[-GoMp-] Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg så videoklipp fra Unreal3 engine... FY F***! Den dagen de fleste spill har sånn grafikk og bedre er jeg i himmelen! 3Dc høres jo egentlig veldig bra ut! ER jo en praktisk ting, ikke noe å si på det. Men jeg tror dicplacement mapping også er en fin ting å ha når man skal lage realistiske detaljer... Men uansett så tror jeg ikke at noen spill som er rett rundt hjørnet vil bruke hverken SM 3.0 veldig mye, eller 3Dc. "ooh aah, FarCry kommer til å bruke SM 3.0!!" Ropte folk. Og nå viser det seg at de kanskje ikkke bruker det så mye likevel. Mulig det samme gjelder 3Dc? Ja, de hevder de skal være lett å implementere "støtte" for det i eksisterende spill. Men det gjelder jo også SM 3.0. Uæææ jeg blir litt...forvirra. Jeg gleder meg til om en drøy måned, eller sommeren hvertfall. Da har det kommet "ordentlige" drivere og muligens flere spill som bruker SM 2.0 hvertfall, muligens SM 3.0 funksjoner også. Når kommer DX9.0c btw?? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Ja, når kommer DX9.0C? PS3.0 vil jo være uvesentlig før DX9.0C er utgitt i tillegg til ett spill med PS3.0 støtte er utgitt også. Regner med jeg vil klare meg med PS2.0 på de kommende spillene. Jeg skulle likt og sett benchmarks av flere DX9 spill dog. For meg virker det som ATI ligger et hestehode foran på de fleste DX9 spill. Og det er jo DX9 de kommende spillene vil bruke... Men at ATI 'uventet' brukte PS2.0 fremdeles er bare sjøsprøyt. Alle som har lest hardware nyheter de siste månedene har fått med seg ryktene om at ATI fremdeles bare ville støtte PS2.0 ovenfor 3.0. Så må si jeg ble temmelig lite overraska der gitt. Endret 5. mai 2004 av MrMarbles Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Dette vil jo vise seg når det skal testes på den nye versionen av 3Dmark (2004?) somkrevde PS3.0. Da vil det ikke nytte for ATi å komme med wannabe løsninger! Når skal folk skjønne at det er ikkje 3DMark, men ytelsen i spela som gjeld? Eit program som gir fordeler til eit av korta er ubrukelig for å sammenligne med Endret 5. mai 2004 av zeph Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Hvis en hadde spurt et antall utviklere, er jeg ikke i tvil om at de ville ment at SM3.0 (kanskje spesielt FP16 blending og vertex-teksturer) er viktigere enn 3Dc. Men for vanlige brukere er ingen av delene egentlig særlig interessant enda. Før det kommer spill som virkelig utnytter det, vil det ha kommet minst èn ny generasjon med grafikkbrikker. Endret 5. mai 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
genesis Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) *postet inlegget feil plass Endret 5. mai 2004 av genesis Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 1. støtter X800 displacement mapping?2. virker 3Dc på displacement mapping? X800 støtter _ikke_ displacement mapping. hmm.. ganske rart at carpaint demoen til R3x0 viser displacement mapping. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Bra initiativ av ATI, får bare håpe det ikke går med dette som det gjorde med TruForm... des,OUT! Det var jo det jeg hadde tenkt å si, jo... Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hehe, gikk nettopp opp for meg(litt overdrevent:P) at nVidia's ytelse ofte er driver relatert,men jeg har ikke hørt så mye om ytelse og Ati? Kanskje kjekt for nVidia det. En annen ting jeg syns er FRYKTELIG rart, er NV40's veldig lave klokkefrekvens på kjernen. Hva er dette forno a?? Mitt FX 590U har jo 450MHz core... ATi har gått opp i klokkefrekvenser, mens nVidia har trappet ned?? Henger jo ikke på greip. Er det mulig for nvidia å f.eks slippe drivere som støtter høyere klokkefrekvenser, dvs klokker opp korta??*spent* Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) 6800U har flere transistorer (er mer kompleks) som begrenser klokkefrekvensen, men de ekstra pixel pipelinene (12-16) øker mengden grafikk som kan behandles , derfor er den lavere frekvensen ikke noe problem. Endret 5. mai 2004 av Smirnoff Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Syns likevel de kunne hatt høyere klokkefrekvens...hehe. Da hadde det ikke vært snakk om noen ytelses-problermer hvertfall! Lenke til kommentar
laerda Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 ' date='05/05/2004 : 20:46'] Syns likevel de kunne hatt høyere klokkefrekvens...hehe. Da hadde det ikke vært snakk om noen ytelses-problermer hvertfall! Ytelsen til 6800 er vel neppe et problem Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hvis NVidia går over til en lav-k prosess som ATI, vil det nok gi dem litt mer å gå på i frekvens. Kanskje NV45? R420 produseres av TSMC. NVidia sin nåværende partner, IBM, tilbyr så vidt jeg vet ikke lav-k. Lenke til kommentar
