Gå til innhold

Matpapir teknikken

Anbefalte innlegg

Hey everybody!

Et lite(nybegynner?) triks jeg lærte av en vis mann for en 5-6 år siden på Cuba, som jeg fant ut at jeg ville dele akkurat nå, når jeg plutselig fant denne nydelige kategorien. Jeg har ikke rukket å se igjennom mer enn èn tråd, men jeg så ihvertfall ett bilde som hadde en blass farge av feiljustert blitz. Et bra tips for å få mye jevnere farger når man tar diverse stillbilder o.l inne i et rom; er å rett og slett teipe en bit matpapir like foran blitzen. Lyset vil da reflekteres mot veggene, og treffe objektet ditt fra mange flere vinkler.

(Joda, siden det finnes en kategori om dette, så antar jeg jo at en del av dere kan denne lille saken, men det er alltid noen som er gryende fotografer, som gjerne vil vite og kunne så mye mer.. Så jeg satser på de som denne postens målgruppe. Menneh, jeg blir absolutt ikke overrasket hvis en erfaren fotograf ikke har brukt akkurat denne metoden før..=))

(nb, dette er selvfølgelig aller nyttigst på kameraer med innebygd blitz. Har man fri blitz kan man vende den vekk fra objektet. Selv med fri blitz så skal matpapiret kunne spre lyset bedre)

Love ya guys

_______

1 Pentax ME, 2 nikon s2, med en 50 1.4 og 28 3.5 med en leitz brightline

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette er nyttig og kan ofte redusera inntrykket av "ekstrem" blits. Til eksterne blitsar kan ein faktisk få kjøpt "diffuserar" i kvit, matt plast som tener akkurat dette formålet. Det engelske bladet Practical Photography lovpriser både denne plastdingsen og husmannsteknikken med papir.

Lenke til kommentar
Jo dette funker veldig bra. Jeg har ekstern blits med denne plastdingsen jeg kan sette foran, men det hender jeg bruker matpapir i tillegg når jeg skal ta nærbilder, og det funker veldig bra. Jeg bruker også en tynn tøybit hvis jeg skal duse blitsen ytterligere ned.

F828
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...