Gå til innhold

Bluescreen ved 2500@3200


Anbefalte innlegg

Har en Athlon Barton 2500 overklokket til 3200 med luftkjøling (Thermaltake Volcano). Det hender rett som det er at jeg får bluescreen (hardware error) i WinXP og deretter rebooter pc-en automatisk. Ganske irriterende siden det skjer titt og ofte.

 

Hva er grunnen til at Windows rebooter? Hva kan jeg gjøre for å unngå problemet?

 

Innstillingene mine er nå:

 

CPU Voltage: 1,750

DDR Voltage: 2,70

AGP Voltage: 1,55

 

CPU temp ligger stort sett på 50-55 C.

 

Hovedkortet mitt er Abit AN7, 256 MB DDR RAM TwinMOS PC3200.

 

Takker for all hjelp!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satte opp volten litt på CPU og AGP nå. Like etterpå hørt jeg ett kort pip fra hovedkortet. Dette har jeg hørt rett som det er før også, men har ikke peiling på hva hovedkortet prøver å formidle med det ...

 

CPU temp steg ikke så mye likevel, men disse korte lydene fra hk kommer oftere og oftere ...

Endret av bowelripper
Lenke til kommentar
Satte opp volten litt på CPU og AGP nå. Like etterpå hørt jeg ett kort pip fra hovedkortet. Dette har jeg hørt rett som det er før også, men har ikke peiling på hva hovedkortet prøver å formidle med det ...

 

Legger merke til at CPU temp stiger litt etter at jeg satte opp volten, og nå hører jeg mer til disse pipene også ...

Helt normalt med høyere temp. Men ble systemet mer stabilt? Vet ikke hva pip´ene betyr, sånn umiddelbart. Når hører du disse?

Lenke til kommentar
Satte opp volten litt på CPU og AGP nå. Like etterpå hørt jeg ett kort pip fra hovedkortet. Dette har jeg hørt rett som det er før også, men har ikke peiling på hva hovedkortet prøver å formidle med det ...

 

Legger merke til at CPU temp stiger litt etter at jeg satte opp volten, og nå hører jeg mer til disse pipene også ...

Helt normalt med høyere temp. Men ble systemet mer stabilt? Vet ikke hva pip´ene betyr, sånn umiddelbart. Når hører du disse?

De har kommet gjennomsnittlig ca. en gang i minuttet siden jeg gjorde om innstillingene - jeg gjør ikke noe spesielt ...

Lenke til kommentar
LÅN DEG SPREKERE RAM OG TEST MED DET,, ELLER KLOKK NED EIT PAR HAKK.....LYKKE TIL :cool:

Caps-lock? jaja.

 

On topic igjen: RAM'en din er ikke akkurat av de beste brikkene, så jeg hadde anbefalt fdeg og kjøpe ny 256MB brikke inkl. den gamle.

Ang. de pipene; Du får ikke opp feilmeldinger? (Evt. i loggen)

Lenke til kommentar
LÅN DEG SPREKERE RAM OG TEST MED DET,, ELLER KLOKK NED EIT PAR HAKK.....LYKKE TIL :cool:

Caps-lock? jaja.

 

On topic igjen: RAM'en din er ikke akkurat av de beste brikkene, så jeg hadde anbefalt fdeg og kjøpe ny 256MB brikke inkl. den gamle.

Ang. de pipene; Du får ikke opp feilmeldinger? (Evt. i loggen)

Ram'en hans skal fint klare FSB på 200MHz. Det er ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar

prøv å klokk ned litt, jeg har akkurat samme problem med min barton 2500+ den begynnte plutselig å lage bluescreens og reebotlooper i hytt og gevær for noen uker sia, da klokka jeg ned ca 100 mhz og vips så var den stabil igjen

 

konklusjon: jeg tipper cpu'en holder på å ta kvelden, det skjer av og til når de er overklokka, og da dauer de gradvis

 

edit: jeg bytta den inn i en xp2400+ mobile 35 watt rett etterpå, så jeg vet ikke om den dauer mer siden den ikke er i bruk om dagen

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
LÅN DEG SPREKERE RAM OG TEST MED DET,, ELLER KLOKK NED EIT PAR HAKK.....LYKKE TIL :cool:

Caps-lock? jaja.

 

On topic igjen: RAM'en din er ikke akkurat av de beste brikkene, så jeg hadde anbefalt fdeg og kjøpe ny 256MB brikke inkl. den gamle.

Ang. de pipene; Du får ikke opp feilmeldinger? (Evt. i loggen)

Ram'en hans skal fint klare FSB på 200MHz. Det er ikke det som er problemet.

Husk nå at Twinmos er ikke de beste brikkene for overklokking, men jeg er enig med deg også.

RAMæen skal klare 200Mhz. Btw, så leste jeg feil... Trodde det var pc2100...

De klarer vel ikke 200Mhz med glans? :hmm:

Lenke til kommentar
LÅN DEG SPREKERE RAM OG TEST MED DET,, ELLER KLOKK NED EIT PAR HAKK.....LYKKE TIL :cool:

Caps-lock? jaja.

 

On topic igjen: RAM'en din er ikke akkurat av de beste brikkene, så jeg hadde anbefalt fdeg og kjøpe ny 256MB brikke inkl. den gamle.

Ang. de pipene; Du får ikke opp feilmeldinger? (Evt. i loggen)

Det er jo PC3200 ram,den er vel spessifisert for400Mhz...? :dontgetit:

Lenke til kommentar
LÅN DEG SPREKERE RAM OG TEST MED DET,, ELLER KLOKK NED EIT PAR HAKK.....LYKKE TIL :cool:

Caps-lock? jaja.

 

On topic igjen: RAM'en din er ikke akkurat av de beste brikkene, så jeg hadde anbefalt fdeg og kjøpe ny 256MB brikke inkl. den gamle.

Ang. de pipene; Du får ikke opp feilmeldinger? (Evt. i loggen)

Det er jo PC3200 ram,den er vel spessifisert for400Mhz...? :dontgetit:

PC3200 = 400Mhz.

 

Jeg så feil og trodde det var PC2100.

Lenke til kommentar

Den pipinga jeg snakker om (ett pip om gangen) kommer nå ganske ofte. Det skjedde etter at jeg skrudde opp CPU voltage fra 1,750 til 1,781. På 1,750 kom pipene av og til, men mye sjeldnere enn nå. Men jeg får ingen feilmelding av noe slag og pc-en funker fint. Grunnen til at jeg skrudde opp volten var for å sjekke om pc-en ble mer stabil, noe det kan tyde på siden jeg ikke har fått noen bluescreen ennå (men til gjengjeld disse irriterende pipene). RAM-en står på Optimal i BIOS, prøver jeg f.eks. Turbo kommer jeg ikke inn i Windows.

 

Jeg kan jo alltids prøve å klokke ned CPU litt, selv om jeg trodde 2500 skulle klare 3200 fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...