Gå til innhold

Full/Half Duplex på nettverkskortet ?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har trøbbel med internetoppkoblinga mi i det siste (adsl 704/128 tele2). Problemet har vært at jeg plutselig mister oppkoblinga mi, og må restarte maskina for å komme "back online". Enkelte ganger har jeg også måtte restarte modemet.

Ringte til tele2, og de sa at jeg måtte kjøre med full duplex på nettverkskortet.

Hmm. Siden jeg ikke ante hvordan jeg gjorde dette i linux, butet jeg opp windows2000. Har ikke hatt trøbel etter at jeg gjorde dette, men jeg vil jo gjerne tilbake til linux igjen.

 

Så spørsmålet er, hvordan finner jeg ut hviken Duplex-mode jeg bruker i linux? Hvordan skifte mellom full og half?

 

Har prøvd meg med programmene mii-diag og mii-tool, med følgende output:

 

root@libranet:/home/geirj# mii-diag

Using the default interface 'eth0'.

SIOCGMIIPHY on eth0 failed: Operation not supported

root@libranet:/home/geirj# mii-tool

SIOCGMIIPHY on 'eth0' failed: Operation not supported

no MII interfaces found

 

 

Noen som har noen tips? Går det ant å "kompilere inn" Full Duplex i kjernen.

 

Maskin:

 

Libranet 2.8.1, kernel 2.4.26

amd 2500+

abit nf7 v2. hovedkort (nforce2)

512mb ram

Rheltek nettvekskort

704/128 adsl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg husker rett så er det en "full duplex" hake i kernel configen ja.. Du får gå gjennom å se.

 

Er vel RealTek chipset du har? -- RealTek funker meget bra med linux, har selv mange maskiner med det chipsettet (Jensen Nettverks kort osv).. Høres ut som det er Tele2 som har en rar løsning. Men prøv å sjekke kernelen samt litt av dens dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Takker for svarene.

Jeg har nå enabla "nettverkskortet" på hovedkortet, i håp om at mii-diag og mii-tool skulle fungere,- noe de ikke gjør.

 

Tenkte jeg skulle prøve å rekompilere kjernen, og hake av for Full Duplex, men fant ikke den muligheten. Kanskje jeg må oppgradere til 2.6.5-kjernen?

Har tatt kontakt med support'n til Libranet, håper at de kan komme med noen tips.

Lenke til kommentar

Full eller halv duplex er da ikke noen global verdi for kjernen? Dette er noe drivere implementerer og det skal ideelt sett aldri trengs å settes manuellt. Du får en feilmelding på et ioctl request noe som tyder på at dette kan være relatert til kjerneversjonen du kjører i forhold til kjernen net-tools(mii-tool) pakken din er bygd mot...

Kjører du 2.6? I så fall prøv å kompilere mii-tool selv.

Lenke til kommentar

Låsing av duplex er relativt vanlig å gjøre, fordi protokollen for å stille inn dette automatisk har en tendens til å oppføre seg merkelig dersom det står auto i begge ender......

 

Tror det skal være løst på nyere switcher/nettverkskort, men det er gjerne gigabit-ethernet.....

Lenke til kommentar
Har dette skjedd deg ofte? På hvaslags hardware?

Jeg kunne miste internettforbindelse 3-4 ganger daglig. Etter at jeg snakket med suport'n til Tele2 satt jeg nettverkskortet til Full Duplex i Win2000. Etter dette kjørte jeg Windows i noen dager uten problemer. Antok at det var dette med duplex'n som var problemet, bootet opp Libranet, og har kjørt dette siden. Uten problemer så langt.

Det skal nevenes at jeg nå ikke bruker Realtek nettverkskortet lengre,- har fått onboard nettverkskortet til å fungere.

 

En ting jeg oppdaget,- når jeg brukte Realtek kortet, så blinkket 100M lampa på modemt mitt når jeg brukte linux. Nå som jeg bruker onboard kortet, blinker 10M lampa. Så jeg vil anta at jeg nå kjører med enten "10 Full Duplex" eller "10 Half Duplex."

 

 

Vel, i dag har oppkoblinga fungert uten problemer, men sitter bare å venter på at det skal skjære seg igjen. Er i dialog med suport'n til Libranet for å finne ut engang for alle hvilken duplex mode jeg kjører i.

 

Hvorvidt Tele2 bare bruker dette med duplex som en unskyldning for at de egentlig ikke vet hva som er problemet, har jeg for liten kunnskap om nettverk/internett til å uttale meg om.

 

Hardware:

Hovedkort - Abit nf7 v.2

Cpu - Amd 2500+

Ram - Twinmos 512mb pc3200 ddr winbond

Grafikk-kort - Gforce2 Ti

lydkort og nettverkskort - intergret på hovedkortet

 

Har prøvd med en annen komputer, en venn var over en tur med pc'n sin. Er ikke sikker på hvilken hardware som var i maskina, men han kjørte Libranet 2.8.1,- kernel 2.4.26,- samme som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...