jasco Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Som spillutviklerene bak serious sam 2 viser så er det vist veldig enkelt å implementere 3Dc i spill. Nvidia har enda ikke greid å vise fram noen spill med ordentlig ps 3.0. FarCry Det er i alle fall riktig vei man går, grafikken skal ikke bare være rask, den bør være pen også. 3Dc er fint teknologi det, men tror nok PS3 kan gjøre mye av samme nytta. Displacement mapping er jo fint også Far cry bruker Ps 2.0 i følge : http://www.hardocp.com/article.html?art=NjExLDQ= Angående komprimeringsteknologien så skal den være mer effektiv og har ingen ytelsetap i forhold til ukomprimerte bilder, det ser også ut som den gir penere resultat enn andre former for komprimering. Ps 3.0 Er shader relatert og har ingen ting med måten bilder komprimeres på. Ps 3.0 er også et Pr jippo da man ikke har støtte for det før DX 9.0C kommer, og før den tid blir det vell vanskelig å vise ytelsen i praksis. Når de introduserte 6800 kortet ble Farcry vist med pixel shader 3. Det nVIDIA ikke sa noe om var at det ble vist mot pixel shader 1.4 og ikke 2. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Dette vil jo vise seg når det skal testes på den nye versionen av 3Dmark (2004?) somkrevde PS3.0. Da vil det ikke nytte for ATi å komme med wannabe løsninger! hu cares om 3dmark 04 krever det hvis det ikke støttes i spill? er det visuelle forskjeller på 3,0 og 2.0 da?? og jeg tror det var snakk om at 3Dc skulle bli tilgjengelig for alle etterhvert? Who cares om 3dmark 04 vil kreve det eller ikke kreve det. Man kjøper grafikkort for å spille spill og ikke simulere spill.. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hva skjer da hvis man eier X800 og vil spille et spill som krever PS3.0 (når den tiden kommer) ? Dette blir jo en smule jalla. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hva skjer da hvis man eier X800 og vil spille et spill som krever PS3.0 (når den tiden kommer) ? Dette blir jo en smule jalla. Dersom en spillprodusent lager et spill som KREVER PS3.0 for og spilles før PS3.0 har blitt ordentlig innkjørt og utbredd (mange mange år til), så er det og grave sin egen grav. Regner med dersom et spill har mulighet for PS3.0, så vil det sikkert fungere med PS2.0/PS1.x også (bakoverkompatibilitet). Husk at det ytterst få spill som bruker PS2.0 allerede. stor-titlene som blir lansert iløpet av 2004 blir alle basert på PS2.0. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hva skjer da hvis man eier X800 og vil spille et spill som krever PS3.0 (når den tiden kommer) ? Dette blir jo en smule jalla. Når spill krever PS3.0, er sikkert X800 utdatert. Tenk på DX9 f.eks. Det er jo først nå at det blir vanlig for spill å støtte det, og det er vel ingen spill som krever full DX9 støtte. Hvis ikke skjermkortet støtter DX9, så dropper det jo bare de tingene som bruker DX9. Så hvis et spill støtter PS3.0 og kortet ikke gjør det, så vil jo alt funke, bortsett fra snackset som bruker PS3.0. Den gangen det kommer et spill som krever PS3.0, er nok X800 for dårlig til å dra det uansett... Lenke til kommentar
CuEdge Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 1. støtter X800 displacement mapping?2. virker 3Dc på displacement mapping? X800 støtter _ikke_ displacement mapping. hmm.. ganske rart at carpaint demoen til R3x0 viser displacement mapping. Ati har helt siden 9700 støttet hardware assisted displacement mapping, antar derfor at også X800 gjør det. Dette er ikke det samme som å støtte det direkte i hardware. Eneste skjermkort jeg vet om som klarer det er Matrox Parhelia. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 1. støtter X800 displacement mapping?2. virker 3Dc på displacement mapping? X800 støtter _ikke_ displacement mapping. hmm.. ganske rart at carpaint demoen til R3x0 viser displacement mapping. Ati har helt siden 9700 støttet hardware assisted displacement mapping, antar derfor at også X800 gjør det. Dette er ikke det samme som å støtte det direkte i hardware. Eneste skjermkort jeg vet om som klarer det er Matrox Parhelia. Egentlig svar til MistaPi dette: les mere om hvordan displacement mapping fungerer på dagens hardware her så forstår du: http://users.belgacom.net/xvox/ Still it proves to be possible to implement a form of hardware displacement mapping with the available hardware. The tessellation can be emulated with vertex morphing, and the vertex texturing can be emulated with vertex streams Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Husk også at selv om en funksjon "endelig" er tilgjengelig direkte mot driveren/kortet (PS3.0) så betyr ikke dette at kort som ikke har PS3.0 ikke klarer å emulere/fabrikere en tilsvarende effekt ved hjelp av programmeringstriks og utnyttelse av "eldre" standarder. Det er det demoscenen har gjort i alle år i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå