WhiteFire Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 For noen dager siden begynte IBM GxP60 harddisken min å resette seg selv i tide å utide. Til slutt ble den hengende i en loop av resets helt til OS klikket. Når seg så slo av maskinen, ville den være avskrudd i ca. 10sekunder før den startet fint av seg selv igjen og loopen av resets fortsatte. ??? IBM diskene har hatt mildt sagt dårlig rykte, så jeg var egentlig overrasket over at den varte så lenge som 3år. Etter litt stressing fikk jeg kopiert over alle data uten at OS klikket, til den nye WD Caviar 200GB hd'n min. Lykkelig og fornøyd koblet jeg fra GXP'n. Først fikk jeg ikke satt WD'n i ultradma-modus, men etter at jeg byttet posisjon på kabelen gikk det greit. Idag begynte WD disk'n min å oppføre seg akkurat likt som GXP'n. Tenker med meg selv at det er for drøyt at jeg skal miste begge diskene på så kort tid. La tilfeldigvis merke til at det manglet ca 0,5cm ledning på en av lederne til udma-kabelen. Er dette normalt? Byttet til standard IDE kabel og kjører nå UDMA2. Dette har for en kort stund virket, men jeg er ikke overbevist. Er begge diskene mine på vei til graven? Er det kontrolleren på hovedkortet mitt som er blitt sprø? Er det rett og slett bare ledningen? Alle forslag mottas med takk. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hvis det funker nå, så burde du kanskje ventent med å poste denne posten til den eventuelt klikker igjen. Tror neppe at den begynner å resette igjen. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Klikkingen har kommet og gått en lengre stund. Mye lettere for meg å feilsøke hvis jeg kan utelukke at det er ledningen og hvis jeg hadde visst i detalj hva det er som får en harddisk til å gjøre en "self reset". Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Det er en seriøs feil på de diskene. Regn med at den tar kvelden. Har selv hatt tre GXP-disker som har konka. Det er en møkkadisk Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Nå har det hendt at en skada ide-kabel kan føre til klikking av disk.. så vent og se littegranne? Lenke til kommentar
Jannern81 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Samme skjedde med en ibm disk jeg hadde. (husker ikke hvilken) kom med fæle klikke lyder, så jeg kopierte det jeg trengte over på en annen disk og litt etter begynte den å klikke og. som om ibm disken hadde smittet den. (var ikke virus) så var bare å sende den inn og få ny disk. Ingen jeg har snakket med som vet hva den feilen var. Personlig tror jeg det kom av at hdd var ganske enkelt for varm. men min mening Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 I Udma100 kabler er det kuttet i leder nr 34 før (Master)Sort connector, eller vanligvis isoleres denne nå i kontakten. Det kan virke som du har blitt infisert med V I R U S , det er det første som slår meg , etter å ha lest innlegget ditt Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Det er nyheter, men ikke gode nyheter. Det betyt at feilen sannsynligvis ligger et annet sted enn ledningen. Det er rart at ting fungerer tilsynelatende etter at jeg byttet til en uskjermet 40pins ledning. Er virkelig nysgjerrig på hva som kan få en pc til å slå seg selv påav seg selv. Har Norton Antivirus 2004 med nyeste oppdatering. Ingen virus her. Ikke noe Adaware for den saks skyld heller. Hvorfor i alle dager er leder nr 34 kuttet? Og hvorfor før master? Vil det si at ledningen bare virker en vei? Hadde uansett den delen der lederen var kuttet koblet til kontrolleren på hovedkortet. Burde seriøst stått informasjon om dette i installasjonsguiden sammen med at master skal stå på slutten av kabelen :-/ Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Etter å ha kjørt udma2 i lengre tid uten problemer, fikk jeg omsider somlet meg til å kjøpe en ny ultra-ata kabel. Ble usikker på lengden og valgte selvsagt en 80cm. Masse ide-ledning i pc'n! Etter å ha koblet den til begynte diskene å gjøre klikkelyden igjen. Gikk gjennom de forskjellige kontaktpunktene og dyttet kabelene godt nedi. Nå har ting fungert i nesten 2 døgn. Ser ut som om dårlig kontakt har vært problemet. Lenke til kommentar
Josef Minde Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Leder nr 34 er kuttet for at du skal kunne bruke cable select på harddiskene, pc'n bestemmer da selv hvem som skal være master og slave av dem. Lenke til kommentar
enl Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg har hatt samme problemet, og løsningen viste seg å være å bytte molexplugg Lenke til kommentar
jornt Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Har hatt samme problem jeg også - disken klikka og data forsvant, filer ble utilgjengelige osv. Det var IDE-kabelen som enten var for lang, eller av for dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hadde noe av det samme problemet med en WD120 GB disk... Viste seg at det var strømforsyninga som var for liten... (Finner fremdeles feil i SMART med WD diskverktøy... ) Lenke til kommentar
Einar82 Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Har også hatt samme problem, bytta Y-kabelen så funka det fint Lenke til kommentar
fAke_ Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Har hatt dette problemet. Disken min gikk til h..., men jeg fikk redda 98% av informasjonen på den. Sendte den inn til rep og fikk ny tilbake. Har også en annen tilsvarende disk. Den oppgraderte jeg med ny firmware, og har jeg ikke hatt problem med den. Les mer om "Deathstar" diskene her. For de som ikke har hørt den lyden og som har en IBM GXP disk, anbefaler jeg at dere hører på slik at dere kan reagere umiddelbart skulle det skje... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå