Gå til innhold

Dell som -bråker-

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Dell Inspiron 5150 som jeg kjøpte i høst. Specs:

P4 3.06 GHz, 512 MB ram, 60 GB hd (4200?)

Ati mobility 9000 64 MB.

Denne maskinen blir utrolig varm, og vifta har tre 'modus' virker det som. En, som er greit nok rolig, men ikke så lydløst som en centrino. To, som den kjører på nå (enkel surfing, fem programmer kjørende), og tre, som høres ut som et helikopter som tar av. Når den står og bare spiller musikk om natta, kan den plutselig kjøre opp på nivå tre, dette gjør den også under 'normal' bruk.

Spørsmålet er om det finnes programmer som 'begrenser' cpu-bruk, så den ikke blir så varm og fyrer opp vifta. Vet Toshiba har 'silent mode', som nekter den å kjøre vifte på bånn gass uansett hva du forer den med. Evt noen triks for å få den roligere, da dette begynner å bli plagsomt.

Har sjekket Dell sine sider men ikke funnet noen oppdateringer verdt å nevne...

- René

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan justere strømegenskapene og få maskina å kjøre i "bærbar" eller maks batteri-konfigurasjon, alltså at prosessorhastigheten blir mindre. Dette burde minke problemet med støy... noe...

Ellers så husker jeg det var problemer med støv/stabilitet/kjøling på denne serien, men tror det var på 5100. Så lenge maskina er stabil er det nevnt over nærmest alt du kan gjøre. Et alternativ til Windows sin egen strømstyring er også SpeedswitchXP. Jeg har dessverre ingen gode alternativer for Linux for hånden.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Har til nå kjørt den i både Desktop-modus, Laptop-modus og 'Max battery'. Det var her Toshiba hadde 'Silent mode' i tillegg, som gjorde at cpu rett og slett gjorde seg treig for å prøve å holde kjeft. Skal sjekke ut SpeedswitchXP hvis jeg finner det. Vil problemet løse seg hvis jeg skifter til Linux? I tilfelle er ikke det noe problem...

Lenke til kommentar
Har til nå kjørt den i både Desktop-modus, Laptop-modus og 'Max battery'. Det var her Toshiba hadde 'Silent mode' i tillegg, som gjorde at cpu rett og slett gjorde seg treig for å prøve å holde kjeft. Skal sjekke ut SpeedswitchXP hvis jeg finner det. Vil problemet løse seg hvis jeg skifter til Linux? I tilfelle er ikke det noe problem...

Tviler sterkt på det, da hardwareløsningen for viftens styring står urørt...

Du kan jo sjekke om et program som styrer viftehastigheter finner noe å styre på maskina da, kan jo skje, vet at visse Dell-maskiner støttes av Speedfan (om jeg ikke husker helt feil). Verdt å sjekke ut :)

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Du kan justere strømegenskapene og få maskina å kjøre i "bærbar" eller maks batteri-konfigurasjon, alltså at prosessorhastigheten blir mindre. Dette burde minke problemet med støy... noe...

¨hvis det er en p4 3.06 så nytter det ikke å forsøke å få prossessorhastigheten til å bli mindre

Lenke til kommentar

På Fujitsu Siemens forumet så er det en del med samme prosessor og problem... De har funnet ut at det går ann å redusere støy'en ved å ÅPNE opp maskinen, sette på ekstra kjølepasta,, artic silver,, ny kjøleribbe.. Den enkleste og minst krevende muligheten din er å prøve å blåse trykkluft inn i "innsuget" på viften for å blåse ut alt strøv og dritt som har kommet (hybelkaniner"). PS: NÅR du åpner maskinen så ryker garantien, så dette ville jeg ikke gjort før den var gått ut... Lykke til!

Lenke til kommentar

Last ned fan control

Det er et program skrevet for Dell sine bærbare maskiner, men er selvfølgelig ikke støttet av Dell :)

Bruker det selv på min Inspiron 8200. Programmet gjør at du kan styre viftene dine. Du kan angi hvor fort de skal gå ved gitte temperaturer. Dermed kan du sette dem til å gå på minimun hastighet hele tiden, i stedet for at de går på og av i utide og gjerne med en høyere hastighet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...