøre? (igjen, satt veldig på spissen). USA er en stormakt som gjør akkurat det de vil. Dette er ikke bra. Ironisk nok så så skal USA være demokratiets far, men nå virker det som USA trosser verdens demokratiet (FN). Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Her er det noe alvorlig galt. Jeg foreslår at noen lager en tråd med "PAKISTAN OG SOMALIA ER GALE" Den ville bli stengt og folk ville snakket om rasisme før jeg ville rukket å si noenting. Men her handler det jo om USA... USA sier vi hva vi vil om, eller? Igjen kommer du med disse rasisme anklagene. Utrolig. Ja fy flate, for en drittsekk... Jeg er helt enig, det der var bare superrasistisk (Til de som ikke skjønte det, ja, det var ironisk) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Overgir seg? Vifte med hvit flagg? Hvorfor skulle uskyldige bønder gjøre noe av dette? Fordi de ville ha friheten sin tilbake kanskje? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Nå er det ikkje så lett å høyre/sjå eit apache helikopter, du overgir deg ikkje heilt utan vidare fordi du høyrer litt during i det fjerne. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Beklager så mye.. Når jeg sa Usa, så mente jeg og mener Bush-regjeringen. Beklager at jeg feilformulerte meg. Ikke meningen å støte noen Er det Bush-administrasjonen som har beordret dette Apache-helikopteret å gjøre dette? Ehm, nei. Så du må nok lenger ned i "the chain" for å legge skyld her... Dessuten vet dere ingenting om omstendighetene bak dette angrepet. Ingen verdens ting. Dermed blir det litt teit å bare plaffe i vei med all slags kritikk. Hvis ikke disse menneskene var noen fare, så er dette igjen en skuffende hendelse som kanskje må granskes. Når skjedde dette? Hvem hadde ansvar for helikopteret? Hvor var dette? Lenke til kommentar
Döden Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Og befolkningen har en annen "rase" en oss... Å fordømme dette landet for noe befolkningen gjør, er rasisme. Er du rett og slett dum ? Rasisme er slettes meg ikke fordømmelse av folk på grunn av bissarre handlinger til enkeltpersoner. Rasisme handler om hudfarge og negative meninger rundt dette. Heller du som faktisk dreier inn på det rasistiske planet her ved å forbinde et Afrikansk land med rasisme. Alt for mange vet ikke og/eller missbruker ordet rasisme til de grader. Eksempel; Du kaller en utlending dust ved en krangel og plutselig er du "Jûden-hater", Rasist og "Hitler-sympatør". Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hvis dette var militære (noe det sannsynligvis var) så er det forsåvidt greit, de var jo i krig, men de så jo at han var "wounded" men fortsatte å si "hit him". Det er forkastelig. Selvfølgelig må man legge til at i krigssituasjoner så tenker man ikke helt klart hele tiden, mulig at dette var en "glipp" av offiseren... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Tja, disse menneskene hadde uansett full rett til å skyte ned helikopteret og helikopteret hadde full rett til å skyte de, om de var truet. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Overgir seg? Vifte med hvit flagg? Hvorfor skulle uskyldige bønder gjøre noe av dette? Fordi de ville ha friheten sin tilbake kanskje? Mulig han ikke fikk med seg folkevandringen av Irakiske soldater som frivillig la ned våpenene når koallisjonen banket på. Det skal også nevnes at dette ikke var skikkelige soldater, da de mest sannsynlig var bønder som hadde fått valget om å skyte amerikanere, eller bli skutt selv. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Personer som deg HeRbie irriterer meg litt. Du har helt sikker gode baktanker med å forsvare USA litt i den store USA-hat-bølgen som bygger seg opp. Og du har helt sikkert lyst til å kvervulere litt med meninger som den standard mannen i gata har. (Belive me, I know the feeling!) Men denne videoen har 0,1% viktighet når man ser på alt det andre bevismatriellet som stadig dukker opp. Rapporter om tortur i fengsler. Bilder hvor amerikanske soldater mishandler irakiske fanger. Ta en titt på Guantanamo-basen på Cuba! I hele tatt er USAs alenegang i internasjonale konflikter som denne en TOTALT skremmende tanke. Bush-administrasjonen sitter der ved hjelp av et statskupp! USA har ingen rett til å holde på slik de gjør. Les litt mer av tråden kompis. Å? Jeg er rimelig sikkert på at jeg har lest det meste. Hva har jeg gått glipp av? Du har gått glipp av retningslinjene her i forum ang. animerte avatarer Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Generalisering av amerikanere generellt blir påpekt i denne diskusjonen. Slik er det alltid når noen hevder at "amerikanerne er fæle", så er det en amerikaner med stars and stripes på veggen som sutrer over at "uhu, hvorfor skal alle amerikanere dømmes for noe som bare et fåtall av amerikanere gjør!". Faktum er at noen av de største anti-"amerikanske" personene er født amerikaner. Disse gjør en veldig god jobb. Men faktum er også at Bush sitter med makta der borte. Hvorfor? Jo, for det amerikanske folket har støttet ham og gitt ham stemmer. FOR FAEN! De satt og så på når han kuppet det hvite huset!!! Forbruksamfunnet der borte er basert på redsel og folket blir trykket ned i dritten hver eneste dag. "Keep everyone afraid and they'll consume!" Våpnene flyter i gatene, NRA/KKK er en lovlig organisasjon! Hele administrasjonen til Bush sitter i styrer i megainternasjonale selskaper som har økonomiske interesser i krig og faenskap. De 10 bud henger oppe på alle offentlige steder. Homofili er ulovlig i 80% av hele USA. INGEN bør dømmes etter hvor de er født, men jeg mener at det ligger noe bak amerikaner-forakten noen sitter inne med. Folket der borte må snart innse hva USA har blitt og reise seg mot dette! mhm. Helt enig. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hvis dette var militære (noe det sannsynligvis var) så er det forsåvidt greit, de var jo i krig, men de så jo at han var "wounded" men fortsatte å si "hit him". Det er forkastelig. Selvfølgelig må man legge til at i krigssituasjoner så tenker man ikke helt klart hele tiden, mulig at dette var en "glipp" av offiseren... Barmhjertighetsdrap vil jeg si. Hvis jeg hadde vært troende muslim ville jeg mye heller ha blitt drept i kamp mot de vantro og komme til Allah m 1200 jomfruer enn å ligge skadeskudd på et sykehus in the middle of nowhere. Tja, disse menneskene hadde uansett full rett til å skyte ned helikopteret og helikopteret hadde full rett til å skyte de, om de var truet. Hvis du fulgte Saddams grunnlov hadde de sikkert rett til å skyte på amerikanerne. Det er ingenting som heter fair play i krig, det handler om liv og død. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Fiskepinna, hvis grunnlaget for å gå til krig er får å gi bedre forhold til folket der skjønner jeg ikke holdningen din. Noe er galt... Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Ok, her vil jeg nå komme med en påstand. Vurder så om den er rasistisk... Enig.. Somalia er helt ville... Du så personen som prøver å krabbe vekk? Å drepe en skadet fiende med vilje er en krigsforbrytelse ifølge internasjonal lov.. Ikke det at Somalia bryr seg med internasjonale lover da... Alle disse somalske familiehærene burde blitt stilt til ansvar for desse handlingane. Er rett og slett farlig at dei får fritt spelerom til å gjere akkurat det dei vill overalt. Dette er utsagn klipper dirkete fra tråden, men USA og US Army er skiftet ut. Dette vil dere sikkert mene er både rasistisk, nazistik, facistisk etc. Men merk dere, den eneste forskjellen er at USA og US army er skiftet ut med et annet land... USA virker som om er det eneste landet man kan hakke på "ustraffet" og "uflammet" For en gangs skyld er jeg litt enig med deg joackimR, dette innlegget i starten tok alle i USA over en kam, det var feil. Men nå er topicen endret, så nå er den litt bedre. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Var mer generaliserende enn rasistisk da! Ingen har vel snakket om rase, såvidt jeg kan se? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Var mer generaliserende enn rasistisk da! Ingen har vel snakket om rase, såvidt jeg kan se? Jeg sa at jeg var litt enig med joackimR, ikke helt enig. Han understreket et viktig poeng. Når det er snakk om noe fælt som har skjedd i Irak, så kommer utsagn med; USA har gjort ditt eller datt. USA er et land man kan ikke beskylde alle personene i landet for hva en gal president eller noen soldater har gjort. (det var jo de som som stemte på presidenten, men de kan alikevel ikke beskyldes.) Lenke til kommentar
Decline Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hvem kan ikke være enig? Isåfall er man vel litt ignorant... Men det er jo uansett en grunn til at usa får slik fokus. Det er jo tross alt en supermakt som ser på seg selv som den belærende kjempe som skal passe på at alle følger deres regler, det er et land med stor innflytelse (imperialisme om du vil) økonomisk, sosialt, politisk, militært gjennom kultur osv. Dessuten er det et land som mange må mene noe om i dag. Noen sier det har blitt flere kritikere, men kanskje har det bare blitt flere som har dannet seg en mening om det usa foretar seg, om de støtter eller ikke? Jeg mener det samme om alle imperialistiske land. Og det er ikke bare noe jeg sier, for jeg tror ikke imperier vil fungere, og de har ikke gjort det før (selv om det ikke nødvendigvis er noe bevis). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå