Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lydinstallering


Anbefalte innlegg

Har litt problemer med å installere et annlegg i en bil, har aldri gjort det så er veldig usikker på hvordan dette skal gjøres.

 

Har 4 stk 6x9ere i kasser, pluss en 15".

 

Hver 6x9er i koblet til hver sin kannal på forsterkeren(f.eks høyre-bak), og subben er på sub-kannalen.

 

Strøm er koblet til fra batteriet, med sikring, til forsterkeren. Forsterkeren har også en kondenssator med sikrig. Mener forsterkeren er jordet.

 

Det er koblet til to lyd-kabler (RCA?) fra cd-spiller til forsterker.

 

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal få brukt iso-kontakten på forsterken, og få koblet strøm til cd-spilleren.

 

Har som sagt aldri gjort dette før. Skjønner meg ikke på den iso-kontakten, for den jeg fikk var liksom 20cm lang, holder jo ikke det :)

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal få brukt iso-kontakten på forsterken, og få koblet strøm til cd-spilleren.

 

Har som sagt aldri gjort dette før. Skjønner meg ikke på den iso-kontakten, for den jeg fikk var liksom 20cm lang, holder jo ikke det :)

Tusen takk for all hjelp!

ISO kontakten ? den skal vel bare koples mellom cd spilleren og bilens iso kontakt ? (ikke forsterkeren?) da blir det jo strøm automatisk... Eller er jeg på bærtur nå ?

Lenke til kommentar

Her er en lett variant på hvordan det burde gjøres:

 

CDspiller, med signal kabel (legges langs f.eks. venstre side, for å unngå støy), kobles til forsterkeren sammen med remote kabelen(for å skru av og på forsterkeren).

 

Legg sikringen så nærme batteriet som mulig, dvs i motorrommet. Trekk kabel fra + polen på batteriet til sikkeringen og langs bilens høyre side, for å unngå støy. Koble kabelen på + på kondensatoren. Minus henter du i fra et jordingspunkt i bilen, f.eks. i beltefeste i baksete, og så inn på kondensatoren. Fra kondensatoren kobler du + på + og - på - på forsterkeren.

 

Det er litt avhengi av for en forsterker du har, hva det står på linje utgangene. koble høytalerne på linje ut + / -, enten så brokkobler du (hvis du har en 4 kanals forsterker) eller så må du ha to forsterkere (for å drive 4 høytalere og en basser).

koble bassen på utgangen som er merket for det.

 

ISO kontakten er som SpkStrp sier, for å koble sammen cdspilleren's ISO kontakt med bilens ISO kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det til. Tusen takk, men har et par spørsmål til.

 

Alt er koblet til å fungerer som pinne i grete, men nå jeg spiller av musikk så hvert femte sekund kommer det en svak knitrelyd. Det er ikke kilden.

 

Husker at forsterkeren (Rockford Fosgate 600 punch) har en 12v+ inngang og en REM inngang, begge må ha strøm for å starte forsterker. Men bare lurer på om hver av de må ha en egen strømkabel, kan det stemme?

Lenke til kommentar
Jeg fikk det til. Tusen takk, men har et par spørsmål til.

 

Alt er koblet til å fungerer som pinne i grete, men nå jeg spiller av musikk så hvert femte sekund kommer det en svak knitrelyd. Det er ikke kilden.

 

Husker at forsterkeren (Rockford Fosgate 600 punch) har en 12v+ inngang og en REM inngang, begge må ha strøm for å starte forsterker. Men bare lurer på om hver av de må ha en egen strømkabel, kan det stemme?

Hjelp! remoten er vell bare svak styre strøm fra spilleren og ikke direkte fra batteriet? Det er offte en remote ledning på rca kabalen (lydsignal mellom spiller og forsterker)

Anbefaler at du kopler dette fra hverandre snarest om det koplet feil !!

Lenke til kommentar

Hvis remote kabelen er koblet direkte på batteriet - > forsterkern, tappes batteriet rimelig fort. Da står nemmelig forsterkeren på hele tiden.

Remote kabelen er en liten tunn kabel som skal gi bittelitt spenning når cdspilleren skrus på. Dette er for å skru på forsterkeren.

 

har du koblet feil, merker du det (hvis forsterkeren trekker nokk).. da starter nemmelig ikke bilen :)

 

Remote kabelen skal inn på forsterkeren der det står REM, og bakpå cdspilleren stikker det mest sansyneligvis ut en kabal som er merket REM, den skjøter du bare. :)

 

Knitrelydene kan være forstyrrelser, dorlig cd, eller bare rett og slett dorlig kontakt. Pass på det med dorlig kontakt, hvis + og - kommer borihverandre går det galt, spesielt rundt kondensatoren :)

 

der det står 12v+ skal du koble på batteriet, og minus på minus slik som jeg kan forstå. Alt dette står i bruksanvisningen din.. :)

Endret av tøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...