skisvein Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Vurderer kjøp av digitalt speilrefleks. Er middels aktiv /dyktig amatørfotograf med noen Canon objektiver som jeg tenkte å bruke videre. Har følgende alternativ: kjøpe brukt Canon D60 til ca 8000,- eller kjøpe nytt Canon 10 D til ca 13500. Noen anbefalinger og erfaringer? Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Har et 10D-kamera selv, og har brukt et D60 i noen uker (lånekamera). Personlig liker jeg 10D bedre, av følgende grunner: - Enklere å stille ISO-verdi (fra knapper på kameraet i stedet for menyen, slik det var på D60). Generelt mer brukervennlig, selv om det er forholdsvis små forskjeller. - Mulighet for høyere ISO-verdier. Det finnes en rekke andre forskjeller også, men disse hadde ingen praktisk betydning for meg (såvidt jeg husker - det er et par måneder siden jeg brukte D60'en). Spørsmålet er om disse, og det faktum at D60'en er brukt, er verdt prisforskjellen på 5500 kroner. Det kan jeg ikke svare deg på Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 I tillegg til det som alledere er nevnt, er autofokusen langt bedre på 10D. Både hastigheten og følsomheten i lite lys er bedre, og særlig det siste. Faktisk var AF-følsomheten på D60 et argument for å kjøpe Nikon D100 i stedet. CMOS-sensoren i 10D skal også være bedre, bl.a. leverer den mindre støy. Har selv et stk 10D og er veldig fornøyd. Solid hus, utrolig kjapt å bruke og ikke minst: meget bra bilder. Lykke til Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 10D er ikke lenger å få tak i nytt hvis da ikke en leverandør fortsatt har ett på lager. Over sommeren kommer en arvtaker til 10D som skal være vesentlig raskere og bedre. Kjøp deg en rimelig brukt nå og vent på den nye modellen! Navnet til den nye "10D" er ennå ikke klart, men jeg venter i spenning. Release vil være i august/september. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 10D er ikke lenger å få tak i nytt hvis da ikke en leverandør fortsatt har ett på lager. Over sommeren kommer en arvtaker til 10D som skal være vesentlig raskere og bedre. Kjøp deg en rimelig brukt nå og vent på den nye modellen! Navnet til den nye "10D" er ennå ikke klart, men jeg venter i spenning. Release vil være i august/september. Tullprat! Det er ingen som vet hva som vil komme til høsten. Ikke de som jobber i Canon engang vet 100% sikkert hva. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 10D er ikke lenger å få tak i nytt hvis da ikke en leverandør fortsatt har ett på lager. Over sommeren kommer en arvtaker til 10D som skal være vesentlig raskere og bedre. Kjøp deg en rimelig brukt nå og vent på den nye modellen! Navnet til den nye "10D" er ennå ikke klart, men jeg venter i spenning. Release vil være i august/september. Tullprat! Det er ingen som vet hva som vil komme til høsten. Ikke de som jobber i Canon engang vet 100% sikkert hva. Tullprat og tullprat, tro ikke det.? Min lokale Canon-forhandler sier i allefall at han ikke får lagt 10D i bestilling lenger hos Canon. Om dette er pga leveringsproblemer eller fordi det kommer en ny model vet jeg ikke, men han antar at det kommer en ny model til høsten. Det er vist ganske vanlig når han ikke får lagt populære varer i bestilling hos Canon. Vet ikke hvilke messer som er til høsten, men det kommer nok en ny Canon-model da Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Er det ikke Photokina snart? Hvis det kommer noe nytt snart, så lanseres det sikkert da. 10D har det vært "umulig" å få tak i i flere måneder. Men senest for ett par uker siden fikk vi ett av de mange 10D vi har i restordre hos Canon (forsvant selvfølgelig fra hylla med en gang). Dette har vært slik fordi det legges så stor vekt på produksjon av 300D at de ikke klarer å produsere særlig mange 10D. Men det burde vært ett mindre problem nå... så jeg ser det som naturlig at det kommer en 10D mark II eller lignende... ett slags svar på D70 kanskje? Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Er det ikke Photokina snart? Hvis det kommer noe nytt snart, så lanseres det sikkert da. 10D har det vært "umulig" å få tak i i flere måneder. Men senest for ett par uker siden fikk vi ett av de mange 10D vi har i restordre hos Canon (forsvant selvfølgelig fra hylla med en gang). Dette har vært slik fordi det legges så stor vekt på produksjon av 300D at de ikke klarer å produsere særlig mange 10D. Men det burde vært ett mindre problem nå... så jeg ser det som naturlig at det kommer en 10D mark II eller lignende... ett slags svar på D70 kanskje? Er forhandler selv og var i samtale med Canon på torsdag ang 10D. 10D er ikke lenger å få tak i. Siterer vår kontakt hos Canon: "Det er ikke å legge skjul på at 10D kommer i ny utgave om ikke lenge". 10D er forøvrig ingen konkurrent med D70. Ei heller er 300D. Forbruker-messig kan det nok være det, men da går det mere på hvilket objektiv som leveres i kit-pakken og ikke minst følelser. Dette er tre forskjellige modeller. Den 10D vi har i dag er etter min mening et langt bedre kamera enn D70.. Ser virkelig frem til å få D10 "mark II" i nærmere øyesyn! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Tenkte mere på at de kanskje senker prisen såpass mye på den nye 10D, at den prismessig blir en konkurrent til D70. Koster 10D bare ett par tusenlapper mer enn D70, så er den mye mer aktuell med en gang. Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Tenkte mere på at de kanskje senker prisen såpass mye på den nye 10D, at den prismessig blir en konkurrent til D70. Koster 10D bare ett par tusenlapper mer enn D70, så er den mye mer aktuell med en gang. Kunne ikke vært mere enig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå