DJViking Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg holder på å sette opp en liste over programmene jeg har på windows maskinen min som jeg skal prøve å erstatte med like gode varianter for linux boksen min. Noen som har god peiling på brannmur i linux og som kan svare på dette: Er det noe slags programvare for linux som kan gjøre det som ZoneAlarm tilbyr? Jeg vil kunne sette opp brannmur reglene via GUI. Jeg vet mange mener CLI er bedre og mer effektiv. Men jeg vil ha muligheten pga. at jeg også vil se advarsler, logging, inn-ut traffikk i realtime. Samt jeg liker ZoneAlarms funskjon som lett lar deg slå av og slå på all inn-ut traffikk. Og: Hva er det beste alternativet til å erstatte: Trillan --> Gaim ? Bulletproof FTP Server --> FlashFXP --> IglooFTP ? Et bra Antivirus program --> Norman CLI ? WinRAR --> WinAMP (Skal spille MP3, samt divx/xvid) --> XMMS/Mplayer ? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg innser at det allerede eksisterer en tråd om hvilke programvare som kan egne seg. Men min tråd var opprinnelig ment for å spørre om brannmur spesifikk programvare og når jeg kom til slutten av tråden tenkte jeg at hvofor ikke bare spørre om de andre programmene jeg også bruker.... Dette er for å komme i forkjøpet de som skriver en post i denne tråden for å klage på at jeg ikke har søket gjennom forumet og lest tidligere tråder... Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 De fleste linux-distribusjoner kommer med en innebygd brannmur/sikkerhetsopplegg som jeg vil tro er veldig brukbart. Spørs jo sikkert hva slags distro du skal bruke. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Noen som har god peiling på brannmur i linux og som kan svare på dette:Er det noe slags programvare for linux som kan gjøre det som ZoneAlarm tilbyr? Hva er det beste alternativet til å erstatte: Trillan --> Gaim ? Bulletproof FTP Server --> FlashFXP --> IglooFTP ? Et bra Antivirus program --> Norman CLI ? WinRAR --> WinAMP (Skal spille MP3, samt divx/xvid) --> XMMS/Mplayer ? Skal du ha et brannmurprogram installert på din egen arbeidsstasjon, så finnes det innebygde i de fleste distroer. Ellers kan jeg anbefale Clarkconnect! Sinnsykt bra. Trillian -> aMSN FTP server -> ProFTPD Antivirus? Winrar -> Tja, det følger ofte med distroer Winamp -> XMMS Dette er selvsagt de jeg liker best, noen andre liker noe annet... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Brannmur,- Firestarter Bruker du den selv? Og i såtilfelle, er den bra?Men min tråd var opprinnelig ment for å spørre om brannmur spesifikk programvare og når jeg kom til slutten av tråden tenkte jeg at hvofor ikke bare spørre om de andre programmene jeg også bruker.Men brannmurer står også listet i programvarelisten under internett og nettverk -> brannmurer Endret 5. mai 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 For brannumring på Linux systemer brukes alltid(iallfall som jeg har sett) kjernens innebygde netfilter. Dette styres av userspace tools som iptables, men det finnes diverse GUI basert verktøy også. Men så vidt jeg vet finnes det ikke noen løsning for å sperre på applikasjonsbasis slik som med ZoneAlarm(rett meg om jeg tar feil her)... Men netfilter tilbyr et veldig kraftig regelbasert pakkefilter som er mye mere avansert enn ZoneAlarm. Om du gjerne vil konfigurere ting over GUI så bør du vel gå for distroer som har mye slike verktøy. RedHat har/hadde en rekke slike verktøy(redhat-config-*)... disse er muligens arvet av Fedora? Jeg ser at du gjerne vil ha GUI verktøy - men her kommer mine annbefalinger, mange av dem er CLI: Trillian -> gaim FTP server -> Proftpd FlashFXP --> lftp Antivirus -> Eksisterer ikke noe særlig med virus for GNU/Linux systemer. Winrar -> Diverse komprimeringsverktøy finnes for shellet: gzip, bzip2, rar, zip, arj.... Winamp -> mplayer! Lenke til kommentar
the_c Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Bruker Firestarter selv ja. Om den er bra.. Tja, den er enkel å konfigurere - åpne lukke porter, bra logging, og gui'n er grei å forstå. Shields Up! viser at alle portene er "stealth". Om denne siden tester maskinen/portene 100% skal jeg ikke si for sikkert, men jeg har ikke hørt om noen som har hatt trøbbel med Firestarter. Endret 5. mai 2004 av the_c Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Winamp -> XMMS (helt lik Winamp, mplayer som ble nevnt minner mer om Windows Media Player) Trillian -> Kopete (støtter ICQ, AIM, MSN +++, aMSN støtter vel bare MSN) Bulletproof -> ProFTP administrert fra webmin (www.webmin.com) FlashFXP -> ja..... jeg bruker bare gFTP og ncftp, aner ikke akkurat hvilke features du er ute etter, men gFTP er rimelig grei grafisk FTP-klient.... WinRAR -> ja.... veit at det finnes, men har aldri brukt rar, så kan ikke uttale meg akkurat.... sjekk www.freshmeat.net Antivirus -> Windows-problem, men finnes et par antivirus-programmer, f.eks. clamav..... Uten at jeg har testet det noe særlig. Nyere dristroer har grafisk brannmur innebygget; men dette er veldig avhengig av hvilken distro du kjører. Nyere versjoner av iptables har mulighet for å sperre på prosesseier og navn på program, så du kan få mulighet til å få samme funksjonalitet som en software-brannmur i windows; men det beste er å sperre alle innkommende porter og ferdig med det (evt. slippe igjennom noen porter for ssh, http og andre ting du måtte ønske....) Lenke til kommentar
bkak Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg holder på å sette opp en liste over programmene jeg har på windows maskinen min som jeg skal prøve å erstatte med like gode varianter for linux boksen min. Noen som har god peiling på brannmur i linux og som kan svare på dette: Er det noe slags programvare for linux som kan gjøre det som ZoneAlarm tilbyr? Jeg vil kunne sette opp brannmur reglene via GUI. Jeg vet mange mener CLI er bedre og mer effektiv. Men jeg vil ha muligheten pga. at jeg også vil se advarsler, logging, inn-ut traffikk i realtime. Samt jeg liker ZoneAlarms funskjon som lett lar deg slå av og slå på all inn-ut traffikk. Og: Hva er det beste alternativet til å erstatte: Trillan --> Gaim ? Bulletproof FTP Server --> FlashFXP --> IglooFTP ? Et bra Antivirus program --> Norman CLI ? WinRAR --> WinAMP (Skal spille MP3, samt divx/xvid) --> XMMS/Mplayer ? Trillan --> Gaim eller en annen klient. Du har egentlig haugevis, men det kommer an på om de må være multiprotokoll slik Trillian er. Gaim har jo verken filsending eller bilder i msn, men det har Al's messenger, en dedikert MSN-klient. Selv bruker jeg xchat via psyBNC til irc og amsn til msn. Bulletproof FTP Server --> proftpd eller vsftpd, begge er enkle. Foretrekker dog proftpd siden den har en veldig god konfigurasjonsfil. FlashFXP --> IglooFTP/gftp-gtk/evt konqueror i en egen viewmode (hvis man er qt-fan) Et bra Antivirus program --> Ikke nødvendig, men det finnes software hvis du skal rense opp mail via en mailserver for windowsmaskiner. Akkurat dette har jeg lite erfaring med. WinRAR --> unrar. Lastes ned fra rarsofts hjemmesider. Hvis du vil ha det hele grafisk kan du bruke file-roller i gnome. WinAMP (Skal spille MP3, samt divx/xvid) --> XMMS hvis du er winamp-fan, beep-media-player hvis du vil ha gtk2 (penere, noe treigere utseende. Bedre filfunksjonalitet. Menyer vil ta fargene til gnome.), juk hvis du vil ha iTunes-aktig avspilling. Det finnes en haug av dem. Til video kan du bruke gmplayer eller xine-frontend når du skal ha ting grafisk. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 SuSE (YaST) har en rimelig grei GUI konfigurasjon av den innebygde brannmuren. Ark (KDE-program) tar vel de fleste komprimeringsformat så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Takk skal dere ha.. Hadde ikke regnet med en slik stor respons. Har nettopp kommet over en brannmur distro som høres veldig bra ut IPCop. Denne har grafisk admin via web.. Tror jeg kanskje skal prøve å bruke denne som en dedikert brannmurboks Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Denne har grafisk admin via web.. Tror jeg kanskje skal prøve å bruke denne som en dedikert brannmurboks Da ville jeg vurdert ClarkConnect også... Hvis du vil se hvordan den ser ut... Firewall Bandwith Secure Shell (SSH) Statistikk Der er noen av featuresene på min CC! Lenke til kommentar
KriB Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Så clarkconnect er å anbefale for en dedikert brannmur/ruter-boks? Dette er min første post her på Linuxforumet og jeg skal til å prøve meg på min første Linuxboks nå. Vil dette gå bra??? Hvordan funker ruter/firewallboks med SHDSL-modem m/innebygget ruter? Har kun brukt softwarebrannmurer til nå. Noe spes jeg må passe på? Tenker på ruter->ruter->bruker pc problemet i forhold til internett ip... Kjører Win2000 server som DHCP/filserver/spillserver som jeg kommer til å konvertere etterhvert når jeg blir litt flinkere på Linuxverdenens mysterier. Er det noen som har link til gode innføringssider/noobsider for Linux? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå