Casle Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hei igjen Håper det er noen med peil på macro-fotografering her på forumet... :-) For å ta macro fotografier av insekter er man jo avhengig i å oppholde seg et stykke fra insektet, hvis ikke flyr det vekk! Hvor nærme må man med f.eks Sigma sin 105mm macro? Altså hvor langt unna kan jeg stå og likevel komme nærme nok for å få et bra bilde? Jeg ser jo at Sigma også har macrofunksjon på sitt 70-300mm, men 105mm er et bedre og mer lyssterkt objektiv... er derfor litt i villrede. Vil 105mm duge? Mvh C Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Eg vil tru 105 mm gir passeleg avstand. Ligg unna zoom-objektiv med "makro". Eit skikkeleg makroobjektiv er sylskarpt, medan den optiske kvaliteten til ein zoom er mykje dårlegare. Dessutan får du sjeldan ekte makro (1:1-forstørring). Sigma 70-300 mm har 1:2-forstørring, altså berre halvparten så stor forstørring. Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg har en Sigma 70-300. På 300mm fokuserer den til enden på solskjermen er ca 65 cm fra. Den er kanskje ikke superskarp på 300mm. Har man stor blenderåpning blir dybdefokusen veldig kort når man er så nær ved så mye zoom. Det er snakk om bare noen millimeter... Her er en 100% crop av et bilde 300mm, F8. Øyet på ham på 200-lappen: Hele bildet. (Ca. 4,5 cm bredde) Lenke til kommentar
terjed Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Skal du fotografere innsekter ville jeg nook valgt Sigma sin 105mm (eller lignende). Det har som sagt 1:1, og små innsekter vil komme ganske mye mer "frem" på et slikt objektiv. På et 10D eller 300D vil det tilsvare ca 160mm. Det er nok en fornuftig brennvidde også. Mer tele enn det vil også bli mer ømfintlig for bevegelse i kameraet (eks. speil som slår opp på 300D), samt det er dyrere med lyssterkt makroobjektiv med større tele. Hvis du vurderer å kjøpe et billig og bra makroobjektiv kan du jo også vurdere Canon 50mm makro (se 50mm testen på Akam). Utrolig skarpe og fine bilder med det objektivet. Så koster det heller ikke mer enn ca 2.600kr på nettet i Norge. Lenke til kommentar
sondringen Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Nokon som har bilder tatt med Sigma 105 mm? Eg er i ferd med å kjøpe eit Nikon D70 og skal ha eit makro-objektiv. Er det nokon som har erfaring med Sigma 50 mm makro? Kva vil forskjellen bli? S Endret 6. mai 2004 av sondringen Lenke til kommentar
terjed Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Sigma 105mm makro er vurdert i flere seriøse tester på nettet (søk litt så finner du), og er blant annet vurdert i tester som minst like bra som Canon sitt klassiske 100mm makro. Ca 100mm (90, 100, 105) er vel makrofotografenes favoritt om jeg ikke tar feil. Har ikke erfaring med disse selv, men lener meg fullstendig til de testene jeg har lest og reviews gjort av andre (har lest mange, da jeg sikler på dette selv). Det fine med disse 100/105mm er at du får en passe distanse til objektet (kan bla. være vanskelig med lys når man kommer for nære), og i tillegg får 1:1 forstørring. Har sett utrolig mange fine makrobilder av insekter og annet "smått" i bildegallriet på f.eks Photo.net, tatt med diss objektivene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå