Gå til innhold

NV40 vs R420: Hvem vinner flest tester?

Anbefalte innlegg

Tror du VIRKELIG de brukte leaked hl2 versjon?

Hva annet skal dem ha brukt? Siste builden til Valve som Xbit har fått ekslusivt tilgang på? Jeg regner da med Valve har endret navnet på spillet til Highly Anticipated DX9 Game :p

Og jeg venter også til etter minst 3 av de spilla i nVidias TWIMTBP serie med SM 3.0 serie kommer ut, da jeg vil se om SM 3 faktisk kan gi den boosten det er snakk om.

Og hvor stor boost er det snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Secondly, eventually game developers may implement Shaders 3.0 into their titles for the purposes of performance optimization, which will also boost the speed on NVIDIA?s latest hardware that supports the Shader Model 3.0, a capability that seems to be trimmed on the ATI?s RADEON X800 XT and X800 PRO.

x-bit.

Lenke til kommentar

Ikkje det at eg har behov for skjermkort for tida, men eg hadde valgt Ati om eg skulle kjøpt.

Det med "dårlige drivarar frå Ati" har eg aldri vore borti. Kvar drivar frå 3.xx til nyaste 4.xx har funket som ein drøm og ytelsen har økt litt etterkvart.

Dessuten hadde det vore uaktuelt å kjøpt ny PSU berre for å ha eit slikt skjermkort. Eg er heller ingen person som har behov for bundle. Bulk kort tar eg endelig om nødvendig.

Lenke til kommentar
Secondly, eventually game developers may implement Shaders 3.0 into their titles for the purposes of performance optimization, which will also boost the speed on NVIDIA?s latest hardware that supports the Shader Model 3.0, a capability that seems to be trimmed on the ATI?s RADEON X800 XT and X800 PRO.

x-bit.

Ja, men du sa "jeg vil se om SM3 kan gi den boosten det er snakk om" og ikke "jeg vil se om SM3 kan gi en boost"

Jeg tolket det som om at du har hørt/lest hvor stor boosten vil være.

Ikke for å pirke selvfølgelig. ;)

Lenke til kommentar
Kansje gammelt nytt men etter Allstarshop.com har sapphire x800pro en half life 2 kupong i bundelen :)

Hint: står nederst på siden.

Interesant artikkel [GDI]Raptor... :yes:

Ser for meg at HL2-kupongene rundt omkring får samme status som matvarekuponger på mel og sjokolade fra andre verdenskrig. Er vel pensjonist når spillet engang kommer.

Lenke til kommentar

Etter en rask telling fra min side ble det ATI:36 nVidia:30 Draw:11.

Kan godt hende jeg telte feil :blush:

Forresten har de glemt HARDOCP sin test der ATI sitt kort vant samtlige tester...

Ser for meg at HL2-kupongene rundt omkring får samme status som matvarekuponger på mel og sjokolade fra andre verdenskrig. Er vel pensjonist når spillet engang kommer.

Hihi, du sier noe der...

Men Mr. Gabe Newell (hvis det er det han heter) har nå lovet (hva nå enn det betyr...) at spillet skal komme ut på sensommeren.... :ermm:

Endret av TDK
Lenke til kommentar

Har solgt 9800 XT kortet mitt for å skaffe meg X800 PRO nå ;)

Men seriøst gidder jeg ikke å kjøpe det med så mye kjedelig fjas på markedet nå. Er ferdig med Far Cry, og da ser jeg egentlig ingen vits med nytt skjermkort intill Doom 3 og Half-Life 2 kommer.

Sitter her med et dårlig MX440 og koser meg faktisk godt med det.

Lenke til kommentar

x-bit.

Ja, men du sa "jeg vil se om SM3 kan gi den boosten det er snakk om" og ikke "jeg vil se om SM3 kan gi en boost"

Jeg tolket det som om at du har hørt/lest hvor stor boosten vil være.

Ikke for å pirke selvfølgelig. ;)

Hehe... Formulerte meg nok litt dårlig der... For å utdype det litt:

Jeg vil vente med å kjøpe før jeg får sett om SM 3 gir noen boost. Eller i det minste en boost som er relevant for ytelsen. Dersom det er snakk om 20%, vil jeg nok kjøpe X800XT da det er omtrent den fordelen ATI har i dagens spill. Og SM 3 vil nok ikke ta av med det første. Kommer nok i noen TWIMTBP spill, men det er ikke nok for meg.

Lenke til kommentar

fra siden Thomas :) linket til

Nå er ventetiden snart over! Endelig! I Half Life 2 spiller du som Gordon Freedom og du skal redde menneskeheten fra de utenomjordiske skapningene som har tatt over jorden. Du kan vente deg noe helt spesielt av Half-Life 2.

Jeg trodde han het Gordon Freeman? LEIF!

Tja, jeg prøver fortsatt og selge mitt 9800xt uten hell....

Men har ikke tenkt til å kjøpe nytt før etter sommerferien

:)

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Raptor,06/05/2004 : 21:08]Her er en liten artikkel dere bør lese og reflektere over...

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1711/

Interessent…

Dog vil jeg si at jeg ikke er helt enig i hans resonnement…

Når ATI slapp R300 så sa ”alle” at 0.15 var en alt for gammel prosess til å kunne konkurrere med hva nvidia ville komme med på 0.13. ATI greide allikevel å utnytte den prosessen bedre enn hva man hadde drømt om. (Ja, det kommer et poeng etter hvert ;))

Nå sier Sassen at man ikke kan klokken en chip på 0.13 høyere enn 600mhz. Hvor har han dette fra? Uten noe som helst form for grunnlag har jeg vanskelig for å tro at dette er en magisk grense ingen kan passere.

Spesielt siden hvordan chiplayouten er har veldig mye med saken å gjøre. Hvis man bruker AutoRouting for hele chipen (en datamaskin gjør alt arbeidet) vil den bli veldig mye varmere enn hva den vil være hvis ingeniører gjør (mye av) det for hånd. (NV30 vs R300)

Følgelig er det også interessent å merke seg at selv om nvidia har lagt selv lavt når det gjelder kjerneklokkefrekvens, så betyr ikke det at de kan nå 600mhz uten problemer.

Så kommer man inn på hvilke teknologier man bruker under produksjonen av chipen. ”low-k” har blitt et utbredt begrep, men det er mange andre som kan brukes til å påvirke chipen i forskjellige retninger (bl.a. hvor mye strøm tåler den før det blir for stor lekkasje).

Når man i tillegg legger til potensialet i teknologien FAST14, så vil jeg si at det er mulig for ATI å bryte denne ”magiske” 600mhz grensen.

Om de trenger det, er en helt annen sak (se slutten).

Et annet problem jeg har med synsingen til Sassen er dette med driverne.

Ja, det er helt riktig at nvidia har en helt ny arkitektur som krever at driverne skrives fra bunnen av, noe som gir dem et forholdsvis stort potensial. Dog er det også mulig for ATI å hente ut mer enn bare ” a marginal increase is about the best you can expect”. Vi ser allerede i dag at X800pro har et større potensial enn den greier å virkeliggjøre grunnet driverproblemer med minne hastigheter. (Sjekk B3Ds test for mer info)

Når du da også tar med at ATI har ansatt et team med compiler ingeniører fra DEC for å hjelpe dem få det meste ut av sine kort. Det vil være mest å hente fra lange shadere, men man skal ikke se bort ifra at muligheten er der.

Når det gjelder om ATI trenger å bryte 600Mhz grensen, så kommer dette også veldig an på hvor stor effekt raskere minne vil ha på ytelsen. Micron har allerede laget 833Mhz GDDR3 moduler (1666Mhz effektivt), som kanskje kan gi R420 det lille ekstra uten at den må ha en kjerneklokkehastighet på mer enn 600Mhz. Det samme kan også være sant om NV40

Dette innlegget er ikke ment som en glorifisering av ATI i forhold til nvidia, men snarere et forsøk på å vise at alt er ikke like sort/hvitt som Sassen beskriver det.

Lenke til kommentar

Mr.Garibaldi: Huff...... Det var ikke et dårlig innlegg, bare et veldig langt et. :p Det blir mye tipping fra Sassens side. Blir også det fra din side. Veldig vanskelig å si hva som vil hende. Men en ting er sikkert, og det er at vi ikke har fått se det fulle potensiale til de nye korta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